Kom dan en volg Mij 2024
9–15 december: ‘Moge Christus je verheffen.’ Moroni 7–9


‘9–15 december: “Moge Christus je verheffen.” Moroni 7–9’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘9–15 december. Moroni 7–9’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
Moroni schrijft op gouden platen

Minerva Teichert (1888–1976), Moroni: de laatste Nephiet, 1949–1951, olieverf op masoniet, 88 x 119 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

9–15 december: ‘Moge Christus je verheffen’

Moroni 7–9

Voordat Moroni de kroniek die we tegenwoordig als het Boek van Mormon kennen met zijn eigen laatste woorden voltooide, haalde hij drie boodschappen van zijn vader, Mormon, aan: een boodschap aan ‘de vredige volgelingen van Christus’ (Moroni 7:3) en twee brieven die Mormon aan Moroni had geschreven. Moroni nam die boodschappen wellicht in het Boek van Mormon op omdat hij overeenkomsten tussen de gevaren van zijn tijd en die van ons voorzag. In de periode dat hij deze woorden schreef, was het Nephitische volk zich van de Heiland aan het afkeren. Velen van hen hadden ‘hun liefde voor elkaar verloren’ en schiepen behagen in ‘alles behalve het goede’ (Moroni 9:5, 19). Toch vond Mormon nog steeds redenen tot hoop. Hij leerde ons dat hoop niet inhoudt dat we de problemen in de wereld negeren of bagatelliseren. Hoop betekent geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus hebben, wier macht groter en bestendiger dan die problemen is. Het betekent ‘al het goede aangrijp[en]’ (Moroni 7:19). Het betekent de verzoening van Jezus Christus ‘en de hoop op zijn heerlijkheid en op het eeuwige leven’ in gedachte houden (Moroni 9:25).

Studietips voor thuis en in de kerk

Moroni 7:12–20

Door het licht van Christus kan ik waarheid van dwaling onderscheiden.

Veel mensen vragen zich af: ‘Hoe weet ik of een ingeving van God komt of van mijzelf is?’ of ‘Hoe kan ik tegenwoordig te midden van zoveel misleiding weten wat goed en fout is?’ Mormons woorden in Moroni 7 bevatten diverse beginselen waarmee we deze vragen kunnen beantwoorden. Zoek er vooral in vers 12–20 naar. Je kunt aan de hand van deze waarheden beoordelen wat je deze week allemaal hoort en meemaakt.

Zie ook Gids bij de Schriften, ‘Licht, licht van Christus’, Evangeliebibliotheek; ‘Patterns of Light: Discerning Light’ (video) Evangeliebibliotheek.

Moroni 7:20–48

Dankzij Jezus Christus kan ik ‘al het goede aangrijpen’.

Mormon stelde een vraag die tegenwoordig ook erg belangrijk is: ‘Hoe kunt u al het goede aangrijpen?’ (Moroni 7:20.) Vervolgens sprak hij over geloof in Jezus Christus, hoop en naastenliefde. Let er bij het lezen van vers 20–48 op hoe je door elke eigenschap de goedheid van Jezus Christus kunt vinden en ‘aangrijpen’. Waarom zijn deze eigenschappen van essentieel belang voor een discipel van Jezus Christus?

Zie ook ‘Mormon’s Teachings about Faith, Hope, and Charity’ (video), Evangeliebibliotheek.

Moroni 7:44–48

Afbeelding
seminarie (pictogram)
‘Naastenliefde is de reine liefde van Christus.’

Mormon merkte op dat ons geloof en onze hoop in Jezus Christus ervoor kunnen zorgen dat wij naastenliefde hebben. Maar wat is naastenliefde? Je kunt opschrijven: Naastenliefde is … en vervolgens Moroni 7:44–48 lezen en letten op woorden of zinsneden waarmee die zin afgemaakt kan worden. Als je klaar bent, kun je het woord Naastenliefde vervangen door de naam Jezus Christus. Wat kom je hierdoor over de Heiland te weten? Hoe toont Jezus Christus zijn reine liefde? Denk aan voorbeelden uit de Schriften en je eigen leven.

President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘De reden dat de naastenliefde nimmer vergaat en dat die liefde groter is dan zelfs de belangrijkste goede daden […], ligt in het feit dat de naastenliefde, “de reine liefde van Christus” [Moroni 7:47], geen handeling maar een gesteldheid of een gemoedstoestand is. […] Naastenliefde is iets dat je wordt.’ (‘Opdracht tot wording’, Liahona, januari 2001, 42.) Met deze uitspraak in gedachten kun je de toespraak ‘Reine liefde: het echte kenmerk van iedere ware discipel van Jezus Christus’ van ouderling Massimo De Feo lezen (Liahona, mei 2018, 81–83). Wat voor invloed heeft naastenliefde op jouw discipelschap? Hoe kun je je ‘[vast]houden aan de naastenliefde’? (Vers 46.)

Zie ook 1 Korinthe 13:1–13; Ether 12:33–34; ‘Houd van elkander’, Lofzangen, nr. 199; ‘Naastenliefde: een voorbeeld voor de gelovigen’ (video), Evangeliebibliotheek; Gospel Topics, ‘Charity’, Evangeliebibliotheek.

Gebruik aanschouwelijk onderwijs. Misschien kun je het verband tussen geloof, hoop en naastenliefde beter begrijpen als je aan een krukje met drie poten denkt. (Zie Dieter F. Uchtdorf, ‘De oneindige kracht van hoop’, Liahona, november 2008, 21–24.)

Moroni 9:3–5

Woede leidt tot verdriet en leed.

In tegenstelling tot Mormons boodschap over liefde in Moroni 7:44–48, bevat Mormons tweede brief aan Moroni waarschuwingen voor iets waar velen tegenwoordig mee worstelen: woede. Wat waren volgens Moroni 9:3–5 enkele gevolgen van de woede van de Nephieten? Welke waarschuwingen halen we uit vers 3–5, 18–20, 23?

Zie ook Gordon B. Hinckley, ‘Niet snel boos worden’, Liahona, november 2007, 62–66.

Moroni 9:25–26

Ik kan ongeacht mijn omstandigheden hoop in Christus hebben.

Mormon beschreef de goddeloosheid die hij gezien had, maar zei tegen zijn zoon dat hij niet moest treuren. Wat raakt je in Mormons boodschap van hoop? Wat betekent het voor jou dat Christus je wil ‘verheffen’? Zijn er eigenschappen van Christus en beginselen van zijn evangelie die je ‘bijblijven’? (Moroni 9:25.)

Zie ook Russell M. Nelson, ‘Vreugde en geestelijk overleven’, Liahona, november 2016, 81–84.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Moroni 7:33

Als ik geloof heb in Jezus Christus, kan ik alles doen wat Hij van mij verwacht.

  • Jullie kunnen samen een paar afbeeldingen bekijken waarop iemand uit de Schriften iets belangrijks verwezenlijkt (zie bijvoorbeeld Evangelieplatenboek, nr.19, 70, 78,81). Hoe heeft geloof in Christus in deze voorbeelden een verschil gemaakt? Je kunt dan samen met je kinderen Moroni 7:33 lezen en opzoeken wat we kunnen doen als we geloof in Jezus Christus hebben. Jullie kunnen ook aan elkaar vertellen wanneer God jullie met de macht om zijn wil te doen heeft gezegend.

Moroni 7:41

Mijn geloof in Jezus Christus kan mij hoop geven.

  • Lees Moroni 7:41 voor. Laat de kinderen hun hand opsteken als ze iets horen waarop we volgens Mormon moeten hopen. Vertel ze over de hoop die jij dankzij Jezus Christus voelt.

  • Jullie kunnen ook denken aan iemand die het ergens moeilijk mee heeft. Laat je kinderen voor die persoon een tekening maken als herinnering dat Jezus Christus hoop brengt.

Moroni 7:40–41; 9:25–26

Ik kan hoop in Jezus Christus hebben, zelfs in moeilijke tijden.

  • Om je kinderen over hoop in Jezus Christus te onderwijzen, kun je een doorzichtig bakje met water vullen en er twee voorwerpen in gooien – iets wat drijft en iets wat zinkt. Lees samen Moroni 7:40–41 en 9:25–26 en vraag je kinderen te letten op wat hoop voor ons doet. Vergelijk het drijvende voorwerp met iemand die hoop in Christus heeft. Hoe kan Hij ‘[ons] verheffen’ als we zwaar worden beproefd? Bedenk samen manieren waarop de Heiland en zijn bemoedigende leringen je kinderen ‘voor eeuwig [kunnen] bijblijven’.

Moroni 7:45–48

‘Naastenliefde is de reine liefde van Christus.’

  • Een lied over liefde, zoals ‘Houd van elkander’ (Kinderliedjes, p. 74), kan een bespreking over naastenliefde op gang brengen. Je kunt Moroni 7:47 lezen of samenvatten, en je kinderen een tekening laten maken waarop ze iemand liefde tonen. Moedig ze aan om hun tekening ergens op te hangen waar die ze eraan zal herinneren anderen liefde te tonen zoals Jezus.

  • Hoe kun je je kinderen inspireren om de reine liefde van Christus na te streven en te ontwikkelen? Bedenk samen hoe Jezus naastenliefde toonde (zie bijvoorbeeld Lukas 23:34; Johannes 8:1–11; Ether 12:33–34). Hoe kunnen we zijn voorbeeld volgen?

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Jezus Christus

Portret van Christus, de Heiland, Heinrich Hofmann