Kom dan en volg Mij 2024
23–29 december: ‘Hij komt in de wereld om zijn volk te verlossen.’ Kerstmis


‘23–29 december: “Hij komt in de wereld om zijn volk te verlossen.” Kerstmis’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘23–29 december. Kerstmis’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
Jozef, Maria en het Kindje Jezus in een stal

Zie het Lam van God, Walter Rane

23–29 december: ‘Hij komt in de wereld om zijn volk te verlossen’

Kerstmis

Elke profeet in het Boek van Mormon, van Nephi tot Moroni, zette zich in voor het heilige doel dat op de titelpagina van het boek is samengevat: ‘Ter overtuiging van [alle mensen] dat Jezus de Christus is.’ De ene profeet zag Hem als voorsterfelijke geest en een andere zag zijn sterfelijke bediening in een visioen. De ene stond op een muur om de tekenen van zijn geboorte en zijn dood te verkondigen, een andere knielde voor zijn herrezen lichaam neer en raakte de wonden in zijn handen, voeten en zijde aan. Zij waren allemaal van deze essentiële waarheid op de hoogte: ‘Dat er geen andere weg of ander middel is waardoor de mens kan worden gered, dan alleen door het zoenbloed van Jezus Christus, die […] komt om de wereld te verlossen’ (Helaman 5:9).

Bedenk in deze kersttijd, waarin gelovigen overal ter wereld de goedheid en liefde van God vieren omdat Hij zijn Zoon naar de aarde stuurde, hoe het Boek van Mormon jouw geloof in Christus heeft versterkt. Overpeins zijn geboorte en waarom Hij is gekomen. Hoe heeft zijn komst jouw leven veranderd? Dan kun je de ware vreugde van Kerstmis ervaren: het geschenk dat Jezus Christus je geeft.

Studietips voor thuis en in de kerk

Jezus Christus is geboren om mijn Heiland te zijn.

Het is gebruikelijk om in de kerstperiode het verhaal van de geboorte van de Heiland in het Nieuwe Testament te lezen. Maar in het Boek van Mormon staan ook ontroerende profetieën van deze heilige gebeurtenis opgetekend. Zo staan er profetieën van de geboorte en bediening van de Heiland in 1 Nephi 11:13–36; Mosiah 3:5–10 en Helaman 14:1–13. Welke gedachten over Jezus Christus komen er in je op terwijl je deze passages leest en de symboliek van de tekenen van zijn geboorte overdenkt? Hoe versterken de getuigenissen van deze profeten je getuigenis van Christus en zijn zending?

Hier zijn nog meer suggesties waarmee je je in de kersttijd op Jezus Christus kunt richten:

  • Wist je dat je boodschappen uit eerdere kerstdevotionals met het Eerste Presidium in de Evangeliebibliotheek kunt bekijken? Ze zijn te vinden in de collectie ‘Video’s over Kerstmis’. Je kunt die boodschappen en muziek met anderen delen om de kerstvreugde te verspreiden.

  • Jij en je gezinsleden vinden het misschien ook leuk om iets uit Christmas Music in de Evangeliebibliotheek te beluisteren.

  • Jullie kunnen ook activiteiten plannen die jullie als gezin in de dagen vóór Kerstmis kunnen doen om de Geest van Christus te voelen. Denk bijvoorbeeld aan iemand hulp bieden of samen kerstliederen zingen. Zie VerlichtDeWereld.org voor ideeën.

Zie ook Mattheüs 1:18–25; 2; Lukas 2; 3 Nephi 1:4–22; ‘Geen wieg voor een Koning’, Lofzangen, nr. 144.

Jezus Christus is de Verlosser van de wereld.

De belangrijkste reden om de geboorte van Jezus Christus te vieren, is zijn zoenoffer. Dankzij dat offer verlost Hij ons van zonde en de dood, troost Hij ons in moeilijkheden, en helpt Hij ons om ‘vervolmaakt in Hem’ te worden (Moroni 10:32). Wat heb je dit jaar uit het Boek van Mormon geleerd over de macht van de Heiland om je te verlossen? Welke gebeurtenissen of leringen maken vooral indruk op je? Overdenk wat de volgende passages je over de verlossende zending van de Heiland leren: 2 Nephi 2:6; Alma 7:7–13; 11:40 en Helaman 5:9; 14:16–17. Waartoe voel je je geïnspireerd om Hem je dankbaarheid te tonen?

Afbeelding
seminarie (pictogram)
Het Boek van Mormon getuigt van Jezus Christus.

‘Eveneens een testament aangaande Jezus Christus’ is meer dan een ondertitel van het Boek van Mormon. Die woorden verklaren ook het goddelijke doel ervan. Overpeins wat je in de volgende Schriftteksten over de zending van het Boek van Mormon als getuige van Christus leert: 1 Nephi 6:4; 19:18; en 2 Nephi 25:23, 26; 33:4, 10.

Noteer desgewenst in een dagboek of schriftje hoe je dit jaar door je studie van het Boek van Mormon dichter tot Christus bent gekomen. De volgende zinnen kunnen je op weg helpen:

  • ‘Ik heb dit jaar iets nieuws over de Heiland geleerd of gevoeld, namelijk …’

  • ‘Door wat ik uit het Boek van Mormon over de Heiland heb geleerd, ga ik nu anders …’

  • ‘Van mijn favoriete persoon [of verhaal] in het Boek van Mormon heb ik geleerd dat de Heiland …’

Misschien zal het iemand tot zegen zijn om jouw gedachten over het Boek van Mormon te horen. Hoe kun je over je ervaringen en getuigenis vertellen? Je voelt je misschien geïnspireerd om iemand een exemplaar als kerstgeschenk te geven. Met de Boek van Mormon-app is delen eenvoudig.

Bisschop Gérald Caussé heeft enkele waarheden uit het Boek van Mormon over Jezus Christus op een rijtje gezet (zie ‘Het levende bewijs van de levende Christus’, Liahona, mei 2020, 38–40). Je kunt zijn lijst bekijken en overdenken hoe al deze waarheden jouw leven hebben veranderd – of kunnen veranderen.

Zie ook Gospel Topics, ‘Book of Mormon’, Evangeliebibliotheek.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Omdat deze zondag de vijfde zondag van de maand is, worden de jeugdwerkleerkrachten aangemoedigd om leeractiviteiten in ‘Aanhangsel B: Kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven’ te gebruiken.

Jezus Christus is het geschenk van mijn hemelse Vader aan mij.

  • Wijs je kinderen op het geschenk dat onze hemelse Vader ons heeft gegeven door zijn Zoon naar de aarde te sturen. Pak daartoe bijvoorbeeld een plaat van Jezus Christus als kerstcadeau in. Praat samen over mooie kerstcadeaus die jullie hebben gekregen of hopen te krijgen. Pak vervolgens de plaat van Christus uit en bespreek in welke opzichten Hij een kostbaar geschenk voor ons is. Een lied zoals ‘Hij zond zijn Zoon’ (Kinderliedjes, p. 20–21) kan aan dit gesprek bijdragen. Zoek met je kinderen naar zinsneden in het liedje die beschrijven welke zegeningen we hebben doordat Jezus werd geboren.

Jezus Christus is geboren om mijn Heiland te zijn.

  • Je kinderen vinden het misschien leuk om te vertellen wat ze over de geboorte van Jezus weten. In het Evangelieplatenboek staan verschillende platen waarmee ze het verhaal kunnen vertellen (zie nr. 28, 29, 30, 31). Jullie kunnen ook naar platen over het leven en het zoenoffer van de Heiland kijken. Waarom heeft onze hemelse Vader Jezus Christus gezonden?

    Afbeelding
    engel
  • Je kinderen vinden het misschien ook leuk om een tekening van de geboorte en bediening van Jezus te maken. Misschien kunnen ze tekenen wat er wordt beschreven in 1 Nephi 11:13–23; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13 en 3 Nephi 1:4–22. Daarna kunnen ze vertellen wat hun tekening over Jezus Christus zegt.

  • Om te beklemtonen dat de Bijbel en het Boek van Mormon beide over de geboorte van Jezus spreken, kun je de gebeurtenissen opsommen die worden beschreven in Lukas 2:4–14; Mattheüs 2:1–2 en 3 Nephi 1:15, 19–21. Laat je kinderen in de Schriften opzoeken of deze gebeurtenissen plaatsvonden in Bethlehem, Amerika of beide. Waarom zijn we dankbaar voor het Boek van Mormon als tweede getuige van de geboorte van Jezus?

Kinderen houden van verhalen. Verhalen zijn goede manieren om ervoor te zorgen dat kinderen waarheden leren en onthouden. Na het verhaal van de geboorte van Jezus te hebben verteld, kun je ook vertellen over gebeurtenissen in jouw leven die je geloof in de Heiland hebben versterkt.

Het Boek van Mormon getuigt van Jezus Christus.

  • Nu jij en je kinderen aan het einde van jullie studie van het Boek van Mormon komen, is het misschien een goed moment om elkaar over jullie favoriete verhalen of verzen uit dit heilige boek te vertellen. Door naar enkele afbeeldingen in Kom dan en volg Mij of Verhalen uit het Boek van Mormon te kijken, kunnen je kinderen zich wellicht beter herinneren wat ze dit jaar hebben geleerd. Laat ze inzien wat we uit die verhalen over Jezus Christus leren.

  • Je kunt je kinderen ook een plaat van Jezus geven, of ze zelf een tekening laten maken. Lees 2 Nephi 25:23, 26 en laat de kinderen hun afbeelding omhoog houden als ze de naam van Christus horen. Getuig dat het Boek van Mormon is geschreven om ons ertoe te bewegen ‘in Christus te geloven’ (2 Nephi 25:23).

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
een engel laat Nephi de maagd Maria in een visioen zien

Nephi’s visioen van de maagd Maria, Judith A. Mehr