Kom dan en volg Mij 2024
16–22 december: ‘Kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem.’ Moroni 10


‘16–22 december: “Kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem.” Moroni 10’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘16–22 december. Moroni 10’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
Jezus verschijnt aan de Nephieten

Opdat u zult weten, Gary L. Kapp

16–22 december: ‘Kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem’

Moroni 10

Aan het begin van het Boek van Mormon belooft Nephi dat hij ons zal tonen ‘dat de tedere barmhartigheden van de Heer zich uitstrekken over allen die Hij wegens hun geloof heeft uitverkoren’ (1 Nephi 1:20). Het boek sluit af met een vergelijkbare uitnodiging van Moroni: ‘[Bedenk] hoe barmhartig de Heer […] is geweest’ (Moroni 10:2–3). Welke voorbeelden van de barmhartigheid van de Heer zie je in het Boek van Mormon? Je zou kunnen denken aan de barmhartige wijze waarop God Lehi en zijn familie door de wildernis en over de grote wateren leidde, de tedere barmhartigheden die Hij aan Enos toonde toen zijn ziel naar vergeving hongerde, of de barmhartigheid die Hij aan Alma toonde, een bittere vijand van de kerk die een van de meest stoutmoedige verdedigers van de kerk werd. Of je gedachten gaan misschien uit naar de barmhartigheid die de herrezen Heiland aan het volk toonde toen Hij de zieken genas en de kleine kinderen zegende. Het belangrijkste is misschien wel dat dit alles je kan herinneren aan ‘hoe barmhartig de Heer jegens [jou] is geweest’. Het Boek van Mormon is namelijk geschreven om ieder van ons uit te nodigen om Gods barmhartigheid te ontvangen – een uitnodiging die eenvoudig in Moroni’s afscheidswoorden wordt uitgedrukt: ‘Kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem’ (Moroni 10:32).

Studietips voor thuis en in de kerk

Moroni 10:3–7

Afbeelding
seminarie (pictogram)
Door de macht van de Heilige Geest kan ik de waarheid van alle dingen kennen.

De belofte in Moroni 10:3–7 heeft miljoenen mensen over de hele wereld veranderd. Hoe ben jij erdoor veranderd? Lees Moroni 10:3–7 aandachtiger door dan je ooit tevoren hebt gedaan. Neem elk zinsdeel onder de loep. Houd de volgende vragen in gedachte: Wat betekent dit? Hoe kan ik dit beter doen? Welke ervaringen heb ik hiermee gehad?

Als je je persoonlijke zoektocht naar geestelijke waarheid overpeinst, kan het nuttig zijn om te weten te komen hoe anderen door de macht van de Heilige Geest waarheid hebben gevonden. Ouderling Mathias Held heeft zijn ervaring als nieuw lid van de kerk omschreven (zie ‘Kennis zoeken door de Geest’, Liahona, mei 2019, 31–33). Ouderling David F. Evans heeft zijn ervaring omschreven als iemand die met de kerk opgegroeid was maar toch vragen had (zie ‘De waarheid van alle dingen’, Liahona, november 2017, 68–70). Je kunt een van deze of beide toespraken lezen en alles opschrijven wat je van hun zoektocht naar waarheid leert dat bij je eigen zoektocht naar waarheid zou kunnen helpen.

Je kunt ook ontdekken wat God over waarheid heeft gezegd door een paar van de passages onder ‘Waarheid’ in de Gids bij de Schriften (Evangeliebibliotheek) te lezen. Welke Schriftteksten vind je vooral verhelderend? Misschien kun je een Schrifttekst uitkiezen om met iemand anders te delen die ook naar waarheid door de Geest op zoek is.

Zie ook Henry B. Eyring, ‘Het geloof om te vragen en dan te handelen’, Liahona, november 2021, 74–76; ‘Neem de Heil’ge Geest tot gids’, Lofzangen, nr. 203; Gospel Topics, ‘Seek Truth and Avoid Deception’, Evangeliebibliotheek.

Noteer indrukken. Bekering tot het evangelie van Jezus Christus betekent het evangelie zowel kennen als naleven. Je bent eerder geneigd om te handelen naar wat je hebt geleerd als je het opschrijft. Als je lesgeeft, moedig de mensen die je onderwijst dan aan om hun ingevingen te noteren.

Moroni 10:8–25

God heeft mij geestelijke gaven gegeven.

Er zijn veel manieren waarop iemand ‘de gaven van God [kan] verloochenen’ (Moroni 10:8). Sommige mensen ontkennen dat die gaven überhaupt bestaan. Anderen verloochenen hun gaven door ze gewoon te negeren of niet te ontwikkelen. Let in Moroni 10:8–25 op waarheden waardoor je je geestelijke gaven kunt ontdekken en ze ten bate van Gods kinderen kunt inzetten. Vragen als deze kunnen daarbij helpen: Wat zijn geestelijke gaven? Aan wie worden ze gegeven? Waarom worden ze gegeven? Hoe kunnen we ze ontvangen? Kun je voorbeelden bedenken van mensen die de gaven die worden genoemd in Moroni 10:9–16 gebruiken?

Moroni 10:30–33

Ik kan door de genade van Jezus Christus vervolmaakt worden.

Moroni’s raad om ‘tot Christus te komen’ houdt meer in dan over Hem leren en over Hem nadenken. Deze uitnodiging om tot Christus te komen geldt in de meest ruime zin: te worden zoals Hij is. Let bij het lezen van Moroni 10:30–33 op zinsneden die aangeven wat het betekent om tot Christus te komen, hoe dat mogelijk wordt gemaakt en wat de gevolgen daarvan zijn.

Kijk terug op je studie van het Boek van Mormon dit jaar en bedenk wat je over Jezus Christus hebt gevoeld en geleerd. Hoe heeft het Boek van Mormon je bijvoorbeeld geholpen om tot Hem te komen? Hoe heeft het je geholpen om meer op zijn genade te vertrouwen? Hoe heeft het je geholpen om de macht van de Heiland ‘niet te verloochenen’? Je kunt je eigen getuigenis van het Boek van Mormon geven aan iemand die daar wat aan kan hebben, zoals dierbaren en vrienden die de boodschap ervan misschien niet kennen.

Zie ook ‘Moroni nodigt iedereen uit om tot Christus te komen’ (video), Evangeliebibliotheek.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Moroni 10:3–4

Ik kan zelf te weten komen of het Boek van Mormon waar is.

  • Hoe kun je je kinderen aanmoedigen om in te gaan op Moroni’s uitnodiging om God te vragen of het Boek van Mormon waar is? Geef ze eventueel strookjes papier met de woorden Lees, Bedenk, Overweeg en Vraag. Laat je kinderen deze woorden in Moroni 10:3–4 opzoeken. Wat moeten wij lezen, bedenken, overwegen en vragen om een getuigenis van het Boek van Mormon te krijgen of versterken? Je kinderen kunnen ook opzoeken wat deze verzen en het liedje ‘Lees, denk en bid’ (Kinderliedjes, p. 66) met elkaar gemeen hebben.

  • Je kinderen kunnen de afbeelding aan het eind van deze les gebruiken om te praten over Moroni die de gouden platen begraaft (zie ook ‘Hoofdstuk 54: De belofte van het Boek van Mormon’, Verhalen uit het Boek van Mormon, 156). Kleine kinderen vinden het misschien leuk om te doen alsof ze Moroni zijn die op de platen schrijft en ze begraaft. Vertel elkaar over je getuigenis van het Boek van Mormon.

Moroni 10:8–19

Mijn hemelse Vader geeft mij geestelijke gaven.

  • Om je kinderen over geestelijke gaven te onderwijzen, kun je de nummers 9 t.e.m. 16 op aparte strookjes papier schrijven en elk papiertje als een cadeautje inpakken. Je kinderen kunnen de cadeaus om de beurt uitpakken, het vers uit Moroni 10:9–16 voorlezen dat met het getal overeenkomt en de geestelijke gave waarover het gaat benoemen. Jullie kunnen bespreken hoe onze hemelse Vader wil dat wij deze gaven gebruiken om zijn kinderen tot zegen te zijn. Je kunt je kinderen ook wijzen op de gaven die hun hemelse Vader ze heeft gegeven.

Moroni 10:32–33

Jezus Christus wil dat ik tot Hem kom.

  • Weten je kinderen wat het betekent om ‘tot Christus te komen’? Lees samen Moroni 10:32 en laat ze die zinsnede nazeggen. Laat ze hun ogen sluiten terwijl jij een plaat van Jezus in de ruimte verstopt. Laat ze vervolgens hun ogen opendoen, de plaat zoeken, eromheen gaan staan en bespreken hoe we tot Christus kunnen komen. Misschien helpt het om deze vraag op te schrijven: Wat houdt het in om tot Christus te komen? Zoek samen in Moroni 10:32–33 naar mogelijke antwoorden (zie ook Geloofsartikelen 1:3–4). Maak samen een lijstje van dingen die Christus van ons verwacht en dingen die Hij belooft voor ons te doen.

  • Misschien vinden je kinderen het leuk om samen hartvormige badges te maken en te versieren waarop staat: ‘Ik heb God lief met al mijn macht, verstand en kracht’ (zie Moroni 10:32). Bespreek ondertussen met hen hoe we God laten zien dat we Hem liefhebben.

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Moroni begraaft de gouden platen

Voordat Moroni de kronieken begroef, spoorde hij ons aan te ‘bedenken hoe barmhartig de Heer […] is geweest’ (Moroni 10:3)