Kom dan en volg Mij 2024
Aanhangsel A: Voor ouders – je kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven


‘Aanhangsel A: Voor ouders – je kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘Aanhangsel A’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024

Aanhangsel A

Voor ouders – je kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven

Omdat je hemelse Vader je liefheeft, je vertrouwt en je potentieel kent, laat Hij het aan jou over om je kinderen te helpen om hun eerste stappen te zetten op het verbondspad, het pad naar het eeuwig leven, en er vooruitgang op te maken (zie Leer en Verbonden 68:25–28). Dat houdt in dat je ze voorbereidt op het sluiten en nakomen van heilige verbonden, zoals het doopverbond en de tempelverbonden. Door die verbonden binden je kinderen zich aan de Heiland, Jezus Christus.

Er zijn veel manieren om je kinderen op deze reis op het verbondspad voor te bereiden. Je hemelse Vader zal je helpen om de beste manier te vinden. Streef naar inspiratie en bedenk dat je kinderen niet alleen tijdens geplande lessen leren. Thuis leren is erg doeltreffend omdat ze van jouw voorbeeld kunnen leren, en door kleine, eenvoudige momenten – de gebeurtenissen van het alledaagse leven. Net zoals het verbondspad bewandelen een levenslang proces is, is erover leren dat ook. (Zie ‘Ons thuis en gezin’, Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland [2022], 30–31.)

Afbeelding
moeder en kind

Er zijn veel manieren om je kinderen op hun reis op Gods verbondspad voor te bereiden.

Hieronder staan enkele ideeën waar je inspiratie uit kunt putten. In ‘Aanhangsel B: Voor het jeugdwerk – kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven’ staan nog meer ideeën om kinderen in de jeugdwerkleeftijd te onderwijzen.

Doop en bevestiging

Nephi zegt dat de poort tot het verbondspad ‘bekering en doop met water’ is (2 Nephi 31:17). Door je kinderen op de doop en bevestiging voor te bereiden, plaats je hun voeten stevig op dat pad. Leer ze allereerst over geloof in Jezus Christus en bekering. Leer ze ook dat we ons doopverbond hernieuwen door wekelijks aan het avondmaal deel te nemen.

Je hebt wellicht iets aan deze bronnen: 2 Nephi 31; themanummer van het tijdschrift de Vriend over de doop; Gospel Topics, ‘Baptism’, Evangeliebibliotheek.

  • Maak je iets mee wat je geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus versterkt, vertel je kind er dan over. Maak hem of haar duidelijk dat geloof in de loop van ons leven steeds sterker kan worden. Wat kan je kind zoal doen om vóór zijn of haar doop een sterker geloof in Christus te ontwikkelen?

  • Als je kind een verkeerde keuze maakt, praat dan met vreugde over de gave van bekering. En als jij een verkeerde keuze maakt, vertel dan over de vreugde die je ontvangt als je je bekeert. Getuig dat Jezus Christus ons de macht heeft gegeven om te veranderen, doordat Hij voor onze zonden heeft geleden en is gestorven. Als je kind om vergeving vraagt, vergeef hem of haar dan meteen en vreugdevol.

  • Vertel je kind over jouw doop. Laat er foto’s van zien en vertel wat je er nog van weet. Vertel hoe je je voelde, dat je door je doopverbond Jezus Christus beter hebt leren kennen, en wat je er nu nog aan hebt. Moedig je kind aan om vragen te stellen.

  • Woon samen met je kind een doopdienst in jullie familie of wijk bij. Bespreek wat jullie hebben gezien en gevoeld. Praat zo mogelijk met de dopeling en stel vragen als: ‘Hoe heb je deze beslissing genomen? Hoe heb je je voorbereid?’

  • Doet je kind iets wat hij of zij had beloofd, geef hem of haar dan een oprecht complimentje. Wijs erop dat we ons door onze beloftes na te komen, voorbereiden om het verbond na te leven dat we bij onze doop sluiten. Wat beloven we God als we ons laten dopen? Wat belooft Hij ons? (Zie Mosiah 18:8–10, 13.)

  • Als jij en je kind samen een geestelijke ervaring hebben (bijvoorbeeld in de kerk, tijdens Schriftstudie of wanneer jullie iemand dienen), vertel hem of haar dan over je geestelijke gevoelens of indrukken. Vraag je kind hoe hij of zij zich voelt. Leg uit dat de Geest op verschillende manieren tot ons kan spreken, en noem manieren waarop Hij tot jou spreekt. Help je kind om momenten te herkennen waarop hij of zij de invloed van de Heilige Geest ervaart.

  • Bekijk samen enkele video’s in de collectie ‘Hear Him!’ in de Engelstalige Evangeliebibliotheek. Bespreek de verschillende manieren waarop de dienstknechten van de Heer zijn stem horen. Laat je kind een tekening of video maken over de manier waarop hij of zij de stem van de Heiland hoort.

  • Vertel wat je aan je lidmaatschap van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen hebt. Hoe ben je dichter tot je hemelse Vader en Jezus Christus gekomen toen je anderen diende en anderen jou dienden? Bedenk samen manieren waarop je kind als lid van de kerk andere mensen kan dienen en sterken.

  • Maak van het avondmaal een heilige en vreugdevolle gebeurtenis voor je gezin. Bedenk samen manieren waarop je kind zich tijdens het avondmaal op Jezus Christus kan concentreren. Hoe kunnen we laten zien dat het avondmaal voor ons heilig is?

  • In veel uitgaven van de Vriend staan artikelen, verhalen en activiteiten waarmee kinderen zich op hun doop en bevestiging kunnen voorbereiden. Laat je kind er enkele uitkiezen, en lees of doe ze dan samen. (Zie ook de collectie ‘Preparing for Baptism’ onder Children in de Engelstalige Evangeliebibliotheek.)

    Afbeelding
    jongen laat zich dopen

    Nephi zegt dat de poort tot het verbondspad ‘bekering en doop met water’ is (2 Nephi 31:17).

Priesterschapsmacht, -gezag en -sleutels

Het priesterschap is de macht en het gezag van God waardoor Hij zijn kinderen zegent. Gods priesterschap is nu op aarde in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Alle kerkleden die hun verbonden nakomen – en dus ook kinderen – worden thuis met Gods priesterschapsmacht gezegend, zodat zij en hun gezin gesterkt worden. (Zie Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 3.5, Evangeliebibliotheek.) Die macht stelt de leden in staat om Gods werk van heil en verhoging persoonlijk en met hun gezin te doen. (Zie Algemeen handboek, 2.2.)

We ontvangen verordeningen door het gezag van het priesterschap. Als mannen en vrouwen een kerkroeping vervullen, doen ze dat met priesterschapsgezag, op aanwijzing van hen die priesterschapssleutels dragen. Alle kinderen van onze hemelse Vader – zijn zoons en dochters – worden gezegend naarmate ze het priesterschap beter begrijpen.

Zie voor meer informatie over het priesterschap: Russell M. Nelson, ‘Geestelijke schatten’, Liahona, november 2019, 76–79; Russell M. Nelson, ‘De prijs van priesterschapsmacht’, Liahona, mei 2016, 66–69; ‘Priesterschapsbeginselen’, hoofdstuk 3 in het Algemeen handboek.

  • Zorg ervoor dat priesterschapsverordeningen deel van jullie gezinsleven uitmaken. Help je kind bijvoorbeeld elke week om zich geestelijk op het avondmaal voor te bereiden. Spoor je kind aan om een priesterschapszegen te vragen als hij of zij ziek is, of troost of leiding nodig heeft. Maak er een gewoonte van om uit te leggen hoe de Heer jullie gezin door priesterschapsmacht zegent.

  • Grijp tijdens jullie Schriftstudie in gezinsverband gelegenheden aan om te bespreken hoe God mensen door zijn macht zegent. Vertel hoe God jou door zijn priesterschap heeft gezegend. Zie Algemeen handboek, 3.2 en 3.5 voor voorbeelden van zegeningen die we door het priesterschap van God ontvangen.

  • Bekijk de priesterschapslijn van iemand in jullie familie. (Melchizedeks-priesterschapsdragers kunnen een exemplaar van hun priesterschapslijn aanvragen via LineofAuthority@ChurchofJesusChrist.org; zie ook ‘Request a Priesthood Line of Authority’ in het Helpcentrum op ChurchofJesusChrist.org.) Bespreek waarom het belangrijk is om te weten dat het priesterschapsgezag van Jezus Christus afkomstig is. Waarom heeft Hij het aan ons gegeven?

  • Leer je kind dat hij of zij na de doop priesterschapsmacht kan ontvangen door het doopverbond na te komen. Neem samen de toespraak ‘Geestelijke schatten’ van president Russell M. Nelson door (Liahona, november 2019, 76–79). Vertel je kind dat jij door priesterschapsverordeningen Gods macht hebt ontvangen. Zie Algemeen handboek, 3.5 voor een lijst met manieren waarop priesterschapsmacht ons tot zegen is.

  • Bespreek de vraag ‘Wat voor iemand is een dienstknecht van de Heer?’ Lees samen Leer en Verbonden 121:36–42 en zoek naar antwoorden. Merk je dat je kind (of iemand anders) een van de beginselen of eigenschappen in deze verzen toepast, wijs hem of haar er dan op.

  • Als jij of je kind sleutels gebruikt om een deur te openen of een auto te starten, vergelijk die sleutels dan met de sleutels die priesterschapsleiders dragen. (Zie Algemeen handboek, 3.4.1 voor een definitie van priesterschapssleutels.) Wat ‘ontsluiten’ of ‘starten’ priesterschapssleutels voor ons? Zie ook Gary E. Stevenson, ‘Waar zijn de sleutels en het gezag van het priesterschap?’, Liahona, mei 2016, 29–32; ‘Where Are the Keys?’ (video), Evangeliebibliotheek.

  • Als je voor een roeping wordt aangesteld, laat je kind dan zo mogelijk daarbij aanwezig zijn. Laat je kind zien dat je je roeping vervult. Je kunt zelfs manieren bedenken waarop hij of zij je kan helpen. Beschrijf hoe je de macht van de Heer in je roeping voelt.

Tempelbezoek – doop en bevestiging voor de doden

Tempels maken deel uit van het plan dat onze hemelse Vader voor zijn kinderen heeft. In de tempel sluiten we heilige verbonden met onze hemelse Vader. Dat doen we door deel te nemen aan heilige verordeningen die ons tot Jezus Christus richten. Onze hemelse Vader heeft ervoor gezorgd dat al zijn kinderen verbonden kunnen sluiten en aan verordeningen kunnen deelnemen, ook mensen die ze in dit leven niet hebben ontvangen. Aan het begin van het jaar waarin je kind 12 wordt, is het oud genoeg om zich in de tempel voor overleden voorouders te laten dopen en bevestigen.

  • Ga zo vaak naar de tempel als jullie omstandigheden toelaten. Bespreek met je kind waarom je gaat, en vertel dat je je in de tempel dichter bij je hemelse Vader en Jezus Christus voelt.

  • Bespreek samen de tempelaanbevelingsvragen. Vertel je kind hoe een tempelaanbevelingsgesprek verloopt. Leg uit waarom je het belangrijk vindt om een tempelaanbeveling te hebben.

  • Lees samen Maleachi 4:6. Bespreek hoe je je hart tot je voorouders kunt wenden. Kom meer over jullie voorouders te weten door samen op FamilySearch.org jullie familiegeschiedenis te bekijken. Zoek naar voorouders die nog niet zijn gedoopt en bevestigd. Een consulent tempelwerk en familiegeschiedenis van de wijk kan jullie daarbij helpen.

  • Neem samen enkele informatiebronnen in de collectie ‘Temple’ onder ‘Children’ in de Engelstalige Evangeliebibliotheek door. (Zie ook ‘Preparing Your Child for Temple Baptisms and Confirmations’ op ChurchofJesusChrist.org.)

Een patriarchale zegen ontvangen

Een patriarchale zegen kan een bron van leiding, troost en inspiratie zijn. Een patriarchale zegen bevat persoonlijke raad van onze hemelse Vader en geeft ons inzicht in onze eeuwige identiteit en bestemming. Bereid je kind voor op een patriarchale zegen door hem of haar het belang en de heilige aard van patriarchale zegens bij te brengen.

Zie voor meer informatie Gospel Topics, ‘Patriarchal Blessings’, Evangeliebibliotheek.

  • Vertel je kind hoe het voor jou was om je patriarchale zegen te ontvangen. Je kunt bijvoorbeeld vertellen hoe je je erop hebt voorbereid, hoe je erdoor dichter tot God bent gekomen, en hoe je de zegen gebruikt. Je kunt je kind ook aanmoedigen om met andere familieleden te praten die hun patriarchale zegen hebben ontvangen.

  • Neem samen enkele informatiebronnen in Gospel Topics, ‘Patriarchal Blessings’ door. Zie Algemeen handboek, 18.17 voor meer informatie over het proces om een patriarchale zegen te ontvangen.

  • Heb je voorouders die een patriarchale zegen hebben ontvangen, dan kan het inspirerend zijn om er enkele met je kind te lezen. Om een zegen van een overleden voorouder aan te vragen, log je in op ChurchofJesusChrist.org. Klik vervolgens in de rechterbovenhoek van het scherm op het accountpictogram en selecteer ‘Patriarchale zegen’.

  • Als je kind een patriarchale zegen heeft ontvangen, kun je alle aanwezige familieleden vragen om hun gevoelens op te schrijven en die met je kind te bespreken.

Tempelbezoek – begiftiging

God wil al zijn kinderen begiftigen, oftewel zegenen, met ‘macht van omhoog’ (Leer en Verbonden 95:8). Onze eigen begiftiging ontvangen we maar één keer in de tempel, maar de verbonden die we dan met God sluiten en de geestelijke kracht die Hij ons als onderdeel van de begiftiging geeft, kunnen ons elke dag tot zegen zijn.

  • Hang thuis een afbeelding van de tempel op. Vertel je kind hoe je je in de tempel voelt. Praat vaak over je liefde voor de Heer en zijn huis, en over de verbonden die je daar hebt gesloten.

  • Verken samen temples.ChurchofJesusChrist.org. Lees samen artikelen als ‘About the Temple Endowment’ en ‘Prepare for the House of the Lord’. Geef je kind de kans om vragen over de tempel te stellen. Voor meer informatie over wat je buiten de tempel kunt bespreken, raadpleeg je de toespraak van ouderling David A. Bednar ‘Toebereid om alle noodzakelijke dingen te verkrijgen’. (Liahona, mei 2019, 101–104; zie in het bijzonder de paragraaf ‘Thuisgerichte en kerkgesteunde studie en tempelvoorbereiding’.)

  • Als jij en je kind aan andere verordeningen deelnemen of er getuige van zijn (zoals het avondmaal of een zalving), neem dan even de tijd om de symboliek in de verordening te bespreken. Waarvoor staan de symbolen? Hoe getuigen ze van Jezus Christus? Dit kan je kind erop voorbereiden om na te denken over de symboliek van de tempelverordeningen, die ook van Jezus Christus getuigen.

  • Wijs je kind erop wanneer hij of zij zich aan het doopverbond in Mosiah 18:8–10, 13 houdt. Wijs je kind er ook op dat de Heer hem of haar zegent. Bouw het vertrouwen van je kind op dat het de verbonden kan nakomen.

  • Vertel openlijk en vaak dat je tempelverbonden je helpen om goede keuzes te maken, en dat je erdoor dichter tot Jezus Christus komt. Neem aan de hand van het Algemeen handboek, 27.2 de tempelverbonden door.

Op zending gaan

Ouderling David A. Bednar heeft gezegd: ‘Het allerbelangrijkste wat je kunt doen om je voor te bereiden op een zendingsoproep is lang voordat je op zending gaat al een zendeling te worden. […] Het draait er niet om dat we op zending gaan. Nee, het gaat erom dat we een zendeling worden en ons hele leven lang met heel ons hart, macht, verstand en sterkte dienen. […] Je bereidt je voor op een leven van zendingswerk.’ (‘Een zendeling worden’, Liahona, november 2005, 45–46.) De ervaringen die je kind opdoet bij het worden van een zendeling, zijn hem of haar voor eeuwig tot zegen, niet alleen tijdens een eventuele zending.

Zie voor meer informatie Russell M. Nelson, ‘Het evangelie van vrede verkondigen’, Liahona, mei 2022, 6–7; M. Russell Ballard, ‘Mijn zending is mij voor eeuwig tot zegen’, Liahona, mei 2022, 8–10; Voorbereiding op een zending: Wennen aan het zendingsleven, Evangeliebibliotheek.

  • Laat zien hoe je ongedwongen over het evangelie vertelt. Grijp altijd gelegenheden aan om te vertellen wat onze hemelse Vader en de Heiland voor je betekenen, en welke zegeningen je als lid van hun kerk ontvangt. Nodig mensen uit om met jullie gezin aan kerk- en gezinsactiviteiten deel te nemen.

  • Zoek naar gelegenheden waarbij je gezin met de zendelingen kan omgaan. Nodig ze uit om je vrienden te onderwijzen, of laat ze mensen bij jullie thuis lesgeven. Vraag de zendelingen naar hun ervaringen en hoe ze door hun zending dichter tot Jezus Christus komen. Vraag ook hoe ze zich op hun zending hebben voorbereid, en hoe ze zich nog beter hadden kunnen voorbereiden.

  • Als je zelf op zending bent geweest, praat dan openlijk en vaak over je ervaringen. Of nodig vrienden of familieleden die op zending zijn geweest uit om over hun ervaringen te vertellen. Je kunt ook bespreken hoe je andere mensen gedurende je leven over het evangelie hebt verteld. Bedenk samen manieren waarop je kind het evangelie kan uitdragen.

  • Geef je kind kansen om thuis in evangeliebeginselen te onderwijzen. Je kind kan ook oefenen om met anderen over zijn of haar geloof te praten. Bespreek bijvoorbeeld vragen als: ‘Hoe kunnen we over het Boek van Mormon vertellen aan iemand die er nog nooit van heeft gehoord?’ of ‘Hoe kunnen we uitleggen waarom we de Heiland nodig hebben aan iemand die geen christen is?’

  • Leer je kind met andere mensen praten. Op welke manieren kun je zoal een gesprek aanknopen? Spoor je kind aan om te leren luisteren naar wat anderen zeggen, te begrijpen hoe ze zich voelen, en evangeliewaarheden te bespreken die hen tot zegen kunnen zijn.

  • Stel je kind bloot aan andere culturen en geloofsrichtingen. Help hem of haar om de goede, ware beginselen in andere godsdiensten te herkennen en te respecteren.

Tempelbezoek – verzegeling

In de tempel kunnen man en vrouw voor de eeuwigheid huwen. Die verordening noemen we de verzegeling. Zelfs als je zoon of dochter nog klein is, kun je nu al samen kleine, eenvoudige dingen doen die hem of haar na verloop van tijd op deze geweldige zegening voorbereiden.

  • Lees samen ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ in de Evangeliebibliotheek. Wat staat er in deze proclamatie over geluk in het gezin en over een geslaagd huwelijk? Bespreek samen met je kind een van de beginselen in de proclamatie. Zoek eventueel in de Gids bij de Schriften Schriftteksten over dat beginsel op. Jullie kunnen ook doelen stellen om dat beginsel beter in jullie gezin toe te passen. Werk aan die doelen en bespreek wat voor uitwerking dat beginsel op jullie gezin heeft.

  • Lees met je kind de toespraak van president Dieter F. Uchtdorf ‘Ter ere van hen die behouden’ (Liahona, mei 2016, 77–80). Als je bij de paragraaf ‘Een wegwerpsamenleving’ komt, kunnen jullie thuis naar spullen zoeken die zijn bedoeld om na gebruik weg te gooien en andere spullen die dat niet zijn. Bespreek hoe we anders met dingen omgaan als we willen dat ze lang meegaan. Hoe moeten we dan met ons huwelijk en onze familieleden omgaan? Wat leren we nog meer uit president Uchtdorfs boodschap? Hoe kan de Heiland ons helpen om een sterk huwelijk en gezin op te bouwen?

  • Als je getrouwd bent, wees dan openhartig met je kind over de dingen die je als echtpaar goed doet, de dingen die je nog aan het leren bent, en hoe je je probeert te verbeteren. Als jij en je huwelijkspartner in de tempel zijn verzegeld, laat je kind dan door je voorbeeld zien hoe je ernaar streeft om je verbonden met elkaar en met de Heer na te komen. Vertel je kind dat je ernaar streeft om je hemelse Vader en de Heiland in je relatie centraal te stellen, en dat Zij je helpen.

  • Houd een gezinsraad en -bespreking als je beslissingen voor het gezin moet nemen. Laat ieder gezinslid aan het woord komen en waardeer hun mening. Geef aan de hand van deze gesprekken het goede voorbeeld van gezonde communicatie en vriendelijkheid in het gezin, zelfs als gezinsleden van mening verschillen.

  • Wees geduldig en meelevend bij onenigheid of ruzie in het gezin. Leer je kind hoe het een ruzie op een christelijke manier kan bijleggen. Dat kan helpen om hem of haar op een gelukkig huwelijk voor te bereiden. Lees samen Leer en Verbonden 121:41–42 en bespreek hoe de beginselen in deze verzen op het huwelijk van toepassing zijn.