Kom dan en volg Mij
25 november–1 december. 1 en 2 Petrus: “Verheugt u […] met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde”


‘25 november–1 december. 1 en 2 Petrus: “Verheugt u […] met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘25 november–1 december. 1 en 2 Petrus’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Jezus Christus predikt het evangelie in de geestenwereld

Christus predikt in de geestenwereld, Robert T. Barrett

25 november–1 december

1 en 2 Petrus

‘Verheugt u […] met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde’

U kunt onder het lezen van de brieven van Petrus ingevingen krijgen om iets te doen. Noteer die ingevingen terwijl u ‘nog in de Geest’ bent (LV 76:80). Zo kunt u goed vastleggen wat u ingegeven krijgt.

Schrijf uw ingevingen op

De Heer uitte kort na zijn opstanding een profetie die Petrus verontrust moet hebben. Hij zei dat men Petrus op oudere leeftijd zou brengen ‘waar [hij] niet heen wil[de] […] om aan te duiden met wat voor dood hij God verheerlijken zou’ (Johannes 21:18–19). Toen Petrus zijn brieven schreef, wist hij dat deze geprofeteerde marteldood nabij was: ‘Ik weet dat het afbreken van mijn tent nu snel zal plaatsvinden, zoals onze Heere Jezus Christus mij ook duidelijk heeft gemaakt’ (2 Petrus 1:14). Dergelijke hevige vervolging was helaas gemeengoed voor de heiligen in Romeinse provincies, aan wie Petrus schreef (zie 1 Petrus 1:1). Toch waren zijn woorden niet van angst of pessimisme vervuld. Integendeel, hij spoorde de heiligen aan zich te verheugen, ook al waren ze op dat moment ‘bedroefd door allerlei verzoekingen’. Hij liet ze weten dat ‘de beproeving van [hun] geloof’ zou leiden ‘tot lof en eer en heerlijkheid, bij de openbaring van Jezus Christus’ en tot ‘de zaligheid van [hun] zielen’ (1 Petrus 1:6–7, 9). Petrus’ geloof heeft die eerste heiligen vast troost geboden, zoals de heiligen er nu door bemoedigd worden. Want allen hebben wij ‘gemeenschap […] aan het lijden van Christus, opdat [wij ons] ook in de openbaring van Zijn heerlijkheid [mogen] verblijden en verheugen’ (1 Petrus 4:13).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

1 Petrus 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19

In tijden van beproeving en leed kan ik vreugde vinden.

Het lijkt op het eerste gezicht misschien vreemd dat Petrus woorden als verblijden, verheugen, heerlijkheid en vreugde gebruikte met betrekking tot woorden die we doorgaans met moeilijkheden associëren: bedroefd, verzoekingen, pijn, hitte van de verdrukking en lijden (zie 1 Petrus 1:6; 2:19; 4:12–13). Petrus’ boodschap aan de eerste heiligen was gelijk aan die van president Russell M. Nelson: ‘Heiligen kunnen onder alle omstandigheden gelukkig zijn. […] Als ons leven gericht is op Gods heilsplan […] en Jezus Christus en zijn evangelie, kunnen we vreugde voelen ongeacht wat er in ons leven gebeurt – of niet gebeurt. Vreugde komt van en door Hem. Hij is de bron van alle vreugde.’ (‘Vreugde en geestelijk overleven’, Liahona, november 2016, 82.)

Lees 1 Petrus 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19. Wat geeft u de hoop dat u zelfs in de moeilijkste omstandigheden vreugde kunt vinden?

1 Petrus 3:18–20; 4:1–6

Het evangelie wordt aan de doden verkondigd zodat zij een rechtvaardig oordeel kunnen krijgen.

Iedereen zal op een dag voor de rechterstoel staan en ‘rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen’ (1 Petrus 4:5). Sommigen vragen zich misschien af hoe God alle mensen eerlijk kan oordelen. Hun mogelijkheden om het evangelie te begrijpen en na te leven lopen immers nogal uiteen. Let op de leer van Petrus in 1 Petrus 3:18–20; 4:6. Hij wilde de heiligen in zijn tijd duidelijk maken dat Gods oordelen rechtvaardig zullen zijn. Hoe versterken deze verzen uw geloof in Gods redelijkheid en rechtvaardigheid?

Bestudeer Leer en Verbonden 138 voor meer inzicht in deze leer. President Joseph F. Smith ontving die openbaring toen hij over deze geschriften van Petrus nadacht. Welke zegeningen zijn weggelegd voor wie de verordeningen van het evangelie aan hun wachtende overleden familieleden beschikbaar stellen?

Zie ook ‘Baptisms for the Dead’, Gospel Topics, topics.lds.org.

2 Petrus 1:1–11

Ik kan mijn goddelijke natuur dankzij de kracht van Jezus Christus ontwikkelen.

Voelt u weleens dat u onmogelijk zoals Jezus Christus kunt worden en zijn eigenschappen toch niet kunt ontwikkelen? Ouderling Robert D. Hales heeft met de volgende bemoedigende woorden gezegd hoe we christelijke eigenschappen kunnen ontwikkelen: ‘De eigenschappen van de Heiland […] zijn ingeweven eigenschappen die op elkaar inhaken en op interactieve manieren in ons ontwikkeld worden. Met andere woorden, we kunnen niet één christelijke eigenschap verwerven zonder ook andere te verwerven en te beïnvloeden. Naarmate één eigenschap sterk wordt, worden vele andere dat ook.’ (‘Een discipel van onze Heer Jezus Christus worden’, Liahona, mei 2017, 47.)

Afbeelding
een fijn geweven wandkleed

Elke christelijke eigenschap die we ontwikkelen, wordt tot een geestelijk wandkleed van discipelschap verweven.

Lees 2 Petrus 1:1–11 in samenhang met ouderling Hales’ boodschap. Hoe helpen de woorden van deze twee apostelen u in uw streven om meer op Christus te lijken?

Zie ook 1 Petrus 4:8; David A. Bednar, ‘Grote en kostbare beloften’, Liahona, november 2017, 90–93.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

1 Petrus 2:5–10

Lees deze verzen met uw gezin. U kunt de gezinsleden aan de hand van stenen Petrus’ lering laten visualiseren dat de Heiland onze ‘hoeksteen’ is. In welk opzicht zijn wij als ‘levende stenen’ waarmee God zijn koninkrijk opbouwt? Wat leren we van Petrus over de Heiland en onze rol in zijn koninkrijk? Wat is Petrus’ boodschap aan uw gezin?

1 Petrus 3:8–17

Hoe kunnen wij ‘altijd bereid tot verantwoording’ zijn aan ieder die ons vragen over ons geloof stelt? U kunt als gezin een rollenspel doen van situaties waarin iemand een vraag over het evangelie stelt.

1 Petrus 3:18–20; 4:6

Hoe kunt u als gezin meer over uw overleden voorouders te weten komen? Op de verjaardag van een overleden voorouder kunt u bijvoorbeeld het lievelingseten van die voorouder bereiden, foto’s ophangen, of verhalen over zijn of haar leven vertellen. U kunt zo mogelijk ook plannen maken om verordeningen in de tempel voor die voorouder te ontvangen.

2 Petrus 1:16–21

Petrus herinnerde de heiligen in deze verzen aan zijn ervaring op de berg van verheerlijking (zie ook Mattheüs 17:1–9). Wat komen we uit deze verzen over de leringen van profeten te weten? (Zie ook LV 1:38.) Wat geeft ons het vertrouwen om onze levende profeet te volgen?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

‘Wees altijd bereid.’ Informele onderwijsmomenten thuis kunnen snel voorbijgaan. Het is dus belangrijk om er meteen gebruik van te maken zodra ze zich voordoen. Hoe kunt u ‘altijd bereid’ zijn om uw gezinsleden evangelieleringen en ‘de hoop die in u is’ (1 Petrus 3:15) over te brengen wanneer zich onderwijsmomenten voordoen? (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland16.)

Afbeelding
Petrus predikt tot een groep mensen

Petrus ondervond veel vervolging en tegenstand. Toch bleef hij standvastig in zijn getuigenis van christus.