Kom dan en volg Mij
23–29 december. Openbaring 12–22: “Wie overwint, zal alles beërven”


‘23–29 december. Openbaring 12–22: “Wie overwint, zal alles beërven”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘23–29 december. Openbaring 12–22’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Jezus Christus begroet mensen bij zijn wederkomst

De eeuwige stad, Keith Larson

23–29 december

Openbaring 12–22

‘Wie overwint, zal alles beërven’

Zoek in Openbaring 12–22 naar parallellen tussen wat Johannes zag en wat u in de huidige wereld ziet. Trek onder geestelijke leiding persoonlijke lering uit Johannes’ symbolische taalgebruik.

Schrijf uw ingevingen op

Stel u een vrouw ‘in barensnood en in haar pijn om te baren’ voor. Stel u dan ‘een grote vuurrode draak met zeven koppen en tien horens’ nabij de vrouw voor, klaar ‘om haar Kind te verslinden, zodra zij Het gebaard zou hebben’ (Openbaring 12:2–4). Bedenk dat de beeldspraak in deze verzen van Johannes’ openbaring de kerk en het koninkrijk van God voorstellen, plus het dreigende gevaar dat zou komen. De heiligen in de tijd van Johannes hadden met hevige vervolging te maken. Overwinning op het kwaad lag dan ook niet voor de hand. Die overwinning lijkt ook in onze tijd niet zo aannemelijk. De tegenstander is immers bezig ‘om oorlog te voeren tegen de heiligen’ en heeft ‘macht […] over elke stam, taal en volk’ (Openbaring 13:7). Maar Johannes’ openbaring eindigt met een heerlijke overwinning van het goede op het kwade. Babylon zal vallen. Jezus Christus zal als Koning der koningen regeren. ‘God zal alle tranen van hun ogen afwissen’, en de getrouwen zullen met Hem regeren en ‘alles beërven’ (Openbaring 21:4, 7).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Openbaring 12:7–17

De oorlog in de hemel woedt op aarde voort.

We weten niet veel over de oorlog in de hemel. Maar er staat in Openbaring 12:7–11 een korte, duidelijke beschrijving. Lees die verzen en bedenk dat u bij die voorsterfelijke strijd betrokken was. Hoe hebben u en Gods andere trouwe kinderen Satan volgens deze verzen overwonnen? Wat zegt dit over ons vermogen om hem ook in deze tijd te overwinnen nu hij ‘oorlog [blijft] voeren tegen [hen die] het getuigenis van Jezus Christus hebben’ (vers 17)?

Zie ook 1 Nephi 14:12–14; ‘War in Heaven’, Gospel Topics, topics.lds.org; Gids bij de Schriften, ‘Michaël’, ‘Oorlog in de hemel’.

Openbaring 14:6–7

Wie is de engel die Johannes het evangelie zag verkondigen?

De profetie in deze verzen werd onder meer vervuld toen Moroni aan Joseph Smith verscheen en hem naar de kronieken leidde. Joseph vertaalde die en publiceerde ze als het Boek van Mormon. Dit boek bevat het ‘eeuwige Evangelie’ dat wij aan ‘elke natie, stam, taal en volk’ moeten verkondigen (Openbaring 14:6).

Openbaring 17–18

De Heer vraagt mij om Babylon en haar zonden te ontvluchten.

Openbaring 17–18 bevat zorgwekkende beeldspraak inzake de zonden, het materialisme en de lusten van Babylon – het symbool van wereldsgezindheid en goddeloosheid. Denk aan voorbeelden van hedendaagse Babylon-achtige toestanden in de wereld. Hoe kunt u de raad volgen om uit Babylon ‘weg’ te gaan en ‘geen deel [te hebben] aan haar zonden’ (Openbaring 18:4)?

Openbaring 20:12–15

Alle kinderen van God worden overeenkomstig het boek des levens geoordeeld.

Stel dat een auteur een boek over uw leven wil schrijven. Welke details of gebeurtenissen zou u er dan in willen hebben? Als u wist dat uw toekomstige daden ook werden opgeschreven, hoe zou u dan anders in het leven staan? Denk hierover na terwijl u in Openbaring 20:12–15 over de dag des oordeels leest. Wat hoopt u dat er in het boek des levens over u geschreven staat?

Zie ook Gids bij de Schriften, ‘Boek des levens’.

Openbaring 21; 22:1–5

Als ik trouw blijf, ontvang ik celestiale heerlijkheid.

In Openbaring 21–22 wordt de celestiale heerlijkheid beschreven, die voor trouwe volgelingen van Christus is weggelegd. Dit staat haaks op de beschrijvingen van Babylon. Welke beeldspraak, zinsneden of beloften in deze hoofdstukken inspireren u om trouw te blijven, ook als dat moeilijk is?

Openbaring 22:18–19

Betekenen deze verzen dat er naast de Bijbel geen andere Schriftuur kan zijn?

Sommige mensen hebben Openbaring 22:18–19 als reden aangehaald om het Boek van Mormon en andere hedendaagse Schriftuur te verwerpen. Maar ouderling Jeffrey R. Holland heeft gezegd:

‘Er is nu echter een overweldigende consensus onder vrijwel alle Bijbelgeleerden dat dit vers alleen toepasbaar is op het boek Openbaring, niet de hele Bijbel. Die geleerden erkennen nu dat een aantal nieuwtestamentische “boeken” bijna zeker geschreven zijn nadat Johannes zijn openbaring op het eiland Patmos had ontvangen. […]

‘Er is echter een eenvoudiger antwoord […]. En dat is dat de Bijbel zoals wij die kennen – een in één band opgenomen verzameling teksten – niet bestond toen dat vers werd geschreven.’ (‘Mijn woorden houden nimmer op’, Liahona, mei 2008, 91.)

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Openbaring 12; 19; 21

Sommige gezinsleden vinden het misschien leuk en leerzaam om tekeningen van de beschreven visioenen in Openbaring te maken. Tekeningen over Openbaring 12 maken, kan bijvoorbeeld tot gesprekken over de oorlog in de hemel leiden (zie de verzen 7–11). Tekeningen over Openbaring 21 maken, kan gesprekken over het celestiale koninkrijk op gang helpen. U kunt ook de bijbehorende afbeelding in dit schema tonen. Vraag de gezinsleden over welke verzen in Openbaring 19 de afbeelding gaat.

Openbaring 12:11

Wat betekent de zinsnede ‘het woord van hun getuigenis’? Hoe kunnen wij en anderen Satan met een getuigenis van Jezus Christus overwinnen?

Openbaring 13:11–14

Wat vinden uw gezinsleden van het misleidende beest? Hoe herkennen en vermijden wij misleidingen die we tegenwoordig in de wereld zien?

Openbaring 20:2–3

Wat betekent volgens 1 Nephi 22:26 en Leer en Verbonden 43:30–31 dat Satan ‘gebonden’ is?

Openbaring 22:1–4

Wat is de symbolische betekenis van de naam van de Heiland ‘op [ons] voorhoofd’ hebben? (Openbaring 22:4; zie ook Openbaring 13:16–17.)

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Volg uitnodigingen om te handelen op. ‘Als u een uitnodiging om te handelen opvolgt, toont u [uw gezinsleden] dat u om hen geeft en wilt weten hoe het evangelie hen tot zegen is. U kunt ze ook hun ervaringen met elkaar laten delen. Dat versterkt hun toewijding aan het evangelie en laat ze elkaar steunen in hun beleving van het evangelie.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland35.)