Kom dan en volg Mij
2–8 december. 1–3 Johannes; Judas: “God is liefde”


‘2–8 december. 1–3 Johannes; Judas: “God is liefde”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘2–8 december. 1–3 Johannes; Judas’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Jezus Christus glimlacht naar een glimlachend kind

Volmaakte liefde, Del Parson

2–8 december

1–3 Johannes; Judas

‘God is liefde’

Lees de brieven van Johannes en Judas. Ga na hoe u uw liefde aan God kunt tonen. Noteer die indrukken en handel ernaar.

Schrijf uw ingevingen op

Toen Johannes en Judas hun brieven schreven, was de voorspelde afval al begonnen. Die afval was het gevolg van intense vervolging en verdorven leer. Sommige valse leraren trokken zelfs in twijfel of Jezus Christus wel echt ‘in het vlees’ gekomen was (zie bijvoorbeeld 1 Johannes 4:1–3; 2 Johannes 1:7). De apostel Johannes begon zijn eerste brief dan ook met zijn persoonlijke getuigenis van de Heiland: ‘Dit is het getuigenis dat wij geven van wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij gezien hebben met onze ogen, wat wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben van het Woord des levens’ (Joseph Smith Translation, 1 John 1:1). Maar de krachtigste boodschap van Johannes’ brieven is misschien wel liefde: Gods liefde voor ons, en de liefde die wij voor Hem en al zijn kinderen dienen te hebben. Johannes had de liefde van de Heiland per slot van rekening zelf ondervonden (zie Johannes 13:23; 20:2). Hij wilde dat de heiligen in hun moeilijkheden en tegenslagen diezelfde liefde zouden voelen, want ‘er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit’ (1 Johannes 4:18).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

1 Johannes

God is licht en God is liefde.

Als u God in één of twee woorden moest beschrijven, welke zou u dan kiezen? Johannes gebruikte in zijn brieven de woorden ‘licht’ en ‘liefde’ (1 Johannes 1:5; 4:8, 16). Lees 1 Johannes en denk na over de belevenissen van Johannes die in het evangelie van Johannes staan. Overweeg hoe Johannes het licht en de liefde van God heeft leren kennen. Hoe weet u uit eigen ervaring dat God licht en liefde is?

Zie ook Johannes 3:16–21; 15:9–17; 2 Nephi 26:24; Leer en Verbonden 50:24; 88:6, 12–13; 93:36–37.

1 Johannes 2:24–3:3

Ik kan zoals Jezus Christus worden.

Lijkt het doel om zoals Christus te worden u wel eens te hoog gegrepen? Denk dan aan Johannes’ bemoedigende raad: ‘Lieve kinderen, blijf in Hem, opdat wij vrijmoedigheid hebben, wanneer Hij geopenbaard zal worden, en […] wij Hem gelijk zullen zijn’ (1 Johannes 2:28; 3:2). Wat staat er in 1 Johannes 2:24–3:3 waaruit u als discipel van Jezus Christus vrijmoedigheid en troost kunt putten? Let in de brieven van Johannes ook op andere beginselen en raadgevingen waardoor u meer op Christus kunt gaan lijken.

Zie ook Moroni 7:48; Leer en Verbonden 88:67–68; ‘Worden zoals God is’, Evangelieverhandelingen, lds.org/topics/essays?lang=nld.

Bijbelvertaling van Joseph Smith, 1 Johannes 4:12

‘Niemand heeft ooit God gezien’?

In de Bijbelvertaling van Joseph Smith, 1 Johannes 4:12 wordt dit verduidelijkt: ‘Niemand heeft ooit God gezien behalve zij die geloven’ (zie ook Johannes 6:46; 3 Johannes 1:11). In de Schriften staat verscheidene malen dat God de Vader Zich aan trouwe gelovigen manifesteerde. Johannes was een van hen. (Zie Openbaring 4; zie ook Handelingen 7:55–56; 1 Nephi 1:8; Leer en Verbonden 76:23; Geschiedenis van Joseph Smith 1:16–17.)

1 Johannes 5

Als ik geloof in Jezus Christus oefen en wedergeboren word, kan ik de wereld overwinnen.

Johannes schrijft meerdere malen dat wij de wereld kunnen overwinnen. Johannes tekende Jezus’ woorden op: ‘In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen’ (Johannes 16:33). En in Openbaring 2–3 tekende Johannes de belofte van de Heer op aan wie de wereld overwinnen. Wat schreef Johannes in 1 Johannes 5:3–5 over de wereld overwinnen? Zoek in 1 Johannes 5 op wat we moeten doen om de wereld te overwinnen en het eeuwige leven te verkrijgen. Hoe zou de wereld overwinnen er in uw leven uitzien? In ouderling Neil L. Andersens boodschap ‘De wereld overwinnen’ (Liahona, mei 2017, 58–62) treft u ook antwoorden en inzichten aan.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

1 Johannes 2:8–11

Laat uw gezin als volgt over Johannes’ leringen nadenken: kom in een donkere ruimte bij elkaar en laat de gezinsleden het verschil tussen wandelen ‘in de duisternis’ en wandelen ‘in het licht’ ervaren. Hoe zorgt haat ervoor dat we in duisternis wandelen en struikelen? Hoe krijgen we licht in ons leven als we elkaar liefhebben?

1 Johannes 3:21–22

Wat vergroot in deze verzen de ‘vrijmoedigheid’ die we in God hebben en ons vermogen om antwoord op onze gebeden te krijgen? U kunt ook ‘Gebed’ opzoeken in de Gids bij de Schriften (scriptures.lds.org) of in Trouw aan het geloof: evangeliewijzer (lds.org/manual/true-to-the-faith?lang=nld).

1 Johannes 5:2–3

Zijn er geboden die wij als ‘zware last’ of moeilijk te volgen beschouwen? In welke opzichten kijken we anders tegen de geboden aan als we God liefhebben?

Afbeelding
gezin in gebed geknield

Wij kunnen de wereld overwinnen als we Gods geboden onderhouden.

Judas 1:3–4

Zijn er geestelijke gevaren in ons leven en gezin ‘binnengeslopen’ (Judas 1:4)? Hoe kunnen wij Judas’ aansporing volgen ‘om te strijden voor het geloof’ en die gevaren af te weren (Judas 1:3)? Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat ‘vrede en liefde […] vermeerderd worden’ in ons gezin (Judas 1:2)?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Zoek naar Gods liefde. Ouderling M. Russell Ballard heeft gezegd: ‘[Het] evangelie is een evangelie van liefde – liefde voor God en liefde voor elkaar.’ (‘God’s Love for His Children’, Ensign, mei 1988, 59.) Noteer of markeer bij het lezen van de Schriften woorden en zinsneden waaruit Gods liefde blijkt.