Kom dan en volg Mij
16–22 december. Kerstmis: “Ik verkondig u grote blijdschap”


‘16–22 december. Kerstmis: “Ik verkondig u grote blijdschap”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘16–22 december. Kerstmis’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
kindje Jezus in een kribbe

Veilig in een stal, Dan Burr

16–22 december

Kerstmis

‘Ik verkondig u grote blijdschap’

Kerstmis is voor veel mensen een hectische tijd. Bedenk hoe uw studie van het Nieuwe Testament meer gemoedsrust en heiligheid in uw leven kan brengen. Denk na over de invloed van de geboorte en zending van de Heiland op u. Noteer de geestelijke indrukken die u krijgt.

Schrijf uw ingevingen op

Waarom zorgt de geboorte van een baby voor zoveel blijdschap? Misschien is een pasgeboren baby een symbool van hoop. We kijken vaak vol verwachting naar een succesrijke toekomst vol heerlijke mogelijkheden voor het gloednieuwe wezen uit. Bij de geboorte van de Zoon van God, Jezus Christus, ging dat zeker op. Er is nooit meer hoop op een kind gevestigd dan op Hem. Er is ook nooit iemand met zoveel belofte geboren.

Een engel nodigde herders uit om het pasgeboren Kindje in een kribbe op te zoeken. Hij gaf ze ook een boodschap over dat kind mee. Die boodschap was er een van hoop: dat deze baby naar de aarde was gekomen om een heilige zending te vervullen. De herders maakten hun boodschap ‘overal […] bekend […] en allen die het hoorden, verwonderden zich over wat door de herders tegen hen gezegd werd. Maar Maria bewaarde al deze woorden en overlegde die in haar hart’ (Lukas 2:17–19). U doet er goed aan om deze Kerstmis Maria’s voorbeeld te volgen: overleg in uw hart wat u dit jaar over de Heiland hebt geleerd. Hoe vervulde Hij zijn verlossende zending in de verhalen die u gelezen hebt? Belangrijker nog, wat voor invloed heeft zijn zending op u gehad?

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Jezus Christus werd op aarde geboren om onder ons te leven.

Ook al hebt u het verhaal rondom de geboorte van Jezus Christus al vaak gelezen of gehoord, bestudeer het nu eens met het volgende in uw achterhoofd: ‘Met Kerstmis vieren we niet alleen hoe Jezus in de wereld kwam, maar ook dat we weten wie Hij is – onze Heer en Heiland Jezus Christus – en waarom Hij kwam.’ (Craig C. Christensen, ‘Het volledige kerstverhaal’ [kerstmeditatie van het Eerste Presidium, 4 december 2016], broadcasts.lds.org.)

Weet u wie Jezus Christus was voordat Hij geboren werd? (Zie bijvoorbeeld Johannes 17:5; Mosiah 3:5; LV 76:13–14, 20–24; Mozes 4:2.) Wat voor invloed heeft die kennis op uw gevoelens betreffende zijn geboorte?

Waarom kwam Jezus Christus op aarde? (Zie bijvoorbeeld Lukas 4:16–21; Johannes 3:16–17; 3 Nephi 27:13–16; LV 20:20–28.) Wat heeft die kennis voor invloed op uw gevoelens ten opzichte van de Heiland? Hoe staat u er anders door in het leven?

Zie ook 2 Korinthe 8:9; Hebreeën 2:7–18; 1 Nephi 11:13–33; Alma 7:10–13; ‘De geboorte van Jezus Christus’ (video, LDS.org.)

1 Korinthe 15:21–26; Kolossenzen 1:12–22; 1 Petrus 2:21–25

Jezus Christus vervulde zijn zending en heeft het eeuwige leven voor mij mogelijk gemaakt.

Het verhaal van Christus’ geboorte ging met wonderbaarlijke gebeurtenissen gepaard. Maar zonder het grote werk dat Hij later verrichtte, zou zijn geboorte niet zo bijzonder zijn. President Gordon B. Hinckley heeft gezegd: ‘Het kindje Jezus van Bethlehem zou slechts een baby zijn geweest zonder de verlossende Christus van Gethsémané en Golgotha, en het triomfale feit van de opstanding.’ (Zie ‘Het wonderlijke en ware verhaal van Kerstmis’, Liahona, december 2000, 6.)

Afbeelding
Jezus knielt in de hof van Gethsémané

Gethsémané, J. Kirk Richards

Overal in het Nieuwe Testament vinden we bewijzen van de goddelijke zending van de Heiland en van zijn grote liefde voor anderen. Aan welke passages of verhalen denkt u dan? Lees sommige indrukken en ingevingen door die u in dit studiemateriaal of uw studiedagboek hebt opgeschreven. U kunt ook 1 Korinthe 15:21–26; Kolossenzen 1:12–22; 1 Petrus 2:21–25 lezen en overdenken hoe de Heiland en zijn werk u tot zegen zijn. Wat zou u in uw leven willen veranderen? Hoe roept u de macht van de Heiland in?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Mattheüs 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Hoe kunt u met uw gezin de geboorte van Jezus Christus vieren? Hier zijn enkele ideeën of u kunt zelf iets bedenken:

  • U kunt (gedeelten van) het kerstverhaal samen lezen of uitbeelden.

  • Bekijk de video ‘De geboorte van Jezus Christus’ (LDS.org).

  • Bekijk de informatie op christmas.mormon.org; jesuschrist.lds.org; of ‘Christmas’, Gospel Topics, topics.lds.org.

  • Bekijk een kerstmeditatie van het Eerste Presidium (broadcasts.lds.org).

  • Zing samen kerstliederen of ga bij buren of vrienden langs om voor hen te zingen (zie Lofzangen, nrs. 137–150).

  • Doe een goede daad.

  • Laat de gezinsleden details in het kerstverhaal opzoeken waardoor ze ideeën krijgen voor ornamenten of versieringen die ze aan Jezus Christus doen denken.

1 Korinthe 15:21–26; Kolossenzen 1:12–22; 1 Petrus 2:21–25

Waarom zijn wij dankbaar dat Jezus Christus is geboren? Welke geschenken heeft Hij ons gegeven? Hoe kunnen wij Hem onze dankbaarheid tonen?

‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’

Lees en bestudeer met uw gezin ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ (Liahona, mei 2017, binnenzijde vooromslag) om de Heiland met kerst meer centraal te stellen. U kunt bepaalde passages uit ‘De levende Christus’ uit het hoofd leren. Of zoek in het Nieuwe Testament gebeurtenissen in het leven van de Heiland op die de woorden erin kracht bijzetten. U kunt ook elk gezinslid zijn of haar eigen getuigenis van Jezus Christus laten opschrijven en eventueel aan het gezin laten voorlezen.

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Let op Jezus Christus. In de Schriften staat dat alle dingen van Jezus Christus getuigen (zie Mozes 6:62–63). We moeten dan ook in alle dingen op Hem letten. Noteer of markeer bij het lezen van de Schriften verzen die over Hem gaan. Let in de dagen vóór kerst op dingen om je heen die van Jezus Christus getuigen.

Afbeelding
Maria, Jozef, de herders en het kindje Jezus

De geboorte van Jezus Christus, Brian Call