Kom dan en volg Mij
9–15 december. Openbaring 1–11: “Aan het Lam zij […] de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid”


‘9–15 december. Openbaring 1–11: “Aan het Lam zij […] de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘9–15 december. Openbaring 1–11’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Christus waakt over een kudde schapen

De goede Herder, Del Parson

9–15 december

Openbaring 1–11

‘Aan het Lam zij […] de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid’

Noteer desgewenst vragen over wat u in Openbaring leest. U kunt dan naar antwoorden op uw vragen zoeken. U kunt ze ook met iemand in het gezin of in de kerk bespreken.

Schrijf uw ingevingen op

Vindt u het ook wel eens moeilijk om de gevoelens die u tijdens een geestelijke ervaring hebt gehad aan anderen uit te leggen? Gewone woorden schieten soms tekort om geestelijke gevoelens en indrukken te beschrijven. Misschien dat Johannes daarom die rijke symboliek en beeldspraak gebruikte om zijn heerlijke openbaring te beschrijven. Hij had gewoon kunnen opschrijven dat Hij Jezus Christus had gezien. Maar hij beschreef de Heiland voor ons begrip met woorden zoals: ‘Zijn ogen waren als een vuurvlam’, ‘uit Zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard’ en ‘Zijn gezicht was zoals de zon schijnt in haar kracht’ (Openbaring 1:14–16). Probeer bij het lezen van het boek Openbaring de boodschappen te ontdekken die Johannes wil overbrengen, ook als u niet elk symbool begrijpt. Waarom zou hij kerkgemeenten met kandelaren, Satan met een draak en Jezus Christus met een lam vergeleken hebben? U hoeft uiteindelijk niet elk symbool in Openbaring te snappen om de hoofdthema’s te begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan het belangrijkste thema: Jezus Christus en zijn volgelingen zullen over de koninkrijken van mensen en van Satan zegevieren.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Openbaring

Hoe kan ik het boek Openbaring beter begrijpen?

Het boek Openbaring kan moeilijk te doorgronden zijn, maar raak niet ontmoedigd. Johannes’ belofte kan u inspireren om het te blijven proberen: ‘Gezegend zijn zij die de woorden van deze profetie lezen en zij die ze horen en begrijpen en de dingen die erin geschreven staan in acht nemen, want de tijd van de komst van de Heer is nabij’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Openbaring 1:3 [in de Gids bij de Schriften], cursivering toegevoegd).

De volgende vragen en hulpmiddelen kunnen u bij uw studie van Openbaring nieuwe inzichten geven:

De Bijbelvertaling van Joseph Smith kan ook verhelderend zijn om bepaalde gedeelten uit Openbaring te begrijpen. (Zie Bijbelvertaling van Joseph Smith in de Gids bij de Schriften.)

Openbaring

Johannes’ visioen geeft aan hoe onze hemelse Vader zijn kinderen verlost.

Bestudeer het boek Openbaring in het licht van het plan van onze hemelse Vader voor de verlossing en verhoging van zijn kinderen. Neem desgewenst het overzicht van het heilsplan in Predik mijn evangelie door (pagina’s 47–61). Stel uzelf dan bij het lezen van Johannes’ visioen vragen zoals: Wat heeft onze hemelse Vader volgens Openbaring gedaan zodat ik bij Hem terug kan keren? Hoe kan ik daardoor Gods plan voor mij beter begrijpen?

De volgende algemene achtergrondinformatie kan nuttig zijn:

  • Hoofdstuk 12 gaat voornamelijk over gebeurtenissen in het voorsterfelijk leven. (Zie ook ‘Heilsplan’, Trouw aan het geloof: evangeliewijzer, lds.org/manual/true-to-the-faith?lang=nld.)

  • De hoofdstukken 6–11, 13–14 en 16–19 beschrijven het sterfelijk leven en gebeurtenissen uit de geschiedenis van de aarde. (Zie ook ‘Heilsplan’, Trouw aan het geloof: evangeliewijzer, lds.org/manual/true-to-the-faith?lang=nld.)

  • De hoofdstukken 2–3, 15 en 20–22 beschrijven het laatste oordeel en de heerlijkheid die de getrouwen in de eeuwige wereld wacht. (Zie ook ‘Heilsplan’, Trouw aan het geloof: evangeliewijzer, lds.org/manual/true-to-the-faith?lang=nld.)

Openbaring 2–3

Jezus Christus kent mij persoonlijk en zal mij in mijn moeilijkheden bijstaan.

Uit de woorden van de Heiland in Openbaring 2–3 blijkt dat Hij de unieke successen en moeilijkheden van elke gemeente van de kerk in de tijd van Johannes begreep. Hij verzekerde de heiligen in diverse gemeenten dat Hij onder meer op de hoogte was van hun ‘werken’, ‘verdrukking’, ‘armoede’ en ‘liefde’ (Openbaring 2:2, 9, 19). Hij wist ook in welke opzichten ze het beter konden doen.

Uit deze hoofdstukken blijkt dat de Heiland uw sterke en zwakke kanten kent. Hij wil u in uw aardse moeilijkheden bijstaan. Wat belooft Jezus Christus aan wie overwinnen? Wat wilt u veranderen zodat u uw moeilijkheden kunt overwinnen?

Openbaring 5

Alleen Jezus Christus kon het plan van onze hemelse Vader mogelijk maken.

U herinnert het zich niet, maar u was waarschijnlijk bij de gebeurtenissen aanwezig die Johannes in Openbaring 5 beschrijft. Lees over die gebeurtenissen. Bedenk hoe het moet zijn geweest toen we allemaal beseften dat Jezus Christus (het ‘Lam’) het plan van onze hemelse Vader mogelijk zou maken (de boekrol openen en de zeven zegels verbreken). Waarom kon alleen Jezus Christus dat doen? Hoe kunt u uw geloof in Hem als uw Heiland tonen?

Zie ook Job 38:4–7; ‘Verzoening van Jezus Christus’, Trouw aan het geloof: evangeliewijzer, lds.org/manual/true-to-the-faith?lang=nld.

Openbaring 6–11

De herstelling ging aan de vernietiging vooraf die vóór de wederkomst van Jezus Christus zal plaatsvinden.

Openbaring 6–11 beschrijft gebeurtenissen die gedurende het tijdelijke bestaan van de aarde zullen plaatsvinden (zie LV 77:6). De herstelling van het evangelie in de laatste dagen hoort daar ook bij (zie Openbaring 7). U ziet dat sommige gebeurtenissen waarover Johannes profeteerde in deze tijd plaatsvinden. Hoe wilt u zich samen met uw gezin beter op de wederkomst voorbereiden?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Openbaring 2–3

Stel dat Johannes een boodschap voor uw gezin had zoals hij aan de kerkgemeenten in zijn tijd gaf. Wat zou er volgens hem goed gaan? Wat zou er beter kunnen?

Openbaring 3:20

Toon de plaat van de Heiland die op de deur klopt (zie de plaat in dit schema). Lees samen Openbaring 3:20 en bespreek vragen zoals: Waarom klopt Jezus aan en komt Hij niet gewoon binnen? Hoe kunnen we zijn invloed thuis toelaten?

Openbaring 7:9, 13–14

Waarom dragen we volgens deze verzen bij tempelverordeningen witte kleding?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Moedig het stellen van vragen aan. Vragen geven aan dat gezinsleden klaar zijn om te leren. Zij geven u inzicht in hoe ze zich over de besproken onderwerpen voelen. Leer ze hoe ze antwoorden in de Schriften kunnen vinden. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland25–26.)

Afbeelding
Christus klopt op een deur

Laat Hem binnenkomen, Greg K. Olsen