Seminarie
Kerkleerbeheersing: Johannes 17:3


Kerkleerbeheersing: Johannes 17:3

Onze hemelse Vader en Jezus Christus leren kennen

Afbeelding
A young woman sits on her bed and reads her scriptures in her bedroom.

In de vorige les, ‘Johannes 17’, heb je geleerd dat we naar het eeuwige leven kunnen toegroeien door onze hemelse Vader en Jezus Christus te leren kennen. In deze les ga je deze tekstverwijzing en kerngedachte van Johannes 17:3 uit het hoofd leren, de leer uitleggen, en beginselen voor het verkrijgen van geestelijke kennis op een praktijksituatie toepassen.

Eerbied voor de namen van de Godheid. Omdat de namen van God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, zo belangrijk zijn, moet u erop toezien dat de cursisten hun naam eerbiedig gebruiken (zie Leer en Verbonden 63:61).

Voorbereiding van de cursist: Vraag de cursisten of ze iemand weten die onze hemelse Vader en Jezus Christus waarschijnlijk goed kent. Laat de cursisten die persoon vragen hoe hij of zij onze hemelse Vader en Jezus Christus heeft leren kennen.

Mogelijke leeractiviteiten

Deze les kerkleerbeheersing wordt gegeven na ‘Johannes 17’, de contextuele les voor de Schrifttekst kerkleerbeheersing Johannes 17:3 . Als deze les kerkleerbeheersing naar een andere week moet worden verplaatst, zorg dan dat u de bijbehorende contextuele les ook in die week geeft.

Uit het hoofd leren en uitleggen

Help de cursisten de tekstverwijzing en kerngedachte uit het hoofd te leren. De volgende activiteit is één manier om dat te doen.

Zeg een paar keer de Schrifttekst kerkleerbeheersing Johannes 17:3 en de kerngedachte van de Schrifttekst op: ‘En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God en Jezus Christus.’Zet de tekstverwijzing Johannes 17:3 en de eerste letters van elk woord in het vers op een afzonderlijk blaadje: E d i h e l d z U k d e w G e J C. Probeer met alleen deze eerste letters de tekstverwijzing en kerngedachte op te zeggen. Probeer na een aantal keer oefenen de tekstverwijzing en de kerngedachte uit het hoofd op te zeggen.

Leg de waarheden in Johannes 17:3 in je eigen woorden uit, om beter te begrijpen wat deze Schrifttekst betekent. Verwerk daarin de volgende punten:

  1. De betekenis van de zinsnede ‘het eeuwige leven’.

  2. Enkele manieren waarop we onze hemelse Vader en Jezus Christus kunnen ‘kennen’.

Vraag een paar cursisten om hun antwoorden aan de klas te vertellen. Als de cursisten hulp nodig hebben om de betekenis van deze tekst te begrijpen, neem dan de tijd om die te bespreken voordat u verder gaat met de les.

Er staan meerdere uitspraken in het gedeelte ‘Toelichting en achtergrondinformatie’ van deze les en van de vorige les, ‘Johannes 17’, die u zo nodig kunt gebruiken om de cursisten te helpen.

Toepassing

Schat in hoe vertrouwd de cursisten zijn met de beginselen voor het verkrijgen van geestelijke kennis als u bepaalt hoeveel tijd er nodig is voor de volgende bespreking.

Neem alinea 5–12 van ‘Geestelijke kennis verkrijgen’ in het Basisdocument kerkleerbeheersing (2022) door. Vraag je af hoe je elk van deze beginselen kunt uitleggen aan iemand die er nog nooit van gehoord heeft.

Laat de cursisten zo nodig samen met een klasgenoot oefenen om deze beginselen hardop uit te leggen.

Lees het volgende scenario:

Na de vasten-en-getuigenisdienst merk je dat je vriendin Julia verdrietig lijkt. Terwijl je met haar mee naar huis loopt, zegt ze dat ze vandaag tijdens de dienst besefte dat ze haar hemelse Vader en Jezus Christus niet zo goed kent als ze zou willen. Ze voelt een bepaalde eenzaamheid en verlangt naar de soort band met Hen die ze intuïtief aanvoelde bij sommige van de mensen die hun getuigenis gaven. Je besluit om de komende dagen eens goed na te denken en te bidden hoe je Julia kunt helpen.

Gebruik de beginselen voor het verkrijgen van geestelijke kennis en de volgende vragen en activiteiten om te bedenken wat je kunt zeggen en doen om Julia te helpen. Het kan nuttig zijn om tijdens je voorbereiding op te schrijven wat je leert en welke ingevingen je krijgt.

Vraag de cursisten eventueel om hun antwoorden samen met een klasgenoot voor te bereiden. Vertel ze dat ze de kans krijgen om andere cursisten te vertellen wat ze hebben geleerd.

Ideeën en vragen vanuit een eeuwig perspectief onderzoeken

  • Waarom zou onze hemelse Vader willen dat we Hem en zijn Zoon, Jezus Christus, leren kennen?

  • Waarom wil je Hen in dit leven zo goed mogelijk leren kennen?

Naar meer inzicht streven met behulp van bronnen die God heeft aangewezen

  • Hoe kan het gebed van de Heiland in Johannes 17:3 Julia met haar verlangen helpen?

Maak een lijstje met goede bronnen waardoor Julia onze hemelse Vader en Jezus Christus beter kan leren kennen.

  • Hoe kan Julia haar hemelse Vader en Jezus Christus met de beschikbare bronnen beter leren kennen? (Op welke trefwoorden kan ze bijvoorbeeld zoeken in de Gids bij de Schriften ,opChurchofJesusChrist.org, of in de app Evangeliebibliotheek?)

Neem een paar minuten de tijd om in bronnen die God heeft aangewezen meer over onze hemelse Vader en Jezus Christus te weten te komen en manieren te vinden om Hen beter te leren kennen.

Laat de cursisten vertellen wat ze hebben geleerd en hoe ze die informatie hebben gevonden. Zo leren andere cursisten hoe ze de beschikbare informatiebronnen beter kunnen gebruiken.

In geloof handelen

Laat de cursisten die de voorbereidingssuggestie hebben uitgevoerd, vertellen wat ze hebben geleerd toen ze de volgende vragen beantwoordden.

  • In welk opzicht is het een geloofsdaad om onze hemelse Vader en Jezus Christus te leren kennen?

  • Wat heb jij of iemand die je kent gedaan om je hemelse Vader en Jezus Christus beter te leren kennen, dat je aan Julia kunt voorstellen?

  • Welke zinsneden in de alinea’s 5–7 van het gedeelte ‘Geestelijke kennis verkrijgen’ in het Basisdocument kerkleerbeheersing (2022) kunnen iemand helpen die zijn best doet, maar zich toch niet zo dicht bij God voelt als hij of zij zou willen?

Laat elk tweetal met een paar andere tweetallen bij elkaar komen en elkaar vertellen wat het toepassen van de beginselen voor het verkrijgen van geestelijke kennis heeft opgeleverd.

Herhaling kerkleerbeheersing

Neem aan het begin of eind van een volgende les in 3 tot hooguit 5 minuten de Schrifttekst kerkleerbeheersing nog eens door. Zet eventueel de tekstverwijzing en kerngedachte van Johannes 17:3 op het bord met de woorden in de verkeerde volgorde. Laat de cursisten de woorden in de goede volgorde zetten.

Toelichting en achtergrondinformatie

Wat is het eeuwige leven?

Het eeuwige leven is […] het leven dat onze eeuwige Vader leidt. […] Het eeuwige leven, of de verhoging, is in familieverband voor eeuwig in de tegenwoordigheid van God leven (zie Leer en Verbonden 131:1–4).

(Gospel Topics,‘Eternal Life’, topics.ChurchofJesusChrist.org)

Hoe leren wij de Vader en de Zoon kennen?

Ouderling Robert D. Hales (1932–2017) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft die vraag beantwoord.

Afbeelding
Official portrait of Elder Robert D. Hales of the Quorum of the Twelve Apostles, 2003

Door persoonlijke openbaring. Onze hemelse Vader bedient zich van openbaring, zodat wij Hem en zijn Zoon leren kennen, het evangelie gaan begrijpen en naleven, tot het einde in rechtschapenheid volharden en voor het eeuwige leven in aanmerking komen – om in zijn tegenwoordigheid terug te keren.

(Robert D. Hales, ‘Persoonlijke openbaring: de leringen en voorbeelden van de profeten’, Liahona, november 2007, 87.)

Wat moet ik doen als ik niet eens zeker weet of ik in God geloof?

Ouderling Robert D. Hales (1932–2017) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Robert D. Hales of the Quorum of the Twelve Apostles, 2003

Als u zich niet kan herinneren ooit in God geloofd te hebben, of als u niet meer gelooft, of als u gelooft maar niet echt met overtuiging, nodig ik u uit om nu op zoek te gaan naar een getuigenis van God. […]

Bovendien zult u met uw getuigenis van God uw familie, nakomelingen, vrienden en uzelf tot zegen kunnen zijn – alle mensen van wie u houdt. Uw kennis van God is niet alleen de grootste gave die u ze kunt geven; het zal u ook de grootste vreugde schenken die u ooit zult hebben.

[…] Ik beloof u dat als u en uw dierbaren Hem nederig, oprecht en ijverig zoeken, ook u dat met zekerheid zult weten. U zult een getuigenis krijgen.

(Robert D. Hales, ‘God onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, leren kennen’, Liahona, november 2009, 32.)