Seminarie
Johannes 17


Johannes 17

Het hogepriesterlijk gebed van de Heiland

Afbeelding
Jesus has his eyes closed in prayer, the back of the disciples heads are in the foreground. Outtakes include a view of just the disciples in prayer and just Jesus in a green field with his head bowed in prayer.

Kort voordat Hij voor onze zonden leed, sprak Jezus Christus zijn hogepriesterlijk gebed uit waarin Hij bij zijn hemelse Vader pleitte ten behoeve van zijn apostelen en allen die in Hem geloven. In zijn gebed zei Jezus dat wie de Vader en de Zoon kent, het eeuwige leven heeft (zie Johannes 17:3). In deze les word je aangemoedigd om je hemelse Vader en Jezus Christus persoonlijker te leren kennen.

Gebruik van het bord. Doeltreffend gebruik van het bord kan de cursisten bij hun leerproces helpen. Het kan ze ook helpen om actief deel te nemen, vooral degenen die visueel zijn ingesteld. Op het bord kunt u de belangrijkste punten of beginselen van de les weergeven, een diagram van een leerstelling of gebeurtenis laten zien, landkaarten laten zien, voorwerpen tekenen die in de Schriften worden beschreven, een stroomschema uitwerken, of andere activiteiten doen die het leerproces bevorderen.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten 3 Nephi 19:16, 26–33 lezen en zich afvragen hoe het zou voelen om de Heiland voor hen te horen bidden.

Mogelijke leeractiviteiten

Onze hemelse Vader en Jezus Christus persoonlijk kennen

Ter bevordering van de onderlinge band in de groep, kunt u de volgende activiteit aanpassen. In plaats van de eerste twee vragen over een historische figuur te stellen, geeft u iedere cursist een partner die ze misschien niet goed kennen. Laat ze een of twee dingen bedenken die ze over die persoon weten. Geef ze vervolgens twee minuten de tijd om met hun partner te praten met eenvoudige instructies om diegene ‘een beetje beter te leren kennen’. Vraag de cursisten na de twee minuten het verschil te bespreken tussen iets over iemand weten en diegene echt leren kennen.

Denk aan een belangrijke figuur in de geschiedenis van je land.

  • Noem een aantal dingen die je over die persoon weet.

  • Hoe zou je de verschillen beschrijven tussen je kennis over die historische figuur en hoe goed je een naast familielid kent?

Neem nu even de tijd om in je studiedagboek op te schrijven hoe je je kennis over onze hemelse Vader en Jezus Christus ziet. Is die alleen gebaseerd op feiten die je over Hen kent, of wordt het persoonlijker voor jou? Wat zou je eraan hebben als je Hen op een nog persoonlijker niveau zou leren kennen?

Jezus bad voor zijn discipelen

De avond vóór zijn lijden in Gethsémané, het verraad en de kruisiging sprak de Heiland een heilig gebed uit dat bekendstaat als het hogepriesterlijk gebed. Hij bad tot zijn hemelse Vader om te pleiten voor zijn discipelen, onder wie zijn volgelingen die in deze tijd leven (zie Johannes 17:20). Probeer je voor te stellen hoe het voor de apostelen moet zijn geweest om Jezus op die heilige avond voor hen te horen bidden.

Als u de cursisten had gevraagd hun voorbereidingsactiviteit te doen, kunt u ze vragen over hun inzichten te vertellen.

  • Wat kunnen we over de Heiland leren uit het voorbeeld dat Hij gaf door vóór zijn lijden in Gethsémané en arrestatie te bidden voor zijn discipelen en allen die Hem volgen?

Lees Johannes 17:1–3 en let op de zegeningen waarover Jezus Christus voor zijn discipelen bad.

  • Wat verlangt Jezus Christus voor zijn discipelen?

De zinsneden ‘eeuwig leven’ en ‘het eeuwige leven’ ( vers 2–3) worden vaak verkeerd begrepen als gewoon voor eeuwig leven. De Heiland bad dat we veel meer dan dat zouden ontvangen. ‘Het eeuwige leven is […] het leven dat onze hemelse Vader leidt. […] Het eeuwige leven, of de verhoging, is in familieverband voor eeuwig in de tegenwoordigheid van God leven (zie Leer en Verbonden 131:1–4).’ (Gospel Topics, ‘Eternal Life’, topics.ChurchofJesusChrist.org.) Noteer die definitie eventueel in je Schriften bij vers 3 .

  • Wat is volgens vers 3 een van de dingen die van ons worden verlangd om het eeuwige leven te kunnen ontvangen?

We leren uit het gebed van de Heiland onder meer het volgende: om het eeuwige leven te ontvangen, moeten we onze hemelse Vader en Jezus Christus kennen.

  • Waarom moeten we onze hemelse Vader en Jezus Christus echt kennen om het eeuwige leven te kunnen ontvangen?

Ouderling Michael John U. Teh van de Zeventig heeft uitgelegd hoe belangrijk het is om de Heiland te kennen:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Michael John U. Teh. Photographed in 2015. Background replaced in March 2017.

We [moeten] erkennen dat het leren kennen van de Heiland het belangrijkste doel van ons leven is. Niets is belangrijker dan dat.

(Michael John U. Teh, ‘Onze persoonlijke Heiland’, Liahona, mei 2021, 99.)

  • Waarom is het leren kennen van de Heiland het belangrijkste doel van ons leven?

  • Wat kan het moeilijk maken om het leren kennen van de Heiland voorrang te geven op andere bezigheden in je leven?

Denk even na over hoe een nauwe band die je met een familielid of vriend(in) hebt, zich heeft ontwikkeld. Wat heb je gedaan om diegene beter te leren kennen? Waren er belangrijke ervaringen waardoor je diegene echt leerde kennen? Hoelang duurde het om de relatie te ontwikkelen?

  • Hoe kun je wat je hebt gedaan om een hechte band met een familielid of vriend(in) te ontwikkelen toepassen om onze hemelse Vader en Jezus Christus te leren kennen?

Voor meer ideeën om onze hemelse Vader en Jezus Christus te leren kennen, kunt u gebruikmaken van uitspraken uit het gedeelte ‘Toelichting en achtergrondinformatie’.

U kunt de cursisten de volgende vragen in groepjes laten beantwoorden, zodat meer cursisten iets kunnen vertellen.

  • Welke ervaringen heb je gehad waardoor je je hemelse Vader en Jezus Christus beter hebt leren kennen? Wat heb je daarvan geleerd?

De Heiland leren kennen door zijn gebed

Om de cursisten in staat te stellen het hele hoofdstuk te bestuderen in plaats van alleen de verzen in de volgende alinea, kunt u delen van het hoofdstuk aan verschillende cursisten toewijzen en ze vervolgens vragen om aan de klas te vertellen wat ze hebben geleerd.

Een manier om de Heiland te leren kennen, is door zijn gebed. Neem een paar minuten de tijd om beter te leren wie de Heiland is door te bestuderen waarvoor Hij in Johannes 17 bad. Enkele van de verzen waarop je je bijvoorbeeld kunt concentreren, zijn Johannes 17:4–11, 20–26 .

  • Wat leer je uit dit gebed over de relatie van Jezus Christus met zijn Vader?

  • Welke zegeningen verlangt Jezus Christus voor ons?

  • Waarom zou Hij bidden dat jij die specifieke zegeningen mag ontvangen?

  • Wat heb je over Jezus Christus en onze hemelse Vader geleerd waardoor je Hen nog beter wilt leren kennen?

Stel je voor hoe het zou zijn om zo nauw met onze hemelse Vader en de Heiland te zijn verbonden dat je relatie als één met Hen kan worden omschreven. Hoe zou dat voor jou voelen? Op welke manier zou je leven beter zijn? Onze hemelse Vader en Jezus Christus houden zoveel van je en willen één met je zijn. Jezus Christus bad tot zijn hemelse Vader om je te helpen een hechte band met Hen te hebben. Houd in gedachten dat zo’n relatie in dit leven en in het hiernamaals tijd en inspanning kost om te ontwikkelen.

Noteer in je studiedagboek wat je bereid bent te doen om je hemelse Vader en Jezus Christus beter te leren kennen. Vertel ook waaraan je zult weten dat je relatie met Hen sterker wordt en hoe je denkt dat die relatie jou tot zegen zal zijn.

Toelichting en achtergrondinformatie

Wat kunnen we doen om onze hemelse Vader en Jezus Christus beter te leren kennen?

President Henry B. Eyring van het Eerste Presidium heeft gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of President Henry B. Eyring taken March 2018.

Als u een goede band wilt met iemand die u na stond, maar met wie u geen contact meer hebt, dan weet u wat u moet doen. U vindt wel een manier om die persoon te spreken te krijgen, naar hem of haar te luisteren, en u ontdekt manieren om iets voor elkaar te doen. Hoe vaker dat gebeurt, hoe langer het duurt, hoe sterker de liefdesband. Als er veel tijd voorbijgaat zonder elkaar te spreken, naar elkaar te luisteren en iets voor elkaar te doen, verzwakt die band.

God is volmaakt en almachtig, en u en ik zijn sterfelijk. Maar Hij is onze Vader, Hij heeft ons lief, en Hij biedt ons dezelfde mogelijkheid om een band met Hem te krijgen als met een liefhebbende vriend. En u doet dat op soortgelijke wijze: spreken, luisteren en doen.

(Henry B. Eyring, ‘To Draw Closer to God’, Ensign, mei 1991, 66.)

Ouderling C. Scott Grow van de Zeventig heeft uitgelegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder C. Scott Grow. Photographed March 2017.

Jonge vrienden, we leren God kennen door te bidden. […]

Als je elke dag persoonlijk en met het gezin Schriftstudie doet, leer jij de stem van de Geest herkennen en leer je God kennen. […]

Als wij Gods wil doen door Hem en onze naasten trouw te dienen, voelen we zijn goedkeuring en leren we Hem werkelijk kennen.

De Heiland leert ons dat wij God het beste kunnen leren kennen door zoals Hij te worden. Hij heeft gezegd: ‘Wat voor mannen behoort u daarom te zijn? Voorwaar, Ik zeg u, zoals Ik ben’ [ 3 Nephi 27:27 ].

Om meer op Hem te lijken, moeten we de kerknormen naleven. […]

God kent jou en nodigt jou uit om Hem te leren kennen. Bid tot de Vader, bestudeer de Schriften, streef ernaar Gods wil te doen en zoals de Heiland te worden, en volg rechtschapen voorbeelden. Zo zul jij God en Jezus Christus leren kennen en het eeuwige leven beërven.

(C. Scott Grow, ‘Dit is het eeuwige leven’, Liahona, mei 2017, 121–124.)

Aanvullende leeractiviteiten

Video – één worden

Om de cursisten duidelijk te maken hoe discipelen van Jezus Christus ondanks hun verschillen door Hem één kunnen worden, kunt u de video ‘Eén in Christus’ (4:48), op ChurchofJesusChrist.org, vertonen.

Tekenactiviteit – één worden

U kunt een cursist de volgende activiteit op het bord laten doen terwijl de andere cursisten die in hun studiedagboek doen.

Laat de cursisten op een lege pagina een schema maken door linksonderaan hun naam te schrijven, de naam van een vriend onderaan in het midden, de naam van een familielid rechtsonderaan, en onze hemelse Vader en Jezus Christus bovenaan in het midden.

Laat de cursisten vervolgens een rechte lijn trekken van hun naam naar Jezus Christus, en dan van elk van de andere namen naar Jezus Christus.

Laat ze zich voorstellen dat iedereen op de pagina zich langs de getekende lijnen naar Jezus Christus toe beweegt. Wat gebeurt er met de afstand tussen deze mensen als ze dichter tot de Heiland komen?

Laat de cursisten Johannes 17:18–26 lezen en letten op wat er vanzelf met de relatie tussen discipelen van Jezus Christus gebeurt als ieder meer op de Heiland gaat lijken.

Algemene conferentie gebruiken om ons begrip van de Schriften te vergroten

Geef iedere cursist een exemplaar van de toespraak van ouderling David A. Bednar met de titel ‘Als u Mij gekend had’ (Liahona, november 2016, 102–105). Geef de cursisten de tijd om die te bestuderen en nog meer redenen te zoeken waarom het belangrijk is dat we de Heiland beter leren kennen, en te bedenken wat we daarvoor kunnen doen.