Seminarie
Johannes 14:1–6; 15:1–11


Johannes 14:1–6; 15:1–11

‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven’

Afbeelding
Jesus Christ is standing on a hill over looking a river.

Tijdens zijn laatste avond met de discipelen onderwees Jezus Christus hen over zijn aard en zending. Hij zei dat Hij de weg terug naar onze hemelse Vader is, en Hij vergeleek zijn relatie met zijn discipelen met ranken aan een wijnstok. Deze les helpt je nadenken over je relatie met Jezus Christus en hoe je Hem kunt volgen en zijn kracht en steun ontvangen.

Cursisten helpen onderwijzen. Als cursisten de kans krijgen om anderen in het evangelie te onderwijzen, wordt hun eigen kennis en getuigenis versterkt. Zoek naar gelegenheden om cursisten elkaar op formele en informele manieren te onderwijzen.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten een foto van een weg, een wijnstok of een boom met takken zoeken of zelf zo’n foto nemen. Laat de cursisten bedenken in welke opzichten hun foto hen aan Jezus Christus doet denken en laat ze hun foto meenemen naar de klas.

Mogelijke leeractiviteiten

Voor het begin van de les hebt u de volgende opties:

  • Laat de cursisten de foto’s tonen die ze ter voorbereiding moesten meenemen.

  • Baan een weg door het klaslokaal die de cursisten moeten volgen.

  • Laat de cursisten een tak zien als aanschouwelijk onderwijs. Bespreek de verbinding tussen de tak en de boom of wijnstok waar die vandaan kwam, en vraag wat er zal gebeuren nu de tak niet meer met de boom of wijnstok verbonden is.

  • Vertel over een persoonlijke ervaring die met de les te maken heeft.

  • Laat de foto’s in deze les van de weg of de wijnstok zien.

Bespreek met de cursisten waar een weg nuttig voor is en hoe een tak kracht van de wijnstok ontvangt. U kunt de cursisten vragen op welke manier Jezus Christus als een weg of een wijnstok is.

In zijn laatste onderwijs aan zijn discipelen verduidelijkte de Heiland hun relatie met Hem en hun afhankelijkheid van Hem. De Heiland vergeleek Zichzelf met een weg en met een wijnstok of boom met takken. Neem even de tijd om na te denken over aspecten in je dagelijks leven waar je misschien hulp bij nodig hebt. Misschien voel je dat je hulp nodig hebt op je weg terug naar onze hemelse Vader. Misschien heb je behoefte aan meer kracht om moeilijkheden te doorstaan. Let bij je studie van de leringen van de Heiland op wat je over Hem leert en hoe Hij je kan helpen.

Denk na over de behoeften en vaardigheden van de cursisten en pas de inhoud van deze les daarop aan. De cursisten kunnen er baat bij hebben als u ze de tijd geeft om een of meer van de volgende opties te bestuderen en erover na te denken.

Het kan ook goed zijn om de cursisten de kans te geven hun gedachten en getuigenis met elkaar te delen. Dat kan op veel verschillende manieren. U kunt de cursisten vóór de les vragen om zich voor te bereiden om een deel van deze les te geven. Een andere mogelijkheid is een van de volgende opties toe te wijzen, of de cursisten te laten kiezen, en ze te vragen zich voor te bereiden om een klasgenoot of de hele klas les te geven.

De cursisten kunnen het volgende uitreikblad gebruiken om te studeren en zich voor te bereiden om les te geven.

Afbeelding
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Jezus Christus is ‘de Weg, de Waarheid en het Leven’ ( Johannes 14:6)

Afbeelding
A dirt road going through an aspen forest.

Lees Johannes 14:1–6 en ga na hoe de Heiland beloofde om de mensen die Hem volgen te helpen.

  • Welke waarheden onderwees de Heiland in deze verzen?

  • Hoe noemt de Heiland Zichzelf in vers 6 ?

  • Wat leer je uit elk van deze titels over Jezus Christus en je relatie met Hem?

Als je in een vorige les een lijst hebt gemaakt van de verschillende titels en rollen van Jezus Christus, kun je daaraan toevoegen wat je in Johannes 14 hebt gevonden.

Het Boek van Mormon kan verduidelijken wat je in het Nieuwe Testament bestudeert. Lees Mosiah 3:17 en bedenk hoe dit vers ons een beter begrip van Johannes 14:6 geeft.

President Dieter F. Uchtdorf heeft als lid van het Eerste Presidium gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

God wil dat u de weg terug naar Hem vindt, en de Heiland is die weg [zie Johannes 14:6 ]. God wil dat u leert van zijn Zoon, Jezus Christus, en de grote vrede en vreugde ervaart die u krijgt als u het pad van het goddelijk discipelschap volgt.

(Dieter F. Uchtdorf, ‘Een getuigenis van licht en waarheid krijgen’, Liahona, november 2014, 21.)

  • Wanneer hebben jullie, of heeft iemand die je kent, de diepe vrede en vreugde ervaren die voortvloeien uit het volgen van Jezus Christus?

Bekijk zo mogelijk de video ‘Jesus Christ Is the Way’ (5:02), op ChurchofJesusChrist.org, om een voorbeeld te zien van iemand die de Heiland heeft gevonden en gezegend is door Hem te volgen.

Afbeelding
A dirt road going through an aspen forest.
  • Op welke manieren kunnen we de Heiland volgen om bij onze hemelse Vader terug te keren?

  • Hoe weten we dat we ons op de goede weg bevinden?

Jezus Christus is ‘de Wijnstok’ ( Johannes 15:5)

Afbeelding
Red wine grapes on old vine.

Jezus Christus gebruikte een vergelijking om zijn discipelen over hun relatie met Hem te leren. Lees Johannes 15:1–11 en let op deze vergelijking.

Als je in een vorige les een lijst hebt gemaakt van de verschillende titels en rollen van Jezus Christus, kun je daaraan toevoegen wat je in Johannes 15 hebt gevonden.

  • Wat leert Jezus Christus ons volgens jou met deze vergelijking?

  • Welke waarheden kun je uit deze vergelijking leren over onze relatie met Jezus Christus?

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd dat de uitnodiging van de Heiland om in Hem te blijven een uitnodiging is om ‘voorgoed […] in Hem [te] blijven’. (‘Blijft in Mij’, Liahona, mei 2004, 32.) Ouderling Holland heeft uitgelegd waarom het zo belangrijk is dat we gehoor geven aan de uitnodiging van de Heiland om in Hem te blijven.Je kunt eventueel de video ‘Abide in Me’, vanaf tijdcode 13:26 tot 14:23, bekijken, of het volgende citaat lezen.

Afbeelding
Red wine grapes on old vine.
Afbeelding
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Jezus heeft gezegd: ‘Zonder Mij kunt u niets doen’ [ Johannes 15:5 ]. Ik getuig dat dit Gods waarheid is. Christus betekent alles voor ons en wij moeten voorgoed, onverzettelijk, standvastig en eeuwig ‘in Hem blijven’. Want om de vruchten van het evangelie te laten bloeien en ons tot zegen te laten zijn, moeten we dicht bij Hem, de Heiland van ons allen, blijven, en bij zijn kerk die zijn heilige naam draagt. Hij is de wijnstok, de ware bron van kracht en de enige bron van eeuwig leven. In Hem zullen we niet alleen volharden, maar zullen we zegevieren in deze heilige zaak die nooit zal falen.

(Zie Jeffrey R. Holland, ‘Blijft in Mij’, Liahona, mei 2004, 32.)

Het Boek van Mormon kan je helpen hetgeen je in het Nieuwe Testament bestudeert beter te begrijpen. Lees Alma 26:12 en bedenk hoe dit zich verhoudt tot Johannes 15:1–11 .

  • Wat zijn enkele vruchten (resultaten of zegeningen) die je in je leven hebt opgemerkt toen je probeerde in Jezus Christus te blijven?

  • Wat kun je doen om in Jezus Christus te blijven?

Als de cursisten elkaar hebben onderwezen, laat u ze aan de klas vertellen welke waarheden ze hebben gevonden, wat ze van hun klasgenoten hebben geleerd, en laat u ze hun getuigenis van Jezus Christus geven. Geef de cursisten een compliment over hun onderwijs en moedig ze aan om thuis te vertellen wat ze hebben onderwezen en geleerd.

Geef de cursisten de tijd om na te denken over manieren waarop de Heiland hen met hun huidige behoeften en omstandigheden kan helpen. U kunt uw eigen getuigenis van de Heiland geven of over een persoonlijke ervaring vertellen.

Toelichting en achtergrondinformatie

Wat betekent het dat er veel woningen in het huis van onze hemelse Vader zijn?

De profeet Joseph Smith (1805–1844) heeft gezegd:

Afbeelding
Half-length frontal portrait of the Prophet Joseph Smith, Jr. Joseph’s head is turned to the side in a three-quarter view, right hand on hip and his left hand holds sheets of papers. He is depicted wearing a dark brown suit and a white shirt and tie.

[De tekst] ‘In het huis van Mijn Vader zijn veel woningen’ [ Johannes 14:2 ] […] moet zijn: ‘In het huis van Mijn Vader zijn veel koninkrijken’, zodat u erfgenamen van God en mede-erfgenamen met mij zult zijn. […] Er zijn woningen voor wie een celestiale wet gehoorzamen, en er zijn andere woningen voor wie de wet niet hebben nageleefd, elk mens naar zijn eigen orde.

Aanvullende leeractiviteiten

Maak een tekening

Sommige cursisten uiten zich door middel van kunst. U kunt de cursisten een tekening laten maken die voorstelt wat ze in Johannes 14:1–6 of Johannes 15:1–11 over Jezus Christus hebben geleerd. Als de cursisten elkaar onderwijzen, kan deze tekening deel van hun les uitmaken.

Video

Om de cursisten duidelijk te maken hoe ze valse filosofieën kunnen doorzien en zien hoe Jezus Christus de weg is, bekijkt u ‘De weg’ van ouderling Lawrence E. Corbridge van de Zeventig, vanaf tijdcode 6:46 tot 11:56.

Johannes 14:6 . ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven’

Laat de cursisten bepalen in welke opzichten Jezus Christus ‘de Weg’, ‘de Waarheid’ of ‘het Leven’ is. Ze kunnen verwijzingen vinden die deze rollen uitleggen. De cursisten zouden ook kunnen vertellen hoe Jezus Christus deze rollen in hun leven vervult.

Tel het woord blijven

Leer de cursisten dat het veelvuldig voorkomen van woorden of zinsneden in een tekstblok een belangrijke boodschap kan benadrukken. Het woord blijven wordt in verschillende vormen talloze keren gebruikt in Johannes 15:4–10 . Laat de cursisten tellen hoe vaak dit woord voorkomt, het telkens in hun Schriften markeren, en zich afvragen waarom het zo vaak wordt herhaald.

Johannes 15:10 . ‘Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven’

Teken een wijnstok op het bord en laat de cursisten takken aan de wijnstok tekenen die henzelf voorstellen. Laat de cursisten een lijst met geboden rond de wijnstok op het bord zetten. Bespreek hoe we door gehoorzaam te zijn aan zijn geboden in de liefde van de Heiland kunnen blijven en aan de wijnstok bevestigd kunnen blijven.