Seminaari
Oppien hallinnan kertaaminen 5


Oppien hallinnan kertaaminen 5

Opettele ulkoa oppien hallinnan kohtien viitteet ja pyhien kirjoitusten keskeiset ilmaukset

Kuva
Young single adult reading her scriptures deep in thought

Pyhien kirjoitusten kohtien ja niiden opettamien asioiden muistaminen voi siunata sinua monin tavoin. Tämä oppiaihe auttaa sinua oppimaan ulkoa oppien hallinnan kohtien viitteitä ja pyhien kirjoitusten keskeisiä opillisia ilmauksia.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita pohtimaan, mitkä oppien hallinnan kohdat ovat antaneet heille toivoa Kristuksessa.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Tämän kertausoppiaiheen sijaan on ehkä opetettava jokin oppien hallinnan kohtaa käsittelevä oppiaihe. Katso lisätietoja aluejohtajan tai koordinaattorin antamasta aikataulusta ja varmista, että kutakin oppien hallinnan kohtaa käsittelevä oppiaihe opetetaan seminaarikurssin aikana.

Toivo Jeesuksessa Kristuksessa

Toivo tarkoittaa ”luvattujen vanhurskauden siunausten luottavaista [odotusta ja kaipausta]” sekä ”iankaikkisen elämän odotusta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen” (PKO, ” Toivo ”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org).

Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi, miksi saattaisit haluta tai tarvita enemmän toivoa.

Apostoli Paavali opetti: ”Kaikki, mitä pyhät kirjoitukset sisältävät, on kirjoitettu meille opiksi, jotta saisimme siitä kestävyyttä, lohtua ja toivoa” ( Room. 15:4).

Kehota tässä kohdassa oppiaihetta oppilaita kertomaan muille oivalluksistaan oppilaan valmistautumistehtävästä.

  • Mitä sellaisia Jeesuksen Kristuksen opetuksia tai Häntä koskevia totuuksia olet oppinut oppien hallinnan kohdista, jotka antavat sinulle toivoa? Kuinka ne antavat sinulle toivoa?

  • Kuinka oppien hallinnan kohtien viitteiden ja kohtien sisältämien keskeisten totuuksien ulkoa opetteleminen auttaa sinua saamaan Vapahtajalta lisää toivoa?

Tässä oppiaiheessa sinulla on tilaisuus opetella ulkoa alla olevasta taulukosta pyhien kirjoitusten viitteitä ja keskeisiä ilmauksia. Kun teet niin, valitse, mitkä seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista ja keskeisistä ilmauksista antavat sinulle eniten toivoa, ja perustele valintasi.Ellet ole vielä merkinnyt näitä kohtia ja niiden keskeisiä ilmauksia, voisit tehdä sen nyt.

Käytä harkintaa sen suhteen, kuinka monta oppien hallinnan kohtaa pyydät oppilaita opettelemaan ulkoa tällä oppitunnilla. Voisit rohkaista oppilaita kokeilemaan useita eri ulkoa opettelemisen tapoja. Alla on esitetty yksi tapa opetella asioita ulkoa.

Laita näkyville seuraava taulukko siksi aikaa, kun oppilaat kirjoittavat paperille pyhien kirjoitusten viitteitä ja keskeisiä ilmauksia, mutta ota taulukko pois näkyviltä ennen ulkoa opettelemisen toiminnan aloittamista.

Voisit järjestää oppilaat pareiksi tai pienryhmiin seuraavaa toimintaa varten.

Kuva
Doctrinal Master - Matthew - John

Pyhien kirjoitusten viite

Pyhien kirjoitusten keskeinen ilmaus

Luuk. 2:10–12

”Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.”

Joh. 3:5

”Jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.”

Joh. 3:16

”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa.”

Matt. 5:14–16

”Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille.”

Matt. 11:28–30

”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.”

Matt. 16:15–19

Jeesus sanoi: ”Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet.”

Joh. 7:17

”Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville [opista].”

Matt. 22:36–39

”Rakasta Herraa, Jumalaasi. – – Rakasta lähimmäistäsi.”

Luuk. 22:19–20

Jeesus Kristus käski nauttimaan sakramentin ”minun muistokseni”.

Joh. 17:3

”Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja – – Jeesuksen Kristuksen.”

Luuk. 24:36–39

”Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minussa olevan.”

Sekoita ja järjestä

Ota paperiarkki ja leikkaa se neljäksi yhtä leveäksi suikaleeksi. Valitse taulukosta ainakin neljä pyhien kirjoitusten kohtaa. Kirjoita kullekin paperisuikaleelle yksi pyhien kirjoitusten viite ja siihen liittyvä keskeinen ilmaus.

Leikkaa seuraavaksi keskeiset ilmaukset irti viitteistään seuraavan esimerkin mukaan (”/” osoittaa leikkauskohdan).

Joh. 7:17 / ”Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville [opista].”

Kun olet tehnyt tämän ainakin neljälle pyhien kirjoitusten viitteelle ja keskeiselle ilmaukselle, laita paperisuikaleet kasaan ja sekoita ne.

Yritä sitten löytää kuhunkin viitteeseen liittyvä keskeinen ilmaus ilman apukeinoja. Voisit tehdä tämän kaksi tai kolme kertaa. Voisit ottaa aikaa nähdäksesi, kuinka pystyt suoriutumaan joka kerta nopeammin.

Lisää seuraavaksi tämän tehtävän vaikeusastetta leikkaamalla ilmaukset samalla tavalla kuin seuraavissa esimerkeissä (”/” osoittaa leikkauskohdan).

Matt. 22:36–39 / ”Rakasta / Herraa, Jumalaasi – –. / Rakasta lähimmäistäsi.”

Matt. / 22: / 36 / –39 / ”Rakasta / Herraa, / Jumalaasi – –. / Rakasta / lähimmäistäsi.”

Sekoita sanat ja numerot ja yritä sitten järjestää ne oikein. Voit sekoittaa kaikkien viitteiden kaikki sanat ja numerot kerralla tai harjoitella yhden viitteen kanssa kerrallaan. Voisit tehdä tämän kaksi tai kolme kertaa. Voisit ottaa aikaa nähdäksesi, pystytkö suoriutumaan joka kerta nopeammin.

Riittävän ajan kuluttua kehota oppilaita pohtimaan oppitunnin alussa esitettyjä kysymyksiä ja sitä, kuinka he tarvitsevat ja kaipaavat toivoa. Kehota heitä katsomaan kutakin pyhien kirjoitusten viitettä ja siihen liittyvää keskeistä ilmausta ja anna heille aikaa kirjoittaa opiskelupäiväkirjaansa vastaukset seuraaviin kysymyksiin. Pyydä heitä sitten kertomaan ajatuksiaan parille, pienryhmälle tai koko luokalle.

  • Mitkä neljä oppien hallinnan viitettä ja pyhien kirjoitusten keskeistä ilmausta opettelit ulkoa?

  • Mistä näistä kohdista on sinulle eniten apua elämässäsi juuri nyt?

  • Mikä näistä kohdista antaa sinulle eniten toivoa Jeesuksessa Kristuksessa? Miksi?