2009
Profeterne lærer mig, hvordan jeg kan styrke min familie.
September 2009


Fællestid

Profeterne lærer mig, hvordan jeg kan styrke min familie

»Hvad jeg, Herren, har talt, har jeg talt … hvad enten det er ved min egen røst eller ved mine tjeneres røst, det er det samme« (L&P 1:38).

Familier er indstiftet af Gud. Inden vi blev født, levede vi som ånder og var vor himmelske Faders sønner og døtre. Da det var tid for os at komme ned på jorden, planlagde vor himmelske Fader, at vi skulle komme ned til en familie. Han vidste, at familier er den bedste hjælp til at berede os på at vende tilbage til ham.

Vor himmelske Fader kalder profeter til at vidne om Jesus Kristus og undervise i hans evangelium. Profeter hjælper familier med at vide, hvad de skal gøre for at være lykkelige og vende tilbage for at leve med ham.

Vi kan læse om profeternes lærdomme i skrifterne. Vi kan lytte til profeten ved generalkonferencen. Hvis vi lytter omhyggeligt, kan vi finde ud af, hvad vor himmelske Fader vil have os til at gøre. Når vi adlyder profetens råd, øges vores tro. Vi bliver i stand til at styrke vores familie.

Aktivitet

Tag side L8 ud af bladet, og klæb det fast på et stykke karton. Når du lytter til profeten under generalkonferencen i næste måned, så hør efter, hvad han fortæller os, som kan styrke din familie. Inde i billed- rammerne kan du tegne billeder af dig og din familie, som gør det, profeten har fortalt os. Anbring dine billeder et sted, hvor de kan minde dig og din familie om, hvad profeten har sagt.

Forslag til fællestid

  1. Profeterne fra Mormons Bog lærer mig, hvordan jeg kan styrke min familie. Fortæl børnene, at profeterne i Mormons Bog så vores tid og de farer, som vores familier står overfor. Profeterne fra Mormons Bog fortæller os, hvad vi skal gøre for at beskytte og styrke vores familie. Brug navneskilte eller enkle kostumer og lad børnene fremføre beretninger om profeter fra Mormons Bog, som forkynder principper, der kan styrke vores familier (se »Dramatiseringer«, Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 165). For eksempel: I historien om Lehi, der forlader Jerusalem med sin familie, kan I lægge vægt på, at Lehi var lydig mod Herrens befalinger (se 1 Ne 2:1-7). Lad det barn, der spillede Lehi, læse 2 Ne 1:4, og tal så med børnene om, hvad Lehis lydighed førte til. Spørg: Hvis Herren beskyttede og velsignede Lehis familie, fordi de var lydige, hvad vil Herren så gøre, når din familie er lydig? (Han vil beskytte og velsigne din familie). Dramatisér beretningen om Alma, der beder for sin søn Alma den Yngre (se Mosi 27:8-37). Tal om, hvordan det kan styrke familien, at man beder for familiens medlemmer. Giv børnene den opfordring at se efter andre eksempler på profeter fra Mormons Bog, som de kan følge.

  2. Profeten i dag lærer mig, hvordan jeg kan styrke min familie. Hjælp børnene med at lære følgende udenad: »Hvad jeg, Herren, har talt, har jeg talt … enten det er ved min egen røst eller ved mine tjeneres røst, det er det samme« (L&P 1:38; se »Udenadslære«, Undervisning, den største kaldelse, s. 183). Fortæl børnene, at du vil beskrive en af Herrens tjenere. Lad dem række hånden op, når de ved, hvem det er: Han har arbejdet med trykkerier; hans mellemnavn begynder med S, som står for Spencer; han er Kirkens 16. præsident; han er den levende profet på jorden i dag. Vis et billede af præsident Thomas S. Monson. Gør børnene opmærksomme på, at når han taler, er det, som om Herren taler. Skriv følgende på tavlen og lad børnene gentage det: »Præsident Monson lærer mig, hvordan jeg kan styrke min familie.« Giv hver klasse et citat fra præsident Monson, som fortæller os, hvordan vi kan styrke vores familie (se konferencenumrene af Liahona). Lad børnene tale med deres lærer om, hvad de kan gøre for at efterleve den bestemte lærdom. Bed et barn fra hver klasse om at fortælle om deres lærdom. Syng »Hav tak for profeten, du sendte«, (Salmer og sange, nr. 13). Bær vidnesbyrd om, at når vi følger den levende profet, så følger vi Herren.