2021
4 keinoa muistaa jumalallinen arvosi
Joulukuu 2021


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

4 keinoa muistaa jumalallinen arvosi

On helppo unohtaa, keitä me todella olemme – taivaallisten vanhempien lapsia, joilla on synnynnäinen jumalallinen arvo. Tässä on muutamia keinoja, joilla voit muistaa sen.

Kuva
nuori mies lukee pyhiä kirjoituksia

Jumalallisen identiteettimme ymmärtäminen voi antaa meille voimaa, luottamusta ja tarkoitusta. Mutta jokapäiväinen elämämme on usein täynnä koettelemuksia ja häiriötekijöitä, jotka voivat helposti saada meidät unohtamaan, keitä me olemme Jumalan lapsina, joilla on iankaikkinen arvo ja rajattomat mahdollisuudet.

Onneksi kirkon johtajat ovat tarjonneet neuvoja auttaakseen meitä muistamaan jumalallisen arvomme.

1. Opi tunnistamaan Hengen vaikutus

”Hengellinen arvo tarkoittaa sitä, että arvostamme itseämme siten kuin taivaallinen Isä arvostaa meitä, ei kuten maailma arvottaa meitä. Meidän arvomme määräytyi jo ennen kuin edes tulimme tämän maan päälle. ’Jumalan rakkaus on ääretöntä ja kestää ikuisesti.’ – –

Kun tunnemme Hengen, – – me ymmärrämme, että tuntemuksemme tulevat taivaalliselta Isältämme. – –

Kuvitelkaa, että eräänä aamuna luette pyhiä kirjoituksia ja Henki kuiskaa teille lempeästi, että se, mitä luette, on totta. Voitteko tunnistaa Hengen ja olla onnellisia siitä, että olette tunteneet Hänen rakkautensa ja olleet arvollisia saamaan sen?

– – Saamme elämässämme ehkä harvoin, jos koskaan, valtavia Hengen ilmenemisiä, mutta voimme usein nauttia Pyhän Hengen suloisista kuiskauksista, jotka vahvistavat todellisen hengellisen arvomme.”1

– Sisar Joy D. Jones, entinen Alkeisyhdistyksen ylijohtaja

2. Pysy polulla

”Ehkäpä kuuliaisuus ei ole niinkään paljon prosessi, jossa sieluamme taivutetaan, väännetään ja taotaan sellaiseksi, mitä se ei ole. Sen sijaan se on prosessi, jonka kautta me ymmärrämme, mistä meidät on todella luotu.

Meidät on luonut kaikkivaltias Jumala. Hän on meidän taivaallinen Isämme. Me olemme kirjaimellisesti Hänen henkilapsiaan. Meidät on luotu ylimaallisesta aineesta, joka on mitä kallisarvoisinta ja erittäin hienoa, ja siten meidän sisimmässämme on jumalallisuuden ydin.

– – Maailman epäpuhtaus ja saasta tahraavat sieluamme niin että meidän on vaikea tunnistaa ja muistaa syntyperämme ja tarkoituksemme.

Mutta kaikki tämä ei voi muuttaa sitä, keitä me todella olemme. Luonteemme perustavaa laatua oleva jumalallisuus pysyy. Ja sillä hetkellä, kun päätämme taivuttaa sydämemme rakkaan Vapahtajamme puoleen ja astua opetuslapseuden polulle, tapahtuu jotakin ihmeellistä. Jumalan rakkaus täyttää meidän sydämemme, totuuden valo täyttää meidän mielemme, alamme menettää halun tehdä syntiä emmekä enää halua kulkea pimeässä.

Me emme enää näe kuuliaisuutta rangaistuksena vaan vapauttavana polkuna kohti jumalallista päämääräämme. Ja vähitellen tämän maailman turmelus, epäpuhtaus ja rajoitukset alkavat karista. Lopulta meissä piilevä taivaallisen olennon kallisarvoinen, iankaikkinen henki paljastuu ja hyvyyden säteily muuttuu osaksi luonnettamme.”2

– Presidentti Dieter F. Uchtdorf, entinen toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa

3. Tarkkaile Jumalan käden vaikutusta elämässäsi

”Mihin teidän tulee kiinnittää huomionne omassa elämässänne? Mitkä ovat Jumalan ihmeitä, jotka muistuttavat teille, että Hän on lähellä ja sanoo: ’Olen aivan tässä’? Ajatelkaa niitä hetkiä, jotkin päivittäisiä, jolloin Herra on toiminut teidän elämässänne – ja toiminut sitten uudelleen. – –

Jokaisessa meistä piilee jumalallisuuden siemen. Kun huomaamme Jumalan työskentelevän meidän kauttamme ja meidän kanssamme, tuntekaamme kannustusta, vieläpä kiitollisuuttakin siitä johdatuksesta. Kun taivaan Isämme sanoi: ’Tämä on minun työni ja kirkkauteni – ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen’ [Moos. 1:39], Hän puhui kaikista lapsistaan – varsinkin sinusta.”3

– Vanhin Ronald A. Rasband kahdentoista apostolin koorumista

4. Älä unohda jumalallista identiteettiäsi

”Meillä kaikilla on nyt ja ikuisesti yksi tärkeä yhteinen identiteetti, jota meidän ei pitäisi koskaan unohtaa. – – Sinä olet ja tulet aina olemaan Jumalan henkilapsi. – –

Taivaallisen vanhemmuuden perustava tosiasia ei ole vain minun tai sinun totuutesi. Se on iankaikkinen totuus. Se kirjoitetaan suurin, lihavoiduin, isoin kirjaimin. Tämän totuuden ymmärtäminen – sen todellinen ymmärtäminen ja omaksuminen – muuttaa elämää. Se antaa sinulle poikkeuksellisen identiteetin, jota kukaan ei voi koskaan viedä sinulta. Mutta sen lisäksi sen pitäisi antaa sinulle valtaisa arvon tunne ja tunne siitä, että olet äärettömän kallisarvoinen. Lopuksi se tarjoaa sinulle jumalallisen, jalon ja arvokkaan tarkoituksen elämässä. – –

Pyydän teitä jokaista pitämään jumalallisen identiteettinne kaiken tekemisenne keskiössä.”4

– Presidentti M. Russell Ballard, kahdentoista apostolin koorumin virkaa toimittava presidentti

Viitteet

  1. Joy D. Jones, ”Mittaamattoman arvokkaita”, Liahona, marraskuu 2017, s. 14.

  2. Dieter F. Uchtdorf, ”Hän nostaa teidät hartioilleen ja kantaa teidät kotiin”, Liahona, toukokuu 2016, s. 103–104.

  3. Ronald A. Rasband, ”Jumalallisen suunnitelman mukaan”, Liahona, marraskuu 2017, s. 56.

  4. M. Russell Ballard, ”Children of Heavenly Father”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 3. maaliskuuta 2020, s. 2, speeches.byu.edu.