2021
Kuinka kokoamme Israelia nykyään
Joulukuu 2021


Kuinka kokoamme Israelia nykyään

Muutamat vaarnan patriarkat kertovat ainutlaatuisesta näkökulmastaan sekä näkemyksiään Israelin kokoamisen tärkeydestä.

Kuva
Photo of missionaries talking to a couple in a street

Muinaisina aikoina Herra teki Abrahamin kanssa liiton, että tämän jälkeläiset olisivat valittu kansa (ks. 1. Moos. 12:1–2). Kun Abrahamin jälkeläiset, Israelin kaksitoista heimoa, kapinoivat, Herra rankaisi heitä, Assyria ja Babylon ottivat heidät vangeiksi ja lopulta heidät hajotettiin kaikkien kansojen sekaan (ks. 3. Moos. 26:33). Silti Herra on halunnut siunata heitä.

Muinaiset ja nykyiset profeetat ovat ennustaneet, että Israel, Herran liittokansa, kootaan jälleen kerran. Nykyään meillä on pyhä vastuu auttaa hajallaan olevan Israelin tuomisessa Herran laumaan. Tästä tärkeästä työstä presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Kun puhumme Israelin kokoamisesta verhon kummallakin puolella, me tarkoitamme tietenkin lähetystyötä sekä temppeli- ja sukututkimustyötä. Me tarkoitamme myös uskon ja todistuksen vahvistamista niiden sydämessä, joiden kanssa elämme, työskentelemme ja palvelemme.”1

Meille Israelin heimojen jäsenille annetaan erityisiä vastuita ja siunauksia. Patriarkalliset siunaukset kertovat meille syntyperästämme Israelin huoneessa ja siten henkilökohtaisesta vastuustamme koota Israelia. Koska patriarkat saavat innoitusta kertoa meille tuosta syntyperästä, pyysimme muutamia patriarkkoja kertomaan ainutlaatuisesta näkökulmastaan sekä näkemyksiään Israelin kokoamisen tärkeydestä.

Kuva
photo of young woman reading patriarchal blessing

Oikealla: valokuva Craig Alan Shelley

Syntyperämme

Kaikista ihmisistä – myös niistä, jotka eivät ole Abrahamin jälkeläisiä – tulee osa Israelin huonetta, kun he tekevät liittoja Jumalan kanssa. Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Jotkut meistä ovat Abrahamin kirjaimellisia jälkeläisiä. Toiset kootaan hänen sukuunsa adoptoimalla. Herra ei erottele ihmisiä. – – Herran kirkko tarjoaa – – patriarkallisia siunauksia antaakseen jokaiselle siunauksen saajalle näkemyksen hänen tulevaisuudestaan sekä yhteyden menneisyyteen, jopa ilmoituksen polveutumisesta.”2

”Jotta voimme tehdä oman osamme Israelin heimojen kokoamisessa, meidän täytyy ensin ymmärtää, mitä meidän on määrä tehdä”, sanoo veli Keith Stapleton, patriarkka Georgiassa Yhdysvalloissa. ”Kun henkilön polveutuminen ilmoitetaan hänen patriarkallisessa siunauksessaan, hänen tulee tutkia Israelin heimojen siunauksia ja vastuita.”

Monet kirkon jäsenet nykyään kuuluvat Efraimin tai Manassen heimoon. Näiden miesten jälkeläisten tehtävänä on koota hajallaan oleva Israel eli ”puskea kansakuntia yhteen” (ks. 5. Moos. 33:17, ks. erityisesti englanninkielinen kuningas Jaakon raamatunkäännös).

Mutta kuuluimmepa mihin heimoon tahansa, meillä jokaisella on tärkeä tehtävä kokoamisessa. ”Kun ymmärrämme kuuluvamme yhteen heimoista, joiden muinaiset profeetat näkivät ennalta menevän kokoamaan Israelia, se antaa meille tarkoituksen tunteen”, sanoo veli Barre Burgon, patriarkka Utahissa Yhdysvalloissa.

Kun tiedämme ja ymmärrämme polveutumisemme, me tiedämme ja ymmärrämme liiton alaisen vastuumme auttaa Israelin kokoamisessa. ”Muistakaa, että Herra käski Lehiä ennen luvattuun maahan menemistä hakemaan pyhät kirjoitukset, joissa kerrottiin hänen esivanhemmistaan”, sanoo veli Vjatšeslav Protopopov, patriarkka Moskovassa Venäjällä. ”Herra haluaa kansansa tietävän, keitä he ovat.”

Israelin kokoamisen tapoja

On monia tapoja osallistua Israelin kokoamiseen, jonka presidentti Nelson kuvaili olevan ”kaikkein tärkeintä työtä maailmassa”3. Tämän työn ei tarvitse olla ylivoimaista. Itse asiassa siihen osallistuminen on uskomaton kokemus. Veli Calixto Muruchi, patriarkka La Pazin departementissa Boliviassa, selittää, että rakkautensa vuoksi Jumala ”antaa meille mahdollisuuden olla välineitä Hänen käsissään, jotta kaikki Hänen poikansa ja tyttärensä voivat tuntea Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin ja jotta meillä kaikilla on mahdollisuus palata Hänen luokseen ja periä iankaikkinen elämä”.

Kuinka me siis kokoamme Israelia? On monia asioita, joita jokainen meistä voi tehdä osallistuakseen tähän suureen työhön.

Lähetystyö

Lähetystyön tärkeydestä veli Wayne Allgaier, patriarkka Marylandissa Yhdysvalloissa, sanoo: ”Taivaallinen Isämme haluaa siunata kaikkia lapsiaan. Pyrkimykset koota heidät takaisin Hänen laumaansa suovat heille pääsyn näihin siunauksiin.”

”Me tuomme ihmisille mahdollisuuden iankaikkiseen korotukseen”, veli Burgon lisää. ”Se on koko tämän maanpäällisen elämän tarkoitus. – – Tämä on todellakin mahdollisuus, jonka avulla taivaallinen Isä voi saada monet lapsistaan takaisin.”

Profeetat ja apostolit ovat usein kannustaneet meitä tekemään lähetystyöstä ”tavallisen ja luontevan” osan päivittäistä elämäämme.4 Kuten vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, teidän ei tarvitse tuntea syyllisyyttä ”mistään niistä puutteista, joita teillä mielestänne on evankeliumin eteenpäin viemisessä”. Sen sijaan voitte rukoilla olla ”Jumalan todistajina” (Moosia 18:9) ja ”[kertoa] avoimesti uskostanne Kristukseen”.5

Kun rukoilemme tilaisuuksia ”[löytää] niitä, jotka haluavat antaa Jumalan vallita heidän elämässään”6, meitä johdatetaan tietämään, kuinka jakaa evankeliumin valoa lähipiirissämme oleville.

Kuva
photo of Nuku‘alofa Tonga Temple

Valokuva Nuku’alofan temppelistä Tongassa James Babcock

Temppeli- ja sukututkimustyö

Israelin kokoamista tapahtuu verhon kummallakin puolella. Veli Allgaier on huomannut Israelin kokoamisen kiihtyvän sukututkimus- ja temppelityön avulla: ”Olemme kuulleet presidentti Nelsonin puhuvan yhä enemmän siitä, että Israelin kokoaminen ei ole pelkästään lähetystyötä vaan työtä, jota tehdään verhon kummallakin puolella. Verhon toisella puolella on enemmän ihmisiä kuin täällä maan päällä odottamassa näiden välttämättömien toimitusten suorittamista. Nuo ihmiset ovat aivan yhtä tärkeitä kuin ne ihmiset, jotka elävät nykyään ja jotka tarvitsevat evankeliumia elämässään maan päällä.”

Presidentti Nelson on opettanut: ”Aina kun me teemme mitä tahansa, mikä auttaa ketä tahansa – kummalla puolen verhoa tahansa – solmimaan liittoja Jumalan kanssa ja pitämään ne, me autamme Israelin kokoamisessa.”7

Siionin vahvistaminen

Presidentti Nelson on opettanut, että lähetystyön sekä temppeli- ja sukututkimustyön ohella Israelin kokoaminen tarkoittaa myös ”uskon ja todistuksen vahvistamista niiden sydämessä, joiden kanssa elämme, työskentelemme ja palvelemme”8.

Tämä tarkoittaa sitä, että meidän täytyy vahvistaa omaa uskoamme sekä tukea ja vahvistaa muita. ”Meidän pitää uppoutua täysin evankeliumiin”, sanoo veli Lovelock, patriarkka Queenslandissa Australiassa. ”Jos teemme niin, me autamme Israelin kokoamisessa.” Kun uppoudumme evankeliumiin, me voimme vahvistaa muita, kun palvelemme, täytämme kutsumuksemme ja tuemme perhettämme.

Osallistukaa kokoamiseen

”Kokoamista tapahtuu, osallistuimmepa me siihen tai emme”, sanoo veli Allgaier. ”Se on Herran työtä, ja Hän pitää huolen siitä, että sitä tehdään. Niiden ylle, jotka ovat aktiivisempia siinä, vuodatetaan enemmän siunauksia.”

Kun pyrimme opettamaan evankeliumia, kasvattamaan vanhurskaita perheitä, pitämään kutsumuksemme kunniassa sekä palvelemaan lähipiirissämme olevia, me autamme Israelin kokoamisessa. Veli Burgon sanoo: ”Profeetta, kahdentoista apostolin koorumi ja muut kirkon johtohenkilöt ilmaisevat kiireen tuntua sen suhteen, että on aika lisätä ponnistelujamme. On aika valmistautua itse ja valmistaa muita iankaikkiseen korotukseen.”

”Näinä viime vuosina”, veli Lovelock sanoo, ”nuoret, jotka ovat tulleet saamaan oman patriarkallisen siunauksensa, ovat hyvin erinomaisia ja vahvoja sieluja. Keskuudessamme on nykyään aivan epäilemättä kallisarvoisimpia ja ylevimpiä Jumalan lapsista, ja he valmistautuvat Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen ja auttavat tässä Israelin kokoamisen suuressa työssä.”

Israelin kokoamista tapahtuu parhaillaan, ja Herra on ennustanut, että se tulee olemaan loistokas tapahtuma (ks. Jer. 16:14–15). Presidentti Nelson on sanonut: ”Kun me ymmärrämme olevamme liiton lapsia, me tiedämme, keitä me olemme ja mitä Jumala meiltä odottaa. Hänen lakinsa on kirjoitettu sydämeemme. Hän on Jumalamme, ja me olemme Hänen kansaansa.”9 Isä Abrahamin jälkeläisinä me olemme vastuussa siitä, että lähetys-, temppeli- ja sukututkimustyön avulla me kutsumme muita kokoontumaan laumaan. Niin tehdessämme me valmistaudumme itse paremmin iankaikkiseen elämään.

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Anna Jumalan vallita”, Liahona, marraskuu 2020, s. 92–93.

  2. Russell M. Nelson, ”Liitot”, Liahona, marraskuu 2011, s. 88.

  3. Russell M. Nelson, ”Anna Jumalan vallita”, s. 92.

  4. Ks. Dieter F. Uchtdorf, ”Lähetystyö: kertokaa siitä, mitä on sydämessänne”, Liahona, toukokuu 2019, s. 15–18.

  5. Neil L. Andersen, ”Jumalan todistaja”, Liahona, marraskuu 2016, s. 36.

  6. Russell M. Nelson, ”Anna Jumalan vallita”, s. 93.

  7. Russell M. Nelson, ”Anna Jumalan vallita”, s. 93.

  8. Russell M. Nelson, ”Anna Jumalan vallita”, s. 92.

  9. Russell M. Nelson, ”Liitot”, s. 88.