2021
Ymmärrä jumalallinen identiteettisi
Joulukuu 2021


Nuorille aikuisille

Ymmärrä jumalallinen identiteettisi

Kun pyrimme todella ymmärtämään jumalallisen identiteettimme, meidän näkökulmamme muuttuu.

Kuva
photo of two young adults

Valokuva Amanda Steed

Kuka minä olen? Millaiseksi haluan tulla? Nämä ovat kaksi kysymystä, jotka me kaikki saatamme esittää jossakin vaiheessa elämäämme.

Identiteettimme ymmärtäminen on avain siihen, kuinka suhtaudumme itseemme ja muihin. Mutta näihin kysymyksiin voi olla vaikea vastata, kun kaikkialla ympärillämme kuuluu ääniä, joiden mukaan identiteettimme ja arvomme perustuvat ajallisiin asioihin, kuten ulkonäköömme, sosiaaliseen asemaamme tai menestykseemme työssä tai koulussa.

Maailmaa on aivan liian helppo kuunnella, ja sen äänet voivat saada meidät tuntemaan itsemme musertuneiksi, lannistuneiksi tai eksyneiksi. Mutta kun todella ymmärrämme jumalallisen luonteemme, me voimme alkaa nähdä itsemme ja muut siten kuin Jumala näkee meidät.

Keitä me olemme?

Jotkut meistä joko varttuessaan lauloivat laulua ”Oon lapsi Jumalan” (MAP-lauluja, 187) tai ovat oppineet sen jossakin vaiheessa. Mutta vaikka osaisitkin sanat ulkoa, on helppo unohtaa taivaallisen perintömme tärkeys.

Apostoli Paavali opetti, että me olemme enemmän kuin kuolevaisia olentoja:

”Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia” (Room. 8:16).

Nykyajan profeetat ja apostolit ovat vahvistaneet tämän totuuden. Presidentti M. Russell Ballard, kahdentoista apostolin koorumin virkaa toimittava presidentti, on opettanut: ”Koska me olemme Jumalan henkilapsia, jokaisella on jumalallinen alkuperä ja luonne sekä jumalalliset mahdollisuudet. Jokainen meistä on ’taivaallisten vanhempien rakas henkipoika tai -tytär’. Se on meidän identiteettimme! Juuri sellaisia me todella olemme!”1

Tähän totuuteen sisältyy tieto siitä, että me elimme Jumalan luona ennen tätä elämää, että meidät luotiin Hänen kuvakseen ja että meillä on paitsi jumalallinen luonne myös jumalallinen päämäärä.

Vahvistamme itseluottamusta

Kaikista näistä muistutuksista huolimatta voimme joskus edelleen kyseenalaistaa, keitä me olemme. Saatana pyrkii jatkuvasti saamaan meidät unohtamaan, keitä me olemme, koska hän tietää, että kun ymmärrämme jumalallisen identiteettimme ja elämme sen mukaisesti, meitä siunataan jumalallisella voimalla. Luottamuksemme voi kasvaa, kun opimme tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen.

Kun tutkit pyhiä kirjoituksia, pane merkille todisteita Jumalan rakkaudesta lapsiaan kohtaan. Rukoile, että näkisit Jumalan käden vaikutuksen elämässäsi, ja kirjoita muistiin tilanteita, jolloin tunnet Hänen rakkautensa tai huomaat Hänen johdatuksensa. Jos mieleesi tulee kielteisiä ajatuksia, muistuta itseäsi siitä, kuinka tiedät, että Jumala tuntee sinut ja välittää sinusta.

Opi Vapahtajan ominaisuuksia. Kun teet niin, pystyt näkemään niitä paremmin itsessäsi ja saamaan selkeämmän näkemyksen siitä, millainen sinusta voi tulla Hänen avullaan (ks. Moroni 7:48).

Ja läheisemmän suhteen luominen taivaalliseen Isään ja Vapahtajaan auttaa sinua näkemään ne äärettömät mahdollisuudet, joita He näkevät sinussa.

Tunnemme jumalallisen luonteemme

Mitä hyötyä tästä tiedosta on sinulle? Kun todella ymmärrämme, että olemme Jumalan lapsia, me voimme

  • nähdä arvomme suhteessamme Jumalaan eikä väliaikaisten tai maallisten lähteiden pohjalta.

  • nähdä, että Hänen rakkautensa karkottaa pelon ja tuo elämäämme rauhaa (ks. 1. Joh. 4:18).

  • ohittaa erimielisyytemme ja rakastaa muita. Me olemme kaikki ”veljiä ja sisaria, joita sitoo yhteinen jumalallinen perintö”, presidentti Ballard on selittänyt. ”Tämän yhden yksinkertaisen, yhdistävän tosiasian pitäisi syrjäyttää kaikki muu, minkä annamme aiheuttaa erottelua ja jakautumista keskuudessamme.”2

  • nähdä asioista iankaikkisesta näkökulmasta. Jumalallinen identiteettimme muistuttaa meitä lopullisesta tavoitteestamme – tulla taivaallisten vanhempiemme kaltaisiksi ja palata asumaan heidän luokseen. Kuten vanhin José A. Teixeira seitsemänkymmenen koorumista on opettanut: ”Sen ymmärtäminen, keitä te todella olette, valmistaa teitä paremmin tunnistamaan ja muistamaan tien takaisin taivaalliseen kotiinne ja kaipaamaan pääsyä sinne.”3

  • saada varmuutta ja luottaa edelleen Jumalan johdatukseen kaikissa eteemme tulevissa mahdollisuuksissa, haasteissa ja kokemuksissa.

Tieto siitä, keitä me todella olemme, auttaa meitä tuntemaan kestävää onnea ja rauhaa. Kun siis elämä käy vaikeaksi tai maailman äänet käyvät äänekkäiksi, muista, että taivaallinen Isämme on aina valmiina auttamaan meitä näkemään itsemme sellaisina, millaisia me todella olemme ja millaisia meistä voi tulla.

Viitteet

  1. M. Russell Ballard, ”Toivo Kristuksessa”, Liahona, toukokuu 2021, s. 54.

  2. M. Russell Ballard, ”Children of Heavenly Father”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 3. maaliskuuta 2020, s. 4, speeches.byu.edu.

  3. José A. Teixeira, ”Muistakaa tie takaisin kotiin”, Liahona, toukokuu 2021, s. 92.