2002
Kom till Sion, kom till Sion!
November 2002


Kom till Sion, kom till Sion!

Principerna kärlek, arbete, oberoende och helgelse har getts av Gud. De som tar till sig dem, och lever efter dem, blir renhjärtade.

När vi samtalar med medlemmar i kyrkan världen över märker vi att en svårighet verkar finnas överallt: Att få tiden att räcka till för allt som behöver göras. De som inte har så mycket behöver mer tid för att säkerställa livets nödtorft. De som har tillräckligt behöver mer tid för att ägna sig åt det ljuva i livet. Svårigheten är överväldigande eftersom tiden är fast, man kan varken förlänga dagen eller utöka året.

Det är världen som är boven. När världen kämpar med att hitta bättre sätt att förvalta tiden, lurar den oss att inrikta oss mer och mer på världslig strävan. Men livet är inte en kamp mot tiden — det är en kamp mellan gott och ont.

Hur vi ska bemöta allt detta kan vara ett av de svåraste besluten i livet. År 1872 talade profeten Brigham Young till de heliga om just detta. Han sade: ”Stopp! Vänta! När ni stiger upp på morgonen, innan ni tillåter er att äta en endaste matbit … böj er ned inför Herren och be honom att förlåta era synder och skydda er under dagen, bevara er för frestelser och allt ont, rätt leda era handlingar, så att ni må göra något den dagen som blir till välsignelse för Guds rike på jorden. Har ni tid att göra detta? … Detta är det råd jag vill ge de sista dagars heliga i dag. Stanna till! Ha inte bråttom… . Ni har alldeles för bråttom. Ni kommer inte på mötena tillräckligt ofta. Ni ber inte tillräckligt, ni läser inte i skrifterna tillräckligt, ni mediterar inte tillräckligt. Ni är hela tiden i farten, och har så bråttom att ni inte vet vad ni ska göra först… . Jag ska inskränka mig till några enkla ord, några av de enklaste och mest vardagliga man kan använda: ’Ha tallriken vänd uppåt’, så att ni när gröten kommer kan få tallriken full.”1

Låt evangeliets plan tala om för er vad ni bör prioritera. Herren sade: ”Nej, sök inte efter denna världens ting utan sök först att uppbygga Guds rike [eller Sion] och upprätta hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.”2

När jag växte upp i södra Utah var begreppet Sion mycket mindre klart för mig än vad det är i dag. Vi bodde i en liten stad i närheten av Zion National Park. I kyrkan sjöng vi ofta de bekanta orden:

Israel, nu Gud dig kallar,

kallar dig från främlingsland.

Babel — hör hur ropet skallar —

störtas skall av Herrens hand.

Kom till Sion, kom till Sion,

undan vredens eld och svärd.

Kom till Sion, kom till Sion,

undan vredens eld och svärd.3

Som pojke såg jag framför mig de majestätiska klippor och de mäktiga stenpelare som finns i den nationalparken. Genom de djupa kanjonerna slingrade sig en flod — som ibland var lugn, ibland en våldsam ström (den engelska psalmen talar om ”hans vredes flod”, ö a). Ni kan säkert föreställa er den förvirring som denne unge pojke kände när han försökte koppla ihop psalmens ord med den vackra nationalparkens bekanta miljö. Fast det inte riktigt passade ihop fick jag intrycket att Sion var något majestätiskt och gudomligt. Med åren har en större insikt växt fram. I skrifterna kan vi läsa: ”Därför, sannerligen så säger Herren: Låt Sion glädja sig, ty detta är Sion: De renhjärtade.”4

Upprättandet av Sion bör vara varje medlems mål. Man kan med säkerhet säga: När vi av allt vårt hjärta söker frambringa och upprätta Sion, kommer vi aldrig att ha för lite tid. Glädje och välsignelser följer av att engagera sig i ett sådant ädelt verk. Ens eget liv förändras. Hemmet är inte längre ett hotell, utan en plats där frid, trygghet och kärlek råder. Själva samhället förändras. I Sion upphör stridigheter och tvister, klassuppdelningar och hat försvinner, ingen är fattig, varken andligt eller timligt, och all slags orättfärdighet är borta. Som många har intygat: ”Det kunde i sanning intet lyckligare folk finnas ibland alla de folk, som blivit skapade av Guds hand.”5

Den forntida profeten Enok arbetade i många år på att hans folk skulle uppnå detta stadium av rättfärdighet. Likt våra dagar levde också de under en tid av hat, ondska, krig och blodsutgjutelse. Men det rättfärdiga folket lät sig påverkas av Enok. ”Herren kallade sitt folk SION, emedan de voro av ett hjärta och ett sinne och bodde i rättfärdighet; och det fanns inga fattiga ibland dem.”6

Lägg särskilt märke till ordet emedan i det skriftstället. Sion upprättas och blomstrar emedan dess invånare är inspirerade av Gud i sitt liv och i sina handlingar. Sion kommer inte som en gåva, utan därför att dygdiga förbundsmänniskor samlas och upprättar det. President Spencer W Kimball sade: ”När vi tillsammans sjunger ’Kom till Sion’ menar vi … kom till församlingen, grenen, missionen, staven och sätt din hand till att upprätta Sion.”7 När vi så samlas på Herrens stadfästa sätt, strävar sista dagars heliga samvetsgrant att frambringa Sion som ”Guds och hans Kristi rike”8, som förberedelse för Herrens andra ankomst.9

President Hinckley har sagt: ”Det verk vi är engagerade i [är inte] något vanligt verk. Det är Kristi verk. Det är Guds, vår evige Faders, rike. Det är Sions uppbyggnad på jorden.”10

”Om vi skall bygga upp detta Sion som profeterna har talat om och som Herren har gett mäktiga löften om, måste vi lägga undan vår förtärande själviskhet. Vi måste höja oss över vår kärlek till det bekväma och makliga. Mitt i våra ansträngningar och strävanden, till och med i vår yttersta nöd, kommer vi att lära känna vår Gud bättre.”11

Bland de lärdomar som bidrar till denna prästadömets högsta samhällsordning finns kärlek, tjänande, arbete, oberoende, helgelse och förvaltarskap.12 Låt oss tänka på fyra av dessa grundläggande sanningar för att bättre förstå hur vi kan upprätta Sion med hjälp av dem.

Den första är kärlek.

Jesus sade: ”Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.

Detta är det största och främsta budet.

Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv.

På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.”13

Att älska Gud mer än någonting annat driver oss till att se över våra prioriteringar, att ordna vårt liv så att vi lever i harmoni med honom. Vi lär oss att älska alla Guds skapelser, inklusive våra medmänniskor. Att sätta Gud först i allt ger större kärlek och hängivenhet mellan man och hustru, föräldrar och barn. I Sion finner vi att ”var och en … eftertraktar sin nästas fördel och gör allt med blicken fäst på Guds ära”.14

Nästa är arbete. Arbete är fysisk, mental eller andlig ansträngning. Herren har befallt: ”I ditt anletes svett skall du äta ditt bröd.”15 Arbete är källan till lycka, självaktning och framgång. I Guds organisation finns det ingen plats för falskhet eller girighet. Arbetet ska vara hederligt bemödande och ha följande genomgripande, gudomliga syfte: ”Arbetaren i Sion skall arbeta för Sion, ty om de arbeta för penningar, skola de förgås.”16

Sedan kommer oberoende. Det är förutsättningen för personlig handlingsfrihet och trygghet. Kyrkan och dess folk är befallda av Herren att vara förberedda, oberoende och självständiga.17 I tider av överflöd ska man leva sparsamt och lägga upp förråd. I tider av nöd ska man leva enkelt och använda dessa förråd.

”Ingen sann sista dagars helig vill, så länge han är fysiskt eller känslomässigt arbetsför, frivilligt flytta över bördan av sin egen eller sin familjs välfärd på någon annan. Under inspiration från Herren och med sitt eget arbete vill han så länge han kan, försörja sig själv och sin familj med livets andliga och timliga förnödenheter.”18

Vi är söner och döttrar till Gud och vi är verkligen beroende av honom för att få allt vi behöver. Om vi lyder hans bud överger han oss aldrig. Men vår himmelske Fader gör inte för oss det som vi kan och bör göra själva. Han förväntar sig att vi använder det som vi får av honom till att ta hand om oss själva och våra familjer. När vi gör det är vi oberoende.19

Till sist, helgelse. Helgelsens förbund omfattar offer, det innesluter kärlek, arbete och oberoende, och är fundamentalt för upprättandet av Guds rike. ”Sion kan inte uppbyggas”, sade Herren, ”utom efter de grundsatser, som utgöra det celestiala rikets lag”.20 Helgelsens förbund är en central del i denna lag. En dag ska vi tillämpa det i dess fullhet. Detta förbund innebär att ”ge sin tid, sin förmåga och sina medel till vården av behövande — vare sig den är timlig eller andlig — och till uppbyggandet av Herrens rike”.21

Principerna kärlek, arbete, oberoende och helgelse har getts av Gud. De som tar till sig dem, och lever efter dem, blir renhjärtade. Rättfärdig enighet kännetecknar deras samhälle. Deras frid och harmoni blir ett baner för nationerna. Profeten Joseph Smith sade:

”Uppbyggandet av Sion är en sak, som har intresserat Guds folk i varje tidsålder. Det är ett ämne som profeter, präster och konungar hava stannat inför med särskild glädje … Det har givits åt oss att se, deltaga i och hjälpa till med att rulla fram de sista dagarnas härlighet [i Sion] … ett verk, som är bestämt till att åstadkomma mörkrets makters förstörelse, jordens förnyelse, Guds härlighet och den mänskliga familjens frälsning.”22

Jag vittnar om att detta är sant. President Gordon B Hinckley är Guds profet på jorden, och det var även Joseph Smith Jr. Guds rike är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och den kommer att bli Sion med all dess skönhet. Kristus är världens Återlösare, den levande Gudens älskade Son, den Helige. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Deseret News Weekly, 5 juni 1872, s 248; kursivering tillagd.

  2. Joseph Smith Translation, Matthew 6:38.

  3. ”Israel, nu Gud dig kallar”, Psalmer, nr 8.

  4. Läran och förbunden 97:21.

  5. Fjärde Nephi 1:16; se också v 1–18.

  6. Moses 7:18; kursivering tillagd.

  7. Conference Report, Paris Area Conference 1976, s 3.

  8. Läran och förbunden 105:32; se också 68:25–31; 82:14; 115:1–6.

  9. Se Läran och förbunden 65:2, 6.

  10. Gordon B Hinckley, ”Ett baner för nationerna”, Nordstjärnan, jan 1990, s 53.

  11. Gordon B Hinckley, ”Vår uppgift att rädda människor”, Nordstjärnan, jan 1992, s 68.

  12. Se Spencer W Kimball, ”Och Herren kallade sitt folk Sion”, Nordstjärnan, dec 1984, s 6–7.

  13. Matteus 22:37–40.

  14. Läran och förbunden 82:19.

  15. Moses 4:25; se också Första Moseboken 3:19.

  16. Andra Nephi 26:31.

  17. Se Läran och förbunden 78:13–14, 38:29–31.

  18. Spencer W Kimball, Nordstjärnan, dec 1984, s 6–7; se även 1 Tim 5:8.

  19. Se Att sörja för de heliga på Herrens sätt, 1990, s 5.

  20. Läran och förbunden 105:5.

  21. Nordstjärnan, dec 1984, s 7.

  22. Profeten Joseph Smiths lärdomar, s 199–200.