2002
Befrielse från tunga bördor
November 2002


Befrielse från tunga bördor

Du måste lita på att Frälsaren har gett sitt liv, så att du kan göra de nödvändiga förändringarna i ditt liv, förändringar som ger frid.

Många av er bär i onödan på tunga bördor därför att ni inte öppnar ert hjärta för Herrens helande kraft. Må mitt budskap få er att känna den Helige Andens maning att göra sådana förändringar som leder till att ni befrias från tyngande bördor. Frälsaren har lovat: ”Jag vill … lätta bördorna på edra skuldror, så att I ej ens skolen känna dem tynga edra ryggar … Detta vill jag göra, på det … att I mån veta med visshet att jag, Herren Gud, besöker mitt folk i deras lidanden.”1 Jag kommer först att tala till er som lider på grund av era egna felaktiga val, sedan kommer jag att ge en del förslag till er som våndas över sådant som andra har gjort mot er.

Det satt en modfälld man mitt emot mig med huvudet begravt i händerna. Han grät över de ofrånkomliga följderna av upprepade brott mot Guds bud. Han sade förtvivlat: ”Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner trycket från alla håll. Jag är trött på att fly. Det finns ingen frid, ingen lycka. När jag ber är det ingen som lyssnar. Vad tjänar det till?”

Jag har känt honom länge. Hans föräldrar och andra har försökt ge honom vägledning, men inte haft någon större framgång. På grund av sina val har han kommit bort från de sanningar som kunde ha hjälpt honom. Han har varken utvecklat tro på Mästaren eller på bönens kraft. Hans beslut grundas på vad som snabbt kan tillfredsställa hans begär. Antingen ignorerar han problemen eller så ljuger han om dem. Han har utnyttjat föräldrarnas och vännernas generositet i försök att snabbt klara av sina svårigheter. Han tänker inte på vilka följder dagens beslut har på morgondagens liv.

Under det att mitt hjärta sörjde för honom, insåg jag att han inte ser världen som den verkligen är — en plats för glädje och lycka, för sann vänskap, där tro på Jesus Kristus och lydnad mot hans lärdomar inbjuder den Helige Anden att mana oss till rätta beslut. Han lever i en omgivning som domineras av Satans inflytande. Han har inte följt kloka råd, för i hans värld kan han inte se hur de skulle kunna fungera för honom. Detta snedvridna sätt att se på livet är hans verklighet. Det utformades när han gav efter för de utstuderade frestelserna: ”Gör det. Pröva. Ingen kommer någonsin att få reda på det. Det är ditt liv. Lev som du själv vill. Ingen kan tvinga dig. Du har din handlingsfrihet.”

Dessa maningar och det förbjudnas lockelse ledde honom längs en väg som verkade vara mycket tilltalande. Han bars på begärets och passionens vågkam, omedveten om följderna, tills den oundvikliga överväldigande konfrontationen med Guds lagar inträffade. Det framkallade smärta, samvetskval och ånger. Satan kom då med andra direktiv: ”Det finns ingen väg tillbaka. Du kan lika gärna fortsätta göra det du har gjort. Det är hopplöst att försöka ändra sig.” På grund av sina synder kan han inte se någon väg ut ur sina misslyckanden. Han kommer inte i sin nuvarande omgivning att finna de hjälpmedel han behöver för ett nytt liv. Hans tragiska, begränsade värld har skapats genom brott mot eviga lagar, motiverade av en önskan om snabba resultat.

Befinner du dig i liknande omständigheter? Har du gjort sådant som du önskar att du inte hade gjort? Är det svårt för dig att se en lösning på dina problem? Känns det som om du bär på en besvärande, förkrossande tyngd, som finns där hela tiden hur mycket du än försöker skaka den av dig? Under inflytande av starka känslor eller stimulantia kan du ha perioder då det känns lättare. Men i de stunder av stillhet och eftertanke som oundvikligen kommer, inser du att ditt liv inte är så som du önskar det vore. Du kan öppet klaga över att dina vänner och till och med Herren har övergett dig, men när du tänker efter inser du att det är du som har övergett dem. Snälla du, bestäm dig nu för att finna vägen tillbaka till den uppfriskande frid och glädje som kan ersätta syndens flyktiga tillfredsställelse och kvalet och tomheten som följer. Du har bekräftat det vi lär i skrifterna, att ”ogudaktighet aldrig är lycksalighet”.2 Gör dig förtjänt av den bestående glädje som kommer av ett rent och meningsfullt liv.3

Jag vet att du kan undkomma den ondes härsklystna inflytande och de hämmande kedjor som binder ditt liv. Denna befrielse kommer att kräva att du går med på en lösning som troligen är främmande för ditt nuvarande beteende. Det kommer att kräva att du utövar tro på vår Fader i himlen som älskar dig. Även om du kanske inte nu förstår varför, så måste du lita på att Frälsaren har gett sitt liv, så att du kan göra de nödvändiga förändringarna i ditt liv, förändringar som ger frid och den framgång som nu alltid tycks ligga utom räckhåll för dig. Tro på att du kan komma bort från den nedbrytande omgivning du lever i genom att lita på att det finns ett bättre sätt. Du måste söka hjälp av andra som förstår och lever på detta bättre sätt, även om du inte kan förstå det nu. Detta kommer att kräva att du lär känna och lyder Herrens lärdomar. Så snart du helt beslutat dig för att göra denna förändring, kommer du att märka att det inte är så svårt som det nu kan tyckas.

Syndens smärtsamma följder insattes avsiktligt i en barmhärtig himmelsk Faders lycksalighetsplan, så att du inte skulle följa denna tragiska bana i livet. En syndare lider inte bara i det här livet, utan synder som inte har blivit förlåtna genom sann omvändelse kommer också att förorsaka lidande på andra sidan slöjan.4

Satan försöker övertyga oss om att vi kan gömma synder för andra. Ändå är det han som gör att de avslöjas under de obehagligaste omständigheter. Hans avsikt är att förslava Guds barn. Alla hans lockande, förföriska frestelser syftar till den enskildes undergång. Faktum är att var och en av oss ständigt behöver omvända oss och visa lydnad, så att Frälsarens gåva kan tillfredsställa rättvisans krav också för mindre fel eller underlåtenhetssynder,

Frälsaren tar på sig följderna av dina synder om du omvänder dig nu. Om du inte gör det kommer du med tiden att själv få lida för dem.

Sök upp din biskop. Han kommer att visa dig hur du kan omvända dig och hjälpa dig med det. Medan du ber och handlar kommer du att ledas till andra som blir till stöd för dig.5 Omvändelsen är en reningsprocess. Den är svår, men den har ett slut, ett underbart slut med frid och upplivande förlåtelse och underverket att få börja om på nytt. Att erkänna felaktiga handlingar är ett viktigt steg, men det är ingen fullständig omvändelse. Din biskop kommer att noggrant förklara vad du måste göra. Jag ska nämna två aspekter av omvändelsen som ger stor helande kraft. En finner vi i detta tillkännagivande av Mästaren:

”Ty jag, Herren, kan icke se på synd med den allra minsta grad av överseende.

Dock skall den, som omvänder sig och håller Herrens bud, få förlåtelse.”6

Detta skriftställe betonar att Herren inte kan tåla synd, men att han förlåter den botfärdiga syndaren tack vare sin fullkomliga kärlek. Det lär oss också att det inte bara är viktigt att hålla ett bud som du brutit mot. Genom att hålla alla buden får du ytterligare kraft och hjälp i omvändelseprocessen.

En annan viktig aspekt beträffande omvändelse är att erkänna Frälsarens roll genom försoningen. Det är faktiskt just denna försoning som gör att omvändelsen över huvud taget är möjlig. Medan du ber och begrundar den roll Jesus Kristus har som din Frälsare och Återlösare, får du stor motivation och uppmuntran som hjälper dig att omvända dig. Följ Almas exempel:

”[Jag] befann … mig i bitter pina och själsångest, och icke förrän jag anropade Herren Jesus Kristus om barmhärtighet, fick jag förlåtelse för mina synder. Men se, jag anropade honom och fick fred för min själ.

Nu har jag sagt dig detta … på det du må lära visdom, på det du må lära … att det icke finnes någon annan väg eller något medel, varigenom människan kan bliva frälst än i och genom Kristus. Se, han är världens liv och ljus.”7

Du kommer att få hjälp genom att studera den storslagna förklaringen till behovet av omvändelse och hur den kan erhållas, som Alma gav när han gav råd till sin vilsegångne son Corianton i Mormons bok.8 Genom vår tillit till lycksalighetsplanen och Frälsarens förmåga att infria sina löften, kan syndens mörker svepas bort och glädjen av ett värdigt liv återvinnas tillsammans med våra nära och käras förtroende, då vi förtjänat det enligt Herrens sätt. Ge inte andra skulden för dina misstag. Omvänd dig ödmjukt, ty det är skrivet: ”Han offrar sig, ett offer för synd för att fullborda lagen för alla dem som hava ett förkrossat hjärta och en ångerfull ande, och för ingen annan kan lagen fullbordas.”9 Snälla du, bestäm dig för att omvända dig — nu.

Du kanske bär på den tunga bördan av att du känner dig sårad för att någon allvarligt har kränkt dig. Hur du reagerar på denna kränkning kan ha förvrängt ditt omdöme, så att du känner dig rättfärdigad i att vänta på att personen i fråga ska be om förlåtelse så att smärtan kan försvinna. Frälsaren avvisade alla sådana tankar när han befallde:

”Därför säger jag eder, att I skolen förlåta varandra, ty den som icke förlåter sin broder hans försyndelser är fördömd inför Herren, ty en större synd vilar på honom.

Jag, Herren, förlåter vem jag vill, men av eder fordras det, att I skolen förlåta alla människor.”10

Bär inte längre på bördan av att känna dig kränkt. Be uppriktigt den om förlåtelse som har kränkt dig, även om du anser att du inte har gjort något fel. Den ansträngningen kommer utan tvekan att ge dig frid och det kommer sannolikt att påbörja läkningen av allvarliga missförstånd.

Om du själv är fri från allvarliga synder, lid då inte i onödan av följderna av andras synder. Som hustru, make, förälder eller annan närstående kan du hysa medkänsla med någon som på grund av synd hamnat i bitterhetens galla. Men du bör inte själv känna något ansvar för den personens handlingar. När du har gjort vad som är rimligt för att hjälpa någon du älskar, lägg då bördan vid Frälsarens fötter. Han har inbjudit dig att göra det, så att du kan befria dig från meningslös oro och nedslagenhet.11 När du gör detta finner du inte bara frid, du visar också din tro på Frälsarens kraft att lätta syndens börda från en närstående genom hans eller hennes omvändelse och lydnad.

Nu vänder jag mig till dig som utsatts för och märkts av övergrepp — denna gräsliga synd. Mentala, fysiska eller sexuella övergrepp kan få allvarliga, bestående följder om inte Herren botar dem. De kan bestå av fruktan, depression, skuld, avsky för sig själv och en allt svagare tilltro till andra, vilket blir ett hinder i läkningen. Övergreppet mot dig består i att någon orättfärdigt angripit din handlingsfrihet mot din vilja. I sin rättvisa har Herren berett en väg för dig att övervinna övergreppets destruktiva följder. Denna befrielse kan börja med råd från föräldrar, prästadömsledare och, när så behövs, med kompetent professionell hjälp. Men du behöver inte få livslång rådgivning. Den fullständiga läkedomen kommer genom din tro på Jesus Kristus och hans kraft och förmåga att, genom sin försoning, läka ärren efter det orättvisa och oförtjänta. Du kanske har svårt att tro det när du känner som du gör nu. Men jag har sett hur Frälsaren har läkt svåra fall av övergrepp på detta sätt. Begrunda försoningens kraft.12 Be om hjälp att förstå hur den kan bota dig.13 Sök hjälp av din biskop så att Herren kan befria dig från en börda som du inte är upphov till.

Till sist: Om du har känt dig manad att befria dig från bördor som orsakats av dig själv eller andra, är dessa maningar en inbjudan från Återlösaren. Handla enligt dem nu. Han älskar dig. Han gav sitt liv för att du skulle kunna bli fri från onödiga bördor. Han kommer att hjälpa dig med det. Jag vet att han har kraften att läka dig. Börja nu! I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Mosiah 24:14.

  2. Alma 41:10.

  3. Se Läran och förbunden 82:10.

  4. Se Läran och förbunden 19:4, 15–24.

  5. Se Harold B Lee, Stand Ye in Holy Places (1974), s 220–221; se också Spencer W Kimball, Förlåtelsens under, s 157–168, 177–186, 287–304.

  6. Läran och förbunden 1:31–32; kursiveringen tillagd.

  7. Alma 38:8–9.

  8. Se Alma 39–42.

  9. 2 Nephi 2:7; se också Psaltaren 34:18.

  10. Läran och förbunden 64:9–10; se också Markus 11:25–26 (se fotnot till vers 25 i Svenska folkbibeln, ö a); Lukas 6:37; Mosiah 26:29–32; 3 Nephi 13:14–15.

  11. Se Matteus 11:28–30.

  12. Se John Taylor, The Mediation and Atonement (1882).

  13. Se Richard G Scott, ”De tragiska ärren efter övergrepp kan läka”, Nordstjärnan, jul 1992, s 32.