2005
Gläd dig åt din kunskap om livets mening
Augusti 2005


BESÖKSLÄRARNAS BUDSKAP

Gläd dig åt din kunskap om livets mening

Välj under bön ut och läs från det här budskapet de skriftställen och lärdomar som tillgodoser behoven hos de systrar ni besöker. Berätta om era erfarenheter och bär vittnesbörd. Inbjud dem ni undervisar att göra detsamma.

Profeten Joseph Smith: ”Den stora frälsningsplanen är ett ämne, som borde upptaga hela vår uppmärksamhet och betraktas som en av himlens största och bästa gåvor till människorna.” ( Profeten Joseph Smiths lärdomar , s 60)

Vad är Guds plan för sina barn?

Moses 1:39: ”Mitt verk och min härlighet är att åvägabringa odödlighet och evigt liv för människan.”

Första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum: ”I föruttillvaron kände och dyrkade [Guds andesöner och andedöttrar] Gud som sin evige Fader och antog hans plan, enligt vilken hans barn kunde få en fysisk kropp och få jordiska erfarenheter för att utvecklas mot fullkomlighet och slutligen nå sin gudomliga bestämmelse som arvtagare till evigt liv.” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona , okt 2004, s 49)

Abraham 3:24–25: ”Vi vilja … dana en jord, på vilken dessa kunna bo. Vi vilja pröva dem med detta för att se, om de vilja göra allt vad Herren, deras Gud, befaller dem.”

Äldste Bruce C Hafen i de sjuttios kvorum: ”Denna jord är inte vårt hem. Vi är iväg på en skola för att lära oss ’den stora lycksalighetsplanen’, så att vi kan återvända hem … Av nödvändighet är planen fylld med törnen och tårar — hans och våra. Men eftersom han och vi så fullständigt går igenom detta tillsammans, kommer detta att vara ’ett’ med honom i att övervinna allt motstånd, att skänka oss ’ofattbar glädje’. Kristi försoning utgör själva kärnpunkten i denna plan.” (”Försoningen: Allt för allt”, Liahona , maj 2004, s 98)

Äldste Henry B Eyring i de tolv apostlarnas kvorum: ”Syftet med Guds skapelser och med att han gav oss liv är att vi ska ha möjlighet att lära oss allt som är nödvändigt för att komma tillbaka till honom och bo hos honom för evigt. Det är bara möjligt om vi förändrar vår natur genom att vi utövar tro på Herren Jesus Kristus, verkligen omvänder oss och ingår och håller de förbund han erbjudit oss.” (”Education for Real Life”, Ensign, okt 2002, s 16)

Hur kan glädjen jag känner för Guds plan hjälpa mig igenom prövningar?

Äldste Neal A Maxwell (1926–2004) i de tolv apostlarnas kvorum: ”Att försöka förstå prövningarna och meningen med detta liv utan att förstå vår himmelske Faders förunderligt omfattande frälsningsplan är som att försöka förstå en pjäs i tre akter fast vi bara ser andra akten. Lyckligtvis hjälper oss vår kunskap om Frälsaren, Jesus Kristus, och hans försoning att uthärda våra prövningar och att se en mening med lidandet samt att lägga det i Guds händer som vi inte kan förstå.” (”Uthärda väl”, Liahona , apr 1999, s 10)

Susan W Tanner, Unga kvinnors generalpresident: ”Jesu Kristi försoning är det enda sättet varigenom vi kan klara oss igenom våra prövningar. När vi gjort allt vi kan göra måste vi lita till hans styrka … Han besvarar våra böner om vi ödmjukt söker honom.” (”How Will They Know Unless We Teach Them So?” [tal under öppet hus för Unga kvinnor, hösten 2003])