2008
Vraag en antwoord
April 2008


Vraag en antwoord

‘Wat kan ik zeggen als mijn vrienden volhouden dat Jezus Christus wel een groot leermeester was, maar niet de Heiland of de Zoon van God?’

Liahona

Je kunt beginnen door kort je getuigenis van Jezus Christus te geven. Laat je vrienden weten dat je het met ze eens bent dat Jezus een groot zedenleraar was, maar dat je ook gelooft in de Schrift, waarin staat geschreven dat Hij de Heiland en de Zoon van God is. Leg uit dat jij veel vrede en vertrouwen uit je getuigenis put. Laat je vrienden weten dat zij diezelfde kennis kunnen hebben als ze dat willen. Als ze er niet voor open staan, is er niet veel wat je kunt zeggen om hen van gedachten te doen veranderen. Verander gewoon goedgemutst van onderwerp.

Als ze wel openstaan voor de waarheid, zal jouw getuigenis wellicht aanslaan en je de kans bieden om ze te leren hoe ze zelf een getuigenis kunnen krijgen. Ze zullen de Schriften moeten bestuderen, naar het getuigenis van anderen moeten luisteren en oprecht moeten bidden over wat zij leren, zodat de Heilige Geest de waarheid aan hen kan openbaren. Jij kunt ze op weg helpen door de volgende getuigenissen aan ze te geven:

  1. Onze hemelse Vader heeft zelf getuigd dat Jezus Christus zijn Zoon is (zie Matteüs 3:17; 17:5; 3 Nephi 11:7; Mozes 6:52, 57). Het recentste getuigenis gaf onze Hemelse Vader in 1820 toen Joseph Smith Hem, terwijl Hij op de Heiland wees, hoorde zeggen: ‘Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:17.)

  2. Als je vrienden geloven dat Jezus een groot zedenleraar was, vraag ze dan om eens naar zijn leringen en getuigenis te kijken. Hij heeft dingen gezegd die alleen de Heiland kon zeggen: ‘Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven’ (Johannes 11:25). Een zedenleraar moet de waarheid verkondigen en de Heer getuigde van Zichzelf: ‘Ik ben Jezus Christus, de zoon van God’ (3 Nephi 9:15).

  3. Profeten getuigen ook van de Heiland. De apostel Petrus heeft bijvoorbeeld gezegd: ‘Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God’ (Matteüs 16:16). Nodig je vrienden uit voor de algemene conferentie of geef ze de Liahona van maart 2008. In die uitgave en in de conferentie geven levende apostelen en profeten — bijzondere getuigen van Jezus Christus — hun getuigenis dat Hij de Heiland en de Zoon van God is.

Ten slotte kun je je vrienden vertellen waarom wij een Heiland nodig hebben. Leg aan ze uit dat wij door zonde en dood niet naar onze hemelse Vader kunnen terugkeren. Alleen de Zoon van God kon de verzoening teweegbrengen, waardoor vergiffenis en de opstanding werkelijkheid werden. Getuig dat we zonder de verzoening van Jezus Christus in dit leven geen vrede kunnen genieten noch eeuwig leven in de toekomende wereld. ‘Er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden’ (Handelingen 4:12).

Lezers

Ik zou tegen mijn vrienden zeggen dat Jezus inderdaad een groot zedenleraar was. Een van de belangrijkste zaken die Hij verkondigde was dat Hij de beloofde Messias en de Zoon van God was. Ik denk niet dat iemand die liegt en zo’n verhaal verzint een groot zedenleraar kan zijn. Mijn vrienden zullen voor zichzelf moeten beantwoorden of Hij een eerlijk mens was. Ik geloof dat Jezus was die Hij beweerde te zijn: de Zoon van God. Dat ben ik voor mijzelf te weten gekomen door erover te bidden en de Schriften erop na te slaan. Ik zou mijn vrienden aanraden hetzelfde te doen.

Jacob J. (13), Arizona (VS)

Toen mijn vrienden en ik bij elkaar waren zei een van hen dat hij niet geloofde dat Jezus Christus was waar de mensen Hem voor hielden en dat de Bijbel door iedereen geschreven kon zijn. Nooit heb ik de Geest sterker gevoeld als toen ik antwoordde: ‘Ik weet dat het waar is. Dat weet ik gewoon.” Iedereen was er stil van. Mijn vriend zei dat hij wilde dat hij hetzelfde kon zeggen. Het was het moment om hem te vertellen hoe hij een getuigenis kon krijgen. Bid tot je hemelse Vader dat Hij je zal leiden, zodat je een middel in zijn handen kunt zijn. Wees niet bang om je getuigenis te geven.

Laura R. (20), Asunción (Paraguay)

Laat hem of haar de dvd In Christus gaan geloven zien. Ik ken veel mensen die zijn gaan geloven dat Jezus Christus de Zoon van God is en dat Hij de oneindige verzoening heeft volbracht. Geef vooral je getuigenis, omdat je daarmee de Heilige Geest de kans biedt een geestelijke bevestiging te geven.

Ouderling Mahunray Ada (22), zendingsgebied Manila (Filipijnen)

In een dergelijke situatie heeft het geen zin om er tegenin te gaan en er met alle geweld op te staan dat Jezus Christus de Heiland van de wereld is. Ik zou zowel met feiten komen als getuigen dat Jezus de Heiland en de Zoon van God is. Ik ben er zeker van dat God je zal steunen, en de Geest zal beslist hulp bieden door je gedachten en woorden in te fluisteren (zie Hebreeën 10:15–16; 3 Nephi 28:11).

Elena F. (19), Ulianovsk (Rusland)

Je kunt je getuigenis van Christus geven. Je kunt ze vertellen wat je gelooft en bijbelteksten met ze doornemen. Als ze geen interesse hebben, moet je het van je afzetten en het geen vat op je getuigenis laten krijgen.

Cortney C., (16), Arizona (VS)

Ik zou er geen ruzie om maken, maar ik zou wel mijn getuigenis van de Heiland geven en hun proberen duidelijk te maken dat Hij niet alleen is gestorven en opgestaan, maar dat Hij ook voor ons geleden heeft om bekering mogelijk te maken. Hij heeft ons met zijn voorbeeld laten zien hoe wij kunnen komen waar Hij is en daar eeuwig kunnen verblijven. Vertel ze ook dat het Boek van Mormon eveneens een testament aangaande Jezus Christus is.

Cristopher F. (18), Talagante (Chili)

Schrik er nooit voor terug om je getuigenis van de Heiland te geven. Getuig tot ze dat je weet dat Jezus Christus de Zoon van God is en dat Hij voor onze zonden gestorven is. De Geest zal tot ze getuigen dat Hij de Christus is, de Heiland en Verlosser van de wereld. Het zou wel eens jouw getuigenis kunnen zijn dat hen ervan overtuigt wie Hij werkelijk is.

Chelsea N. (18), Nevada (VS)