2008
Drie bruggen
April 2008


Luister naar de stem van een profeet

Drie bruggen

Uit een toespraak van de oktoberconferentie in 2003.

Afbeelding
President Thomas S. Monson

Vele jaren geleden heb ik het boek The Way to the Western Sea van David S. Lavender gelezen. Het beschrijft op fascinerende wijze de heldhaftige reis van Meriwether Lewis en William Clark en hun befaamde expeditie door Noord-Amerika om een route over land naar de Grote Oceaan te ontdekken.

Hun tocht mondde uit in een ware nachtmerrie van zware arbeid, diepe stroomversnellingen en lange afstanden te voet met hun kano’s vol voorraad op de schouders naar de volgende stroom om hun weg over het water te vervolgen.

Toen ik hun ervaringen las, dacht ik: waren er maar moderne bruggen geweest om de kloven of de wilde wateren te overbruggen. En ik moest denken aan al die geweldige bruggen uit onze tijd die daar zo goed voor waren toegerust: de prachtige Golden Gate Bridge in San Francisco; de stevige Harbour Bridge in Sydney; en andere in vele landen.

In werkelijkheid zijn wij allemaal reizigers, ontdekkingsreizigers in de sterfelijkheid. Wij hebben hier geen eigen ervaring mee. We moeten tijdens onze levenstocht hier op aarde als het ware over steile rotsen en roerige wateren heen.

Onze Heer en Heiland, Jezus Christus, was de beste bruggenbouwer, voor jou, voor mij, voor alle mensen. Hij heeft de bruggen gebouwd die wij moeten oversteken om ons hemels thuis te bereiken.

Jezus bouwde voor ons de brug van gehoorzaamheid. Hij was voortdurend een voorbeeld van gehoorzaamheid, want Hij onderhield de geboden van zijn Vader.

De tweede brug van de Meester die wij over moeten steken, is de brug van hulpvaardigheid. De Heiland is ons voorbeeld van hulpvaardigheid. Hoewel Hij als Zoon van God op aarde kwam, hielp Hij de mensen om Zich heen nederig. Hij zegende de zieken, liet de verlamden lopen, de blinden zien, de doven horen. Hij wekte zelfs de doden tot leven.

Ten laatste heeft de Heer voor ons de brug van gebed gebouwd. Hij gaf ons de raad: ‘Bid altijd, en Ik zal mijn Geest op u uitstorten, en groot zal uw zegen zijn’ (LV 19:38).

Jezus, de Bruggenbouwer, heeft de kloof overbrugd die we de dood noemen. ‘Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden’ (1 Korintiërs 15:22). Hij heeft voor ons gedaan wat wij niet voor onszelf konden doen; daarom kan de mens de bruggen oversteken die Hij heeft gebouwd — naar het eeuwige leven.