2009
Standvastig en onverzettelijk in geloof
Jan. 2009


Huisbezoekboodschap

Standvastig en onverzettelijk in geloof

Lees teksten en aanhalingen voor die aansluiten op de behoeften van de zusters die u bezoekt. Geef uw getuigenis van de leer. Vraag de zusters die u onderwijst om te vertellen wat ze voelen en leren.

Mosiah 5:15: ‘Ik wil dat gij standvastig en [onverzettelijk] zijt, te allen tijde overvloedig in goede werken, opdat Christus, de Here God, de Almachtige, u als de zijne zal verzegelen, en gij naar de hemel zult worden gevoerd, en gij het eeuwigdurend heil en het eeuwige leven zult hebben’ (Mosiah 5:15).

Hoe kan ik standvastig en onverzettelijk zijn in geloof?

3 Nephi 6:14: ‘De kerk [was] in het gehele land uiteen […] gevallen, behalve onder enkele Lamanieten die tot het ware geloof waren bekeerd; en zij weigerden ervan af te wijken, want zij waren onwrikbaar en standvastig en [onverzettelijk], gewillig om de geboden des Heren met alle ijver te onderhouden.’

Julie B. Beck, algemeen ZHV-presidente: ‘De vrouwen van de kerk moeten sterk en onverzettelijk in hun geloof zijn. Zij kunnen en moeten uitmunten in het naleven en geven van hun getuigenis van de Heer Jezus Christus en zijn herstelde evangelie. Dat doen we als we:

‘1. Verbonden met Hem sluiten en die naleven.

‘2. De gedragsnormen naleven en naar de tempel gaan.

‘3. Zijn leer in de Schriften en de woorden van de profeten bestuderen.

‘4. De ingevingen van de Heilige Geest waard zijn, herkennen en opvolgen.

‘5. Zijn evangelie verkondigen en verdedigen.

‘6. Persoonlijk en als gezin oprecht bidden.

‘7. Gezinsavond houden.

‘8. De beginselen van zelfredzaamheid en een verstandig leven nakomen.

‘Dat zijn essentiële dingen die we moeten doen voordat we aan minder essentiële dingen beginnen. Het zijn eenvoudige, onmisbare gewoonten die bijna alledaags lijken. (…) Niemand anders kan dat voor ons doen—het zijn persoonlijke gewoonten en gebruiken die ons onderscheiden als mensen die sterk en onverzettelijk pal staan voor het goede.’ (Zie ‘Vrouwen van de kerk op hun best: sterk en onverzettelijk’, Liahona november 2007, pp. 109–110).

Cheryl C. Lant, algemeen jeugdwerkpresidente: ‘Onze bekering komt door te gaan leven zoals de Heer dat wil — standvastig en onveranderlijk — in het onderhouden van alle geboden, en niet alleen de geboden die ons uitkomen. Dit wordt vervolgens een verfijningsproces als we ernaar streven om elke dag een beetje beter te maken dan de vorige.’ (Zie ‘Rechtschapen tradities’, Liahona en Ensign, mei 2008, p. 14.)

Waarom zou ik standvastig en onverzettelijk zijn in geloof?

Ouderling M. Russell Ballard, van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Door uw geloof en uw kennis van het herstelde evangelie krijgt u de kracht om de verbonden die u met de Heer hebt gesloten trouw te blijven en uw talenten in te zetten voor de opbouw van Gods koninkrijk op aarde! Uw getuigenis van Jezus Christus is het belangrijkste anker om u standvastig en onverzettelijk te houden in rechtschapen beginselen, wat voor moeilijkheden en verleidingen er in de toekomst ook op uw pad mogen komen.’ (‘Steadfast in Christ’, Ensign, december 1993, p. 52.)

Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen:

‘U kunt zich tegenwoordig in de verste verte niet voorstellen waartoe die beslissing om standvastig te zijn in gehoorzaamheid aan de Heer u in staat zal stellen. Uw vaste voornemen, in stilte genomen, om een rechtschapen leven te leiden, brengt meer inspiratie en kracht binnen uw bereik dan u nu kunt bevatten.’ (‘Making the Right Decisions’, Ensign, mei 1991, p. 34.)

Foto-illustratie Henrik Als; achtergrond Shannon Gygi Christensen