2010
Spørgsmål og svar
December 2010


Spørgsmål og svar

»Jeg har svært ved at motivere mig selv til at læse i skrifterne. Hvordan finder jeg motivationen?«

Skriftstudium kan være svært til at begynde med. Der er så mange begreber, man skal lære, og menneskene og stederne virker så fremmede. Men skriftstudium bliver en berigende oplevelse, hvis man holder ud.

Prøv det eksperiment, som profeten Alma beskriver (se Alma 32:27-34). Han forkyndte, at hvis man »giver plads« i sit liv til Guds ord, så vil det forstørre ens sjæl og oplyse ens forstand. Det vil også motivere en til at blive ved med at læse i skrifterne, for, som Alma lovede, så vil Guds ord begynde at synes lifligt (se Alma 32:28).

En anden måde at finde motivation er at finde frem til de mange velsignelser, som udspringer af at studere skrifterne:

  • Regelmæssigt og oprigtigt skriftstudium byder Ånden ind i dit liv, besvarer dine spørgsmål, hjælper dig med at have rene tanker, motiverer dig til at tjene andre, hjælper dig med at bede mere effektivt og opbygger dit vidnesbyrd om Jesus Kristus og genoprettelsen.

  • Skrifterne lærer dig, hvordan du skal udvikle tro, genkende Helligånden og omvende dig. De lærer dig, hvorfor vi har brug for en Frelser, hvorfor modstand er nødvendig, hvorfor denne jord blev skabt og meget andet.

Når du oplever disse velsignelser, behøver du ikke at tvinge dig selv til at læse – du vil glæde dig til det.

Skriften indeholder svar

Hvis du læser 2 Ne 32:3, kan du straks forstå, hvorfor vi skal læse og studere skrifterne. Jeg ved, at skrifterne indeholder alle svarene på vores spørgsmål! Vi bør forstå, at skrifterne er givet som en hjælp i vores udvikling hen mod fuldkommenhed, som er sådan en nødvendig del af dette liv. Vi har alle sammen et par minutter hver dag, som vi kan bruge på at læse i skrifterne.

Sergij C., 21 år, Novosibirsk i Rusland

Et stærkere vidnesbyrd

Jeg havde ikke læst i skrifterne, indtil min Unge Pigers præsident forslog, at jeg arbejdede på Personlig fremgang. Der stod, at jeg skulle læse i skrifterne hver dag i nogle uger. Da jeg havde gjort det, holdt jeg aldrig op med at læse dem. Mit bedste råd er, at du skal arbejde med din Personlige fremgang eller Pligt mod Gud. Giv dig selv den udfordring at læse mere og mere i skrifterne, så vil du opdage en forandring i dig selv. Jeg kan sige dette helt uden tvivl – du vil opleve, at du får et stærkere vidnesbyrd.

Paola S., 16 år, Cortés i Honduras

Bed om forståelse.

Selv når jeg har mange projekter og opgaver i skolen, lægger jeg alt det til side og læser i skrifterne først. Jeg begynder med en bøn, så Helligånden kan hjælpe mig med at forstå Guds ord. Og med hjælp fra seminarhæfterne er min motivation til at læse i skrifterne blevet udviklet og øges stadig.

Elieser N., 16 år, Ilocos Norte i Filippinerne

Guds rustning

Nøglen til at udvikle en hvilken som helst vane er at have et ønske om det. Gør det til et ønske at læse hver dag. Før log over, hvor meget du læser, og prøv at læse på samme tidspunkt hver dag. Det hjælper dig til at udvikle udholdenhed. At læse skrifterne er som at iføre sig Guds rustning. Man ville ikke gå i krig uden sin rustning. Gå ikke ud i syndens verden uden Guds rustning. Beskyt dig selv – læs skrifterne.

Andrew G., 18 år, Maine i USA

Noget for enhver

Det hjælper mig at tænke over det, som findes i skrifterne. Ikke alene indeholder de evangeliet, Kristi lærdomme og budene, men de – især Mormons Bog – er eventyrbøger fulde af krige, helte, gode folk og skurke. Skrifterne har noget for enhver.

Eve W., 15 år, Nevada i USA

Ikke bare en bog

Lad være at betragte skrifterne som bare en bog, man skal læse til seminar, eller fordi det forventes af en. Det er Guds ord, du får lov at læse. Der er eventyr, trængsler og krige. Skrifterne er et vidnesbyrd om Jesus Kristus – at han er vor Frelser, at han blødte og døde for os. Profeterne profeterede om hans guddommelighed. Mange døde, fordi de ikke ville fornægte det, som de vidste var sandt. Deres tro var urokkelig. Vi bør stræbe efter at blive lige så trofaste, som de var.

Kaleb L., 14 år, Utah i USA

Han vil tale til dig

Vor himmelske Fader har svaret på alle de spørgsmål, du stiller ham; det eneste, du skal gøre, er at læse skrifterne og anvende dem i dit liv. Visheden om, at din himmelske Fader vil tale til dig og besvare dine bønner hjælper dig til at søge ham dagligt i skrifterne. Når du adlyder hans ord, bliver dit liv bedre, og du finder ly og fred. Du bliver lykkelig, når du hører hans røst.

Elberth R., 18 år, Ixtapaluca i Mexico

Tillæg dig en læsevane

Det kan være en stor hjælp at tillægge sig en vane. Begynd i det små. Læs måske et eller to kapitler om dagen. Så bliver det ret hurtigt en vane at læse i skrifterne. Jeg læser normalt et par kapitler hver aften og synger en salme. Det opløfter mig og holder mig optimistisk med hensyn til den kommende dag. Og jeg har en bedre forståelse af lektionerne i seminar. Skrifterne er en velsignelse. Gør brug af dem.

Taylor C., 15 år, Washington i USA

Gode råd til din tilværelse

Skrifterne beretter om de erfaringer, som mennesker, der gennemgik trængsler, som minder om vores, gjorde sig. Når du begynder at læse i skrifterne, så bed en bøn og hav tro på, at du nok skal finde råd til din tilværelse. Skrifterne er et af de midler, hvorved vor himmelske Fader kommunikerer med sine børn. I skrifterne finder vi styrke til at møde alle former for trængsler, og jeg bærer mit vidnesbyrd om, at når vi er velunderrettet, kan vi skelne godt fra ondt og undgå Satans snarer.

Anderson F., 19 år, São Paulo i Brasilien