2016
Tio anledningar till att jag älskar Mormons bok
August 2016


Reflektioner

Tio anledningar till att jag älskar Mormons bok

Författaren bor i Utah, USA.

Som ännu ett Jesu Kristi testamente undervisar den här anmärkningsvärda boken om begrepp och lärosatser som inte återfinns någon annanstans.

Bild
Christ appearing to the Nephites

Detalj från Jesus Kristus besöker Amerika, av John Scott

Jag älskar Mormons bok. I stort sett älskar jag den för den kraft den har att föra sina läsare ”närmare Gud genom att följa dess lärosatser än genom någon annan bok”. Kanske var det därför som profeten Joseph Smith kallade den ”vår religions slutsten” och ”den mest felfria boken av alla på jorden”.1

Men jag älskar också boken av andra anledningar. Här följer 10 av dem:

Mormons bok …

  1. nedtecknades i en tidsperiod i historien till nytta för läsare i en annan tidsperiod – vår (se Morm. 8:16, 34–35).

  2. beskriver tydligt Lucifers metoder för att sprida förödelse i de sista dagarna (se 2 Ne. 28:3–29).

  3. förkunnar att mänsklig svaghet är ett tillfälle för oss att bli starka under förutsättning att vi ödmjukt kommer till Kristus (se Eth. 12:27).

  4. talar om Kristi rena kärlek som en gudomlig gåva som vi kan få genom att ta vissa steg (se Moro. 7:43–48).

  5. förtydligar behovet av en motsats i allt (se 2 Ne. 2:11–13).

  6. beskriver tydligt under vilka omständigheter barmhärtigheten kan uppfylla rättvisans krav (se Alma 34:11–30).

  7. är en uppteckning över två grupper av människor som får särskilda instruktioner att studera Jesajas ord, och en av grupperna är vi (se 2 Ne. 25:4–8; Morm. 8:23).

  8. är tillsammans med Bibeln ett vittne om Guds relation till människan, som det förutsagts av en profetia i Gamla testamentet (se Hes. 37:15–20; 2 Ne. 28:29; 29:3–8).

  9. innehåller löftet att om vi läser och ber om den med ett uppriktigt hjärta och med tro på Kristus, ska Herren uppenbara för oss att den är hans ord (se Moro. 10:4–5).

  10. undervisar om att Frälsarens lidande gav honom fullkomlig empati för våra prövningar, och förmågan att hjälpa oss när vi kämpar med dem (se Alma 7:11–13).

Framför allt älskar jag Mormons bok för dess tydliga vittnesbörd om att Jesus är Kristus. Jag älskar den för dess löfte om att Herren slutligen kommer att återlösa hela Israels hus om de ingår och håller heliga förbund med honom. Mormons bok är ett nutida underverk – en kärleksgåva till oss från Gud själv.

Slutnot

  1. Joseph Smith, i inledningen till Mormons bok.