2017
Kraften i att undervisa om läran
March 2017


Undervisa på Frälsarens sätt

Kraften i att undervisa om läran

Hur kan vi öka vår förmåga att undervisa om läran med kraft och myndighet?

Bild
Woman in classroom

Som ny missionspresident anlände jag till vår tilldelade mission med stor förväntan om missionärsmöten fyllda av Anden, som jag mindes dem från när jag var en ung missionär. Men när vi hade klarat av första rundan av zonkonferenser var jag besviken. Anden var inte så rikt utgjuten som jag hade hoppats, och vissa missionärer verkade oengagerade.

När min fru och jag begrundade och bad om hur vi skulle inbjuda ett större mått av Anden i våra och missionärernas liv, leddes vi till att inrikta vår undervisning på Kristi lära och dess kraft att förändra oss. När vi följde den kursen under de kommande månaderna kom flera missionärer till mig och berättade hur de ångrade tidigare beteenden och uttryckte en önskan att mer hängivet följa missionärsreglerna och efterleva evangeliet.

Vad orsakade den här förändringen?

President Boyd K. Packer (1924–2015), president för de tolv apostlarnas kvorum, sa ofta: ”Sann lära, som blir förstådd, förändrar attityder och beteende. Att studera evangeliets läror kommer att snabbare förbättra beteendet än att studera själva beteendet.”1 Jag visste det innan, men genom att följa den här upplevelsen med mina missionärer fick jag en större uppskattning för Guds ords kraft och förmåga att förändra hjärtan (se Alma 31:5). Allteftersom missionen fortskred och vi fortsatte att fokusera på att undervisa om läran så förändrades deras hjärtan, och våra också. Eftersom vi förstod läran förstod vi varför vi ska lyda, inte bara vad och hur vi ska göra.

Varför är det så stor kraft i att undervisa om läran?

President Henry B. Eyring, förste rådgivare i första presidentskapet, har sagt att ”Guds ord är den lära som Jesus Kristus och hans profeter undervisar om”.2 Jesus Kristus är kärnan i sann lära. När hans lära undervisas och tas emot genom Anden stärks alltid tron på Jesus Kristus (se Alma 32:28–43; Moro. 7:25, 31–32).3 Tro är ”drivkraften bakom all handling”4 eller allt beteende. När Fadern och Sonen uppenbaras för oss genom ord fyllda av Anden stärks vår tro, vår önskan att omvända oss och lyda ökar och vi förändras.

Förmågan att förändra hjärtan finns inte i läraren utan i ”Guds ords kraft” (Alma 31:5). Bokstäver på en sida eller ljudvågor som kommer ut ur munnen har ingen inneboende kraft att förändra hjärtan, men när sanna ord är laddade med Guds helige ande kan de åstadkomma en mäktig förändring i hjärtat (se 1 Kor. 2:4; 1 Tess. 1:5; Mosiah 5:2; Alma 5:7; L&F 68:4). När vi undervisar om hans ord genom Anden, överför den Helige Anden ljus och sanning till elevens hjärta (se Joh. 6:63; 2 Ne. 33:1; L&F 84:45). När elever öppnar sina hjärtan för att ta emot ordet upplyser Anden deras sinnen och förändrar deras hjärtan – deras motiv och beteenden.

Mormons bok är ett mäktigt vittne om att ”sann lära, som blir förstådd, förändrar attityder och beteende”. Här är några exempel.

  • Kung Benjamin undervisade sitt folk om de ord han hade fått av en ängel och Anden åstadkom en mäktig förändring i deras hjärtan så att de ”inte längre [hade] någon benägenhet att göra ont, utan att ständigt göra gott” (Mosiah 5:2).

  • När Alma den äldre undervisade folket ”upplystes deras själar av det eviga ordets ljus” och de blev räddade (Alma 5:7; se även vers 9).

  • ”Tack vare [Guds] ords kraft” (Alma 26:13) hjälpte Mosiahs söner till att åstadkomma en fullständig förändring i hjärtat hos tusentals lamaniter (se Alma 17:14–17; 53:10).

Hur kan vi förbättra oss?

Det finns sådant som vi alla kan göra för att öka vår förmåga att undervisa om läran med kraft och myndighet (se Alma 17:3; Hel. 5:18). Vi behöver inte ha en doktorsexamen i undervisning eller religionsvetenskap, men vi behöver betala ett pris. Följande förslag kan vara till hjälp när du försöker tillämpa lärans kraft i din undervisning.

  1. Samla och lev efter ordet. För att undervisa om läran med kraft och myndighet behöver vi känna till läran. Frälsaren sa till Joseph och Hyrum Smith att innan de sökte efter att förkunna hans ord måsta de först söka efter att få det. Därefter skulle de få hans ande och hans ord, ”Guds kraft till att övertyga människorna” (L&F 11:21). En sådan kunskap kräver ”mer än ett flyktigt läsande”, som president Howard W. Hunter (1907–1995) lärde. Den kräver dagliga, koncentrerade studier.5

    Det räcker inte att bara studera. För att känna till läran måste vi också efterleva den (se Joh. 7:17; Alma 12:9). Det är genom ihärdiga studier och tillämpning av skrifterna och de levande profeternas ord som vi kan känna Herrens ords kraft ”i oss” (Alma 26:13; se även Alma 17:2–3; 32:42).

  2. Undervisa om läran. Vi måste vara noga med att bara undervisa om den sanna läran. Den Helige Anden är ”sanningens Ande” (Joh. 15:26). Eleverna kan känna hans bekräftande vittnesbörd när vi ”inte förkunnar något annat än profeterna och apostlarna” (se L&F 52:36) och undviker spekulationer och personliga tolkningar. Ett av de bästa sätten att undvika att ens komma i närheten av falska läror är att hålla undervisningen enkel (se Mosiah 25:22; 3 Ne. 11:39–40). Dessutom bör vi koppla tillbaka klassdeltagarnas kommentarer och upplevelser till lärosatserna som vi undervisar om.

  3. Undervisa genom Anden. Vi måste komma ihåg att undervisningen inte handlar om oss. Vår blick måste vara fäst på Gud. Vi ska inte underhålla eller sätta oss upp som ljus. Paulus sa till korintierna att han kom till dem ”svag, rädd och mycket orolig” (1 Kor. 2:3; se även vers 4). Det låter inte som om Paulus presentation var särskilt väl förberedd.

    Om vi ska vara ett redskap i Guds händer för att förändra hjärtan behöver vi gå åt sidan och låta den Helige Anden undervisa om sanningen. När du förbereder dig för att undervisa bör du tänka på att det viktigaste i din lektion är den Helige Andens närvaro. Gör allt du kan för att inbjuda Anden till lektionen. Var inte rädd när du undervisar att göra en paus för att lyssna efter och följa Andens vägledning.

När vi mättar oss med och lever efter alla Guds ord och enbart undervisar om den sanna läran genom den Helige Andens kraft, upptäcker vi att Herren förändrar våra och elevernas hjärtan. Jag tackar Gud varje dag för den förändring som hans ord har åstadkommit i mitt hjärta och för lärare som har undervisat mig om den sanna läran med kraft och myndighet.

Slutnoter

  1. Boyd K. Packer, ”Små barn”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 13.

  2. ”Kraften i att undervisa om läran”, Liahona, jul 1999, s 85.

  3. President Russell M. Nelson, president för de tolv apostlarnas kvorum, har sagt: ”Jesu Kristi lära utformades av Herren för att hjälpa oss få starkare tro” (”Låt din tro synas”, Liahona, maj 2014, s. 29).

  4. Lectures on Faith (1985), s. 1–2.

  5. Se Howard W Hunter, ”Att läsa skrifterna”, Nordstjärnan, maj 1980, s. 96.