2017
Hur man bemöter trosprövningar
March 2017


Svar från kyrkans ledare

Hur man bemöter trosprövningar

Från ett tal under generalkonferensen i oktober 2012.

Bild
Youth class

Det är meningen att eldprov ska göra dig starkare, men de kan också dämpa eller till och med förgöra din tillit till Guds Son och försvaga ditt beslut att hålla dina löften till honom. Dessa prövningar är ofta kamouflerade så att de är svåra att känna igen. De slår rot i vår svaghet, vår sårbarhet, vår känslighet eller i det som betyder mest. En verklig men hanterbar prövning för en person kan vara ett eldprov för en annan.

Hur kan du hålla dig ”ståndaktig och orubblig” (Alma 1:25) när din tro prövas? Du fördjupar dig i det som byggde kärnan i din tro: Du utövar tro på Kristus, du ber, du begrundar skrifterna, du omvänder dig, du går i kyrkan och tar sakramentet, du håller buden och du tjänar andra.

När din tro prövas — vad du än gör, skapa inte ett avstånd mellan dig och kyrkan! Om du tar avstånd från Guds rike när din tro prövas är det som att lämna säkerheten i skyddsrummet just när tornadon visar sig.

Aposteln Paulus sa: ”Alltså är ni inte längre gäster och främlingar utan medborgare tillsammans med de heliga och tillhör Guds familj” (Ef. 2:19). Det är inom kyrkans heliga rum som vi skyddar vår tro. Vi träffar andra som tror, vi ber och får svar på våra böner, vi dyrkar Gud genom musik, vittnar om Frälsaren, tjänar varandra och känner Herrens ande. Vi tar del av sakramentet, tar emot prästadömets välsignelser och besöker templet. Herren förkunnade: ”Gudaktighetens kraft [är] uppenbar i dess förordningar” (L&F 84:20). När din tro prövas, stanna då i säkert och tryggt förvar i Guds familj. Det finns alltid plats för dig här. Ingen prövning är så stor att vi inte kan lösa den tillsammans (se Mosiah 18:8–10).