2017
Andens utgjutelse
March 2017


Andens utgjutelse

Intervjun hölls av LaRene Porter Gaunt, kyrkans tidningar. Information till tidslinjen och sidopaneler Kate Holbrook, kyrkans historiska avdelning.

Under Hjälpföreningens 175-årsjubileum delger generalpresidentskapet med tillgivenhet sina känslor, insikter och vittnesbörd för oss som hjälpföreningssystrar.

Bild
Relief Society pages 14-15
Bild
Relief Society pages 16-17
Bild
Relief Society pages 18-19
Bild
Relief Society pages 20-21
Bild
Relief Society pages 22-23
Bild
Relief Society pages 24-25
Bild
Young woman in sunlight

Vi älskar systrarna i hela kyrkan”, säger Linda K. Burton, Hjälpföreningens generalpresident, och talar för sig själv och sina rådgivare – Carol M. Stephens, första rådgivare, och Linda S. Reeves, andra rådgivare. ”Vad mer kan vi önska än att hjälpa varandra längs förbundsvägen mot evigt liv? Gud uppenbarade sitt ändamål i Mose 1:39: ’Ty se, detta är mitt verk och min härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan.’ I Hjälpföreningen förbereder vi kvinnor för det eviga livets välsignelser. Vi gör det genom att öka tron på vår himmelske Fader och på Jesus Kristus och hans försoning, stärka enskilda, familjer och hem genom förrättningar och förbund och genom att arbeta i enighet för att hjälpa behövande.1

När vi som sista dagars heliga kvinnor tänker på och följer Hjälpföreningens ändamål blir vi ’annorlunda – i positiv bemärkelse’2 och har ett betydande gott inflytande på världen. Det är det vi önskar för systrarna i Hjälpföreningen.”

I en intervju med kyrkans tidningar besvarar medlemmarna i Hjälpföreningens generalpresidentskap här dagens viktiga frågor och berättar om sin vision inför framtiden.

1. Vad är det med Hjälpföreningen som förenar kvinnor från olika kulturer och situationer?

Bild
Women talking

Syster Burton: Att känna till och följa vårt syfte förenar oss över kulturerna. Jag träffade en kvinna i Uruguay förra året som berättade att hon hade kallats att bli hjälpföreningspresident under den mörkaste tiden i sitt liv. Hon kände sig frestad att säga: ”Jag kan inte just nu.” Men eftersom hon hade ingått heliga förbund, sa hon: ”Jag ska göra det jag har blivit ombedd att göra. Jag tror på min himmelske Fader och Jesus Kristus. Jag vet att jag kan göra det tack vare hans försoning.” Sedan sa hon: ”Min kallelse gav ljus till mitt liv när jag tjänade systrarna. Jag litade på Herren, och han välsignade mig.”

Jag såg Hjälpföreningens ändamål i hennes berättelse. Hennes tro på sin himmelske Fader och på Jesus Kristus och hans försoning hjälpte henne. Hon hade ingått heliga förbund och ville hålla dem. När hon arbetade i enighet med biskopen fullföljde hon sin kallelse. Nu har hon ett vittnesbörd om att Herren välsignar oss när vi litar på honom. Jag vittnar tillsammans med henne om att vår Frälsare Jesus Kristus hjälper oss igenom varje jordisk utmaning och allt som känns orättvist i det här livet.

Syster Stephens: Vår tro på kraften i Frälsarens försoningsoffer är det som förenar oss. Vår kärlek till vår himmelske Fader och kunskapen om hans stora lycksalighetsplan binder oss samman medan vi strävar efter evigt liv. Våra systrar är ensamstående, gifta med barn, eller gifta utan barn. Det finns änkor och frånskilda. Vårt hopp är att vi alla kan arbeta i enighet och vara ett medan vi lär oss förstå vår identitet, vårt arbete och vårt ändamål.

Syster Reeves: Enighet ger oss glädje eftersom det inte finns några stridigheter, och Guds kärlek bor i våra hjärtan (se 4 Ne. 1:15). Enighet spänner över alla gränser. Å, vad vi önskar att våra systrar ska känna den kärleken till Frälsaren. Å, vad vi önskar att vara ett i att uppfylla hans ändamål.

2. Vad kan de kvinnor göra som inte känner sig delaktiga i Hjälpföreningen?

Syster Stephens: Det vi önskar som presidentskap är att systrarna förstår sin eviga identitet. Vi har alltid varit en del av Guds verk. Som kvinnor har vi begåvats med speciella gåvor för att vara till nytta för alla. Vi fick undervisning i föruttillvaron om vilket arbete som skulle bli vårt. Vi var i det stora rådet i himlen där vi valde vår himmelske Faders plan, som innehöll Jesu Kristi försoning. Vi ropade av glädje vid tanken på att få en kropp.

Kvinnor fortsätter att vara en del av Guds verk på jorden med moder Eva i täten. Profeten Joseph Smith organiserade kvinnorna efter prästadömets mönster – ett mönster som alltid har existerat – när han organiserade Hjälpföreningen 1842 i Nauvoo, Illinois.

President Russell M. Nelson, president för de tolv apostlarnas kvorum, har gett oss rådet: ”[Ta] först själv … reda på vem du verkligen är. Fråga din himmelske Fader i Jesu Kristi namn vad han anser om dig och din uppgift på jorden. Om du frågar med ärligt uppsåt, ska Anden med tiden viska denna livsavgörande sanning till dig. Skriv ner de här intrycken, läs dem ofta och följ upp med noggrannhet.

Jag lovar dig att när du börjar fånga ens en glimt av hur din himmelske Fader ser dig och vad han förväntar sig att du ska göra i hans arbete, blir ditt liv aldrig detsamma!”3 Besök templet och lyssna! Lyssna efter vem du är att vad du ska göra.

3. Hur kan kvinnor som är oerhört upptagna ändå ta del av Hjälpföreningens välsignelser?

Bild
Women walking with containers on heads

Syster Stephens: I slutändan handlar det om prioriteringar. Jag var nyligen i Västafrika och såg kvinnor bära vatten från brunnen på huvudet varje dag och sedan arbeta för att försörja sina familjer. Ibland överväldigades jag av fattigdomen. Sedan träffade jag kyrkans medlemmar under utbildningsmöten i deras bländvita skjortor och hemsydda färgglada klänningar.

Jag insåg att de var rika på sådant som pengar inte kan köpa. Jag lärde mig att de satte det viktigaste främst. Evangeliet betyder allt för dem. De sa till mig: ”Jag behöver ingenting. Jag har allt jag behöver – jag har evangeliet och min familj.” När vi sätter det viktigaste främst försvinner annat helt naturligt från våra liv.

4. Vad har Hjälpföreningen att erbjuda unga kvinnor?

Bild
Young and older women

Syster Burton: Unga kvinnor har möjlighet att uppfylla profetia när de går vidare till Hjälpföreningen. 1979 profeterade president Spencer W. Kimball (1895–1985) att de goda kvinnorna i världen ”ska dras till kyrkan i stora skaror … i den mån … kvinnorna i kyrkan betraktas som annorlunda – i positiv bemärkelse – än kvinnorna i världen.”4 Vi behöver de unika gåvor, perspektiv och talanger som unga kvinnor bidrar med för att uppfylla den här profetian.

Angående president Kimballs profetia sa president Russell M. Nelson 2015 till kvinnor i alla åldrar – inklusive unga kvinnor: ”Det var er [president Kimball] förutsåg! …

Vi [behöver] kvinnor som har en fast grundad kunskap om Kristi lära … Vi behöver kvinnor som vet hur man får tillgång till den kraft som Gud gör tillgänglig för alla som håller förbunden … Vi behöver kvinnor som har modet och visionen som vår moder Eva hade. …

Jag vädjar till er att uppfylla president Kimballs profetia. … När ni gör det förstärker den Helige Anden ert inflytande på ett aldrig tidigare skådat sätt!”5

Syster Reeves: Vi är alla ”döttrar till en himmelsk Fader som älskar oss, och vi älskar honom”.6 I Hjälpföreningen upptäcker ni att vi är mer lika än olika. Till exempel lever vi alla i en värld med sociala medier, reklam och världsliga förebilder. Världen har definierat kvinnans värde. Om vi jämför oss med vad vi ser och hör i världen kan det kännas som om det är så vi behöver vara. Nu mer än någonsin behöver vi komma ihåg att vårt värde ligger i att vi är döttrar till Gud – inte i vad världen säger att vi ska vara. Vår styrka kommer från vår relation till vår Fader i himlen, vår Frälsare och varandra som systrar i evangeliet. Hämta styrka därifrån.

Syster Stephens: Unga kvinnor, Gud behöver er och vi behöver er. Ni är det uppväxande släktet, födda med styrka att stå fasta mot utmaningarna i de här sista dagarna. Låt oss tillsammans sträva efter att bli kvinnor som förstår Jesus Kristus och hans försoning, kvinnor som ingår och håller heliga förbund, och kvinnor som arbetar i enighet med varandra och med prästadömsledare. Det är en välsignelse att vara en kvinna, oavsett ålder, i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i dag. Låt oss vittna om vilka vi är och vilka vi ska bli. Låt oss sprida vårt budskap om glädje, och glädjas tillsammans!

5. Varför är det viktigt för prästadömsbärare och hjälpföreningssystrar att arbeta tillsammans i enighet?

Syster Burton: Män och kvinnor har kompletterande roller. Var och en av oss har med sig unika gåvor och talanger att bidra med till rikets arbete och för att stärka varandra. Kvinnorna är hälften av Herrens förrådshus, avgörande för arbetet. Vi har ett perspektiv och en önskan att bidra till uppbyggandet av riket som började med Eva, fortsatte med Sara, Rebecka, Ester, Maria, Elisabet, Emma, Eliza och andra modiga systrar i den här tidsutdelningen och fordom.

När vi tänker på makt och inflytande, handlar makten oftast om prästadömets makt. Men en rättfärdig kvinnas inflytande har också en oerhörd makt. Samma dygder som nämns i Läran och förbunden 121:41 som inbjuder prästadömets kraft, är samma dygder som inbjuder kraften i en kvinnas inflytande – ”överbevisning”, ”långmodighet”, ”mildhet och ödmjukhet” och ”uppriktig kärlek”. De här dygderna är en del av vår gudomliga natur, och däri ligger vår möjlighet att ha ett gott och mäktigt inflytande.

När vi arbetar i enighet med prästadömsbröderna blir vi bit för bit ett mer ”Sionlikt” folk (se Mose 7:18).

Syster Reeves: När vi läser ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” ser vi att vår himmelske Fader använder mäns och kvinnors styrkor i enlighet med deras roller och ansvar som för störst antal av hans barn tillbaka till honom.7 Hjälpföreningens ändamål hjälper oss att göra det.

6. Hur är det för ert presidentskap att arbeta med profeterna?

Bild
Linda K. Burton meeting Elder Holland

Syster Burton: Precis som Jesus Kristus var en förespråkare för kvinnor på sin tid, är hans apostlar det i vår tid. Våra profeter är grundliga i sina överläggningar och frågar alltid efter vad systrarna i kyrkan har att säga och beaktar vårt perspektiv. Jag önskar att alla systrar i kyrkan kunde se och höra och känna det vi regelbundet får uppleva i vårt samarbete med profeter, siare och uppenbarare. De är sanna lärjungar som osjälviskt och glatt ger sitt liv åt Herren i sin strävan att göra hans vilja och lita på hans tidsplan. De vittnar ofta om att den här kyrkan tillhör Jesus Kristus och att han styr och leder den.

Syster Reeves: När våra ledare lyssnar på oss, vilket de ofta gör, frågar de oss allt oftare om råd. Bröderna i de här råden lyssnar på och värdesätter det vi säger, och de arbetar med oss mot våra gemensamma mål.

Syster Stephens: Första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum är särskilda vittnen om Jesus Kristus. De känner honom. De håller på att bli som honom. Så om du vill förstå vilken relation de kvinnliga ledarna har till de här vittnena om Jesus Kristus ska du titta på hans exempel i skrifterna. Jesus Kristus förespråkade kvinnor, inkluderade kvinnor och förädlade kvinnor. I rådsmöten med bröderna har jag ofta tittat på dem och tänkt: ”Det här är en liten del av hur det kan kännas att vara i Frälsarens närhet.”

7. Vilket samband finns det mellan andlig kraft och våra förbund?

Syster Stephens: Andlig kraft kommer till oss genom de förrättningar vi tar emot och de förbund vi ingår. Vi får också andlig kraft genom att hålla våra förbund.

Vi får andlig kraft när vi värdigt tar del av sakramentet på söndagarna. Då kan vi förnya de förbund som vi har ingått med Herren. Vi tar på oss hans namn, minns honom, håller hans bud och strävar efter att alltid ”ha hans Ande hos [oss]” (L&F 20:77, 79).

Syster Burton: Nephi sa följande om denna andliga kraft: ”Jag, Nephi, såg att Guds Lamms kraft föll över de heliga i Lammets kyrka” (1 Ne. 14:14). Innebär inte heliga både män och kvinnor?

Nephi fortsätter i samma vers att säga att Guds Lamms kraft föll ”över Herrens förbundsfolk som var spritt över hela jordens yta, och de var beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet”. Vi som ”förbundsfolk” – både män och kvinnor – kan vara ”beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet”. Det här är den gudomliga bestämmelsen för alla Guds barn som håller sina förbund.

Syster Stephens: Vi lär oss förstå hur omfattande vår gudomliga bestämmelse är genom svaren på två frågor: 1) Vet du vem du är? 2) Vet du vad du har? Om vi förstod vad vi har så skulle vi inse att vi har allt vi behöver. Genom förrättningarna och förbunden vi ingår i templet har vi välsignelserna, kraften och myndigheten för allt som gäller prästadömet. Vi blir inte ordinerade. Vi vet inte varför. Ordinationer till prästadömet från far till son har varit Guds ordning sedan Adam och Evas dagar.

Syster Reeves: Jag har ett vittnesbörd om att kvinnor som håller sina förbund inser att vår Fader har gett oss allt vi behöver för att återvända till hans närhet genom att ingå och hålla förbund.

8. Vad är det viktigaste som ni vill att Hjälpföreningens systrar kommer ihåg?

Bild
Mother and baby

Syster Burton: I Läran och förbunden 45:3 står det: ”Lyssna till honom som är förespråkaren hos Fadern, han som för er talan inför honom.”

”Fader, skona därför dessa mina bröder [och systrar] som tror på mitt namn, så att de kan komma till mig och få evigt liv” (v. 5). Jag älskar Kristi ömhet mot oss. Han är vår förespråkare därför att han älskar oss! Han vill att vi ska komma till honom! Låt oss älska och stärka vår tro på Jesus Kristus och på vår himmelske Fader.

Som Guds förbundsdöttrar, spridda över jordens yta i dag, är vi beväpnade i stor härlighet med rättfärdighet och med Guds kraft. När vi kommer ihåg vårt ändamål och gläds åt att hålla våra förbund betraktas vi som ”annorlunda – i positiv bemärkelse – än kvinnorna i världen”, och vi kan förbereda världen för Frälsaren Jesu Kristi återkomst.

Slutnoter

  1. Se Handbok 2: Kyrkans förvaltning (2010), 9.1.1.

  2. Se Kyrkans presidenters lärdomar: Spencer W. Kimball (2006), s. 225.

  3. Russell M. Nelson, ”Stå som den sanna millenniegenerationen”, Liahona, okt. 2016, s. 49.

  4. Se Kyrkans presidenters lärdomar: Spencer W. Kimball, s. 225.

  5. Russell M. Nelson, ”En vädjan till mina systrar”, Liahona, nov. 2015, s. 96, 97.

  6. Unga kvinnor: Personlig tillväxt (häfte, 2009), s. 3.

  7. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  8. Emma Smith, i Relief Society Minute Book, 17 mars 1842, s. 13, kyrkans historiska bibliotek, Salt Lake City.

  9. Joseph Smith, i Relief Society Minute Book, 9 juni 1842, s. 63.

  10. Se Women of Covenant: The Story of Relief Society (1992), av Jill Mulvay Derr, Janath Russell Cannon, Maureen Ursenbach Beecher, s. 165–166.

  11. Zina D. H. Young, ”First General Conference of the Relief Society”, Women’s Exponent, 15 apr. 1889, s. 172.

  12. Julie B. Beck, ”’Döttrar i mitt rike’: Hjälpföreningens historia och verksamhet”, Liahona, nov. 2010, s. 114.