2018
Kuinka instituutti auttaa sinua evankeliumin oppimisessa
January 2018


Kuinka instituutti auttaa sinua evankeliumin oppimisessa

Kokeile näitä kolmea tapaa saada enemmän irti uskontoinstituutin oppikursseistasi.

”Tämän päivän maailma on – – haastavampi kuin se oli – – [vuosia] sitten”, vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on sanonut. ”Nuorten miestemme ja nuorten naistemme elämässä on paljon enemmän häiritseviä tekijöitä, jotka voivat saada heidät ajautumaan sivuraiteille, kun heidän pitäisi valmistautua sekä lähetystyötä että tulevaa onnellista elämäänsä varten.” Nyt, enemmän kuin koskaan, meidän pitää oppia ”[kuuntelemaan] Pyhän Hengen kuiskauksia ja [vastaamaan] niihin”.1

Kirkko on järjestänyt uskontoinstituutin auttaakseen sinua olemaan paremmin vireessä hengellisesti. Instituutti voi suoda sinulle omakohtaisia ja ”merkityksellisiä kokemuksia Jumalan sanasta”2.

Kun osallistut instituuttiin, valittavanasi on monia oppikursseja. Opettajat, jotka ymmärtävät nuorten aikuisten tarpeita ja kysymyksiä, auttavat sinua oppimaan pyhien kirjoitusten ja myöhempien aikojen profeettojen opetusten avulla.

Äskettäinen muutos instituutissa tuo sinulle nyt tilaisuuden hyödyntää 1) oppikurssin opiskelupäiväkirjaa, 2) oppikurssin kysymyksiä ja 3) henkilökohtaisia oppimisprojekteja ja niiden avulla kohottaa oppimisesi tasoa ja vahvistaa uskoasi Jeesukseen Kristukseen. Nämä kolme opiskeluvaihtoehtoa auttavat sinua tutkimaan evankeliumia itsellesi sopivalla tavalla ja oppimaan omakohtaisesti, kuinka Henki toimii kanssasi.

Oppikurssin opiskelupäiväkirja

Vanhin Richard G. Scott (1928–2015) kahdentoista apostolin koorumista on suositellut hengellisten vaikutelmien kirjaamista päiväkirjaan: ”Kirjoittakaa huolella muistiin ne tärkeät asiat, joita Henki teille opettaa. Tulette huomaamaan, että kirjoittaessanne muistiin kallisarvoisia vaikutelmia saatte niitä usein lisää.”3

Opiskelijat käyttävät päiväkirjaa (joko paperiversiota tai Evankeliumiaiheisen kirjaston sovelluksessa olevaa päiväkirjaa) luokassa ja kotona tallentaakseen vaikutelmia, kun he tutkivat pyhiä kirjoituksia. Jayme Dhennz, instituuttioppilas Filippiineillä, on nähnyt, mitä hyötyä on opiskelupäiväkirjan pitämisestä: ”En tosiaankaan voi olla kirjoittamatta muistiin pyhien kirjoitusten kohtia tai sanomia profeettojen puheista, koska se laajentaa evankeliumin oppimistani.”

Veli Seiichi Takahashin instituuttioppilaat Nagoyassa Japanissa pitävät päiväkirjan kirjoittamisesta, koska sen ansiosta ”oppimisprosessi sujuu juohevasti”, ja se auttaa oppilaita tulemaan oppitunnille valmistautuneempina oppimaan ja osallistumaan.

Taisia Bartolomeo Etelä-Italiasta sanoo: ”Kun kirjoitan muistiin sen, mitä olen oppinut, pystyn paremmin muistamaan nämä ajatukset niitä tarvitessani.” Hänen kurssitoverinsa Mariateresa Santoro lisää: ”Voin päiväkirjani avulla palauttaa mieleeni jonkin tietyn hengellisen ajatuksen tai henkilökohtaisen ilmoituksen.”

Oppikurssin kysymykset

Oppikurssin alussa annetut kysymykset tarjoavat oppilaille aiheita mietittäväksi ja tutkittavaksi koko oppikurssin ajan. Lopuksi oppilaat antavat opettajalleen henkilökohtaiset, Hengen ohjaamat vastauksensa.

Ilaria Bellomo, opiskelija Etelä-Italiasta, selittää: ”Kysymykset saivat minut pohtimaan elämääni ja sitä seikkaa, että se, mitä opiskelen instituuttia varten, auttaa minua tuntemaan paremmin Jeesuksen Kristuksen.”

Jinseop Jeong, instituuttioppilas Koreasta, sanoo: ”Kysymykset auttoivat minua ajattelemaan ja arvioimaan syvällisesti oppimaani. Se oli tärkeää aikaa tarkastella, pohtia ja sisäistää, mitä olin oppinut.”

Oppilaiden vastauksista ilmenee selkeästi heidän hengellinen kasvunsa. Sisar Seonsim Kang, vaarnan instituutinopettaja Koreassa, sanoo: ”Minulle oli suurenmoinen kokemus lukea oppilaiden todistuksia ja ajatuksia ja saada tietää niistä.”

Kuva
learning project

Henkilökohtaiset oppimisprojektit

Monet instituuttioppilaat valitsevat rukoillen tehtäväkseen jonkin merkityksellisen projektin. Kiinnostuksen kohteistaan riippuen oppilaat ympäri maailman ovat luoneet evankeliumiaiheista kuvataidetta, musiikkia, videoita ja sosiaalisen median päivityksiä. Nämä projektit kutsuvat oppilaita toimimaan oppikurssilla oppimiensa asioiden pohjalta. Esimerkiksi oppikurssin ”Jeesus Kristus ja ikuinen evankeliumi” yhteydessä eräs opiskelija päätti maalata kuvan Vapahtajasta.

Oppikurssilla ”Iankaikkinen perhe” eräs opiskelija toteutti temppeli- ja sukututkimusprojektin, joka ”huipentui temppelimatkaan isoäitini ja lähisukulaisteni kanssa, jolloin saimme tehtyä yhdessä yli 40 temppelisinetöimistä, joita oli valmisteltu koko lukukauden ajan. Se toi perheemme tiiviimmin yhteen.”

Kuten Cenia Avila Organis, instituuttioppilas Bicolista Filippiineiltä, selittää, työskentely henkilökohtaisen oppimisprojektin parissa ”tuo joustavuutta” antaessaan oppilaille vapauden oppia Jumalan sanaa ja tuntea Henkeä omia kykyjään käyttäen.

Kohonneita tuloksia

Näiden oppimismenetelmien hyödyntäminen voi parantaa evankeliumin tutkimistasi ja syventää todistustasi. Kun instituuttikurssien avulla syvennyt evankeliumin tutkimiseen, voit ymmärtää paremmin, kuinka voit käyttää Jumalan sanaa omassa elämässäsi ja kuinka voit siunata muiden elämää.

Viitteet

  1. M. Russell Ballard, ”Suurenmoisin nuorten aikuisten sukupolvi”, Liahona, toukokuu 2015, s. 67.

  2. ”Teaching with Power”, lds.org/si/objective/elevate-learning/teaching-with-power.

  3. Richard G. Scott, ”Miten hankit tietoa ja voimaa käyttää sitä viisaasti”, Liahona, elokuu 2002, s. 12–14.