2018
2018-mutual-theme-peace-in-christ
January 2018


Vuoden 2018 toimintailtojen johtoaihe

Rauha Kristuksessa

Olivatpa olosuhteesi millaiset hyvänsä, voit aina löytää rauhan Jeesuksessa Kristuksessa.

Maailmassa, joka on tulvillaan hälinää, kilpailevia ihanteita, houkutuksia ja hämmentäviä ajattelutapoja, rauhan löytäminen ei aina ole helppoa. Mutta Vapahtajan lupaus kohdassa OL 19:23 (joka on vuoden 2018 toimintailtojen johtoaihe) tarjoaa varman tien rauhaan: ”Ota vastaan oppia minulta ja kuuntele minun sanojani; vaella minun Henkeni sävyisyydessä, niin sinulla on rauha minussa.”

Nuorten Naisten ja Nuorten Miesten ylimpinä johtokuntina me todistamme tämän olevan totta. Olemme nähneet sen omassa elämässämme, ja jos noudatat tätä mallia, Jumala täyttää lupauksensa rauhasta myös sinun elämässäsi.

Monet teistä pohtivat ehkä levottomina ja huolestuneina, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Monet teistä miettivät omaa ulkonäköään, omia kykyjään ja mahdollisuuksiaan. Mutta riippumatta siitä, mitä sinulla on edessäsi, voit löytää rauhan. Se ei tarkoita sitä, että kaikki nuo kysymykset tai huolenaiheet yhtäkkiä katoaisivat. Voit kuitenkin tuntea hiljaista varmuutta siitä, että kaikki järjestyy kyllä. Mikä tärkeintä, voit tuntea Jeesuksen Kristuksen rakkauden henkilökohtaisesti sinua kohtaan, ja se tuo suurta rauhaa.

Puhutaanpa jokaisesta tämän jakeen osasta erikseen.

Ota vastaan oppia minulta

Se, että opit tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen, on äärimmäisen tärkeä osa elämäsi matkaa. Herra on sanonut: ”Ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen” (Joh. 17:3). Kun opit tuntemaan Kristuksen paremmin, ymmärrät, kuinka hyvä, viisas, lempeä ja rakastava Hän on. Uskosi Häneen kasvaa, ja saat suuremman halun seurata Häntä ja taivaallista Isää.

Kuuntele minun sanojani

Jeesus Kristus puhuu meille pyhien kirjoitusten, elävien profeettojen ja Pyhän Hengen välityksellä. Meidän tulee elämässämme kestitä itseämme näillä sanoilla, pohtia niitä ja soveltaa niitä käytäntöön. Kun tutkit Vapahtajan sanoja, keskity Mormonin kirjaan, koska se on Joseph Smithin opetuksen mukaan ”virheettömin kaikista kirjoista maan päällä ja uskontomme lakikivi ja – – ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa noudattamalla sen opetuksia kuin minkään muun kirjan avulla”1. Presidentti Thomas S. Monsonin huhtikuun 2017 yleiskonferenssissa esittämä voimallinen kehotus lukea Mormonin kirjaa joka päivä auttaa meitä kuuntelemaan Kristuksen sanoja ja ymmärtämään niitä.2

Vaella minun Henkeni sävyisyydessä

Vapahtajan sanojen kuunteleminen alkaa muuttaa meitä vasta silloin, kun olemme halukkaita noudattamaan niitä. Se edellyttää meiltä sävyisyyttä. Se edellyttää meiltä, että luovumme omasta suunnastamme ja kuljemme Hänen polkuaan. Joskus ajattelemme oman suuntamme olevan parempi. Mutta kun olemme sävyisiä ja seuraamme Häntä minne hyvänsä Hän meitä johdattaa, tulemme aina olemaan parhaimmalla tiellä.

Sinulla on rauha minussa

Tämä on se suurenmoinen lupaus: Jos teet nämä kolme asiaa – opit, kuuntelet ja vaellat Vapahtajan kanssa – saat rauhan elämässäsi. Saat varmuuden siitä, että Jumala on rinnallasi ja Hän varjelee sinua riippumatta mistään peloista, epävarmuuksista tai heikkouksista, joita sinulla saattaa olla. Voit suhtautua luottavaisesti – paitsi itseesi myös Jeesukseen Kristukseen ja Hänen rakkauteensa ja voimaansa.

Me kehotamme kaikkia kirkon nuoria opettelemaan tämän jakeen ulkoa. Käyttäkää sitä oppaana elämässänne. Kun pimeyden sumut kieppuvat ympärillänne ja tuntuvat hämmentävän teitä, voitte palauttaa tämän jakeen mieleenne, noudattaa sen antamaa mallia ja ankkuroida itsenne Jeesuksen Kristuksen lujaan ja varmaan perustukseen.

Viitteet

  1. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 66–67.

  2. Ks. Thomas S. Monson, ”Mormonin kirjan voima”, Liahona, toukokuu 2017, s. 86–87.