2018
Darren och Stacey Rea
August 2018


Porträtt av tro

Darren och Stacey Rea

Sydney, Australien

Bild
Darren and Stacey with daughter at the beach

Darren och Stacey Rea tycker om att vara med sin dotter Faith på stranden nära deras hem. Innan Faith föddes ställdes paret Rea inför flera allvarliga prövningar. Vi visste inte vad vi skulle göra, säger Darren, ”så vi tog ett steg ut i mörkret. Vi visste inte vad som låg framför oss.”

Bild
Darren and Stacey

Ställda inför en osäker framtid insåg Darren och Stacey att deras tro på Jesus Kristus hjälpte dem igenom prövningarna. ”Det ger verkligen frid och glädje att följa Jesus och göra det rätta”, säger Stacey.

Bild
Reas playing the piano

Paret Rea är tacksamma för anden de känner hemma. ”Evangeliet har allt”, säger Stacey. ”Det gör det möjligt för oss att känna glädje.”

Bild
Darren and Stacey with daughter

Faith är en påminnelse för Darren och Stacey om alla välsignelser de har fått. ”Hon är en sådan stråle av hopp och tro och glädje!” säger Darren.

Darren och Stacey sålde allting för att jaga hans drömjobb; att animera för en filmstudio i London, England. Men när de fick veta att de väntade barn efter att ha försökt i flera år, insåg de att de inte hade råd att bo där på enbart hans inkomst.

Christina Smith, fotograf

Bild
Darren and Stacey Rea

Stacey: Vi började prata om att flytta tillbaka till Australien. I Brisbane fanns det inga filmstudior. Darren skulle i princip behöva ge upp sin yrkesbana.

Darren: Vi tog ett steg ut i mörkret. Vi visste inte vad som låg framför oss.

Stacey: När jag var i femte månaden blev jag ombedd, i sista minuten, att tala under ett sakramentsmöte. Ämnet var att ha tro på Jesus Kristus under prövningar. Vid den tidpunkten hade vi fortfarande inte bestämt vad vår dotter skulle heta. När jag förberedde talet läste jag om ämnet tro [faith på engelska] i bibelordlistan och ämnesregistret. Jag såg hela tiden ordet faith, faith, faith, och visste till 100 procent vad vår dotter skulle heta. Jag tittade på Darren och sa: ”Faith. Det är vad hon ska heta. Det är namnet jag vill ge vår dotter.”

Darren: Vi tyckte båda väldigt mycket om namnet Faith. Det verkade innefatta alla upplevelser som vi gick igenom.

Stacey: Vi behövde så mycket tro för att ge upp Darrens yrkesbana, flytta tillbaka till ingenting igen och börja om utan några jobbutsikter.

Darren: Vi var tvungna att fortsätta framåt med tro och lita på att allt skulle ordna sig. Vi återvände hem och jag tog ett lärarjobb inom ett liknande fält vid ett universitet. Sedan skadade jag ryggen och tvingades sluta lärarjobbet.

Stacey: Vi flyttade in hos mina föräldrar. Vi hade inga pengar och ingen bil.

Darren: Det kändes som om jag hade nått botten. Min fru var gravid, men jag hade inget jobb och vi hade inte råd med en egen bostad.

Stacey: Vid ett tillfälle knäböjde vi och bad i tvättstugan hemma hos mina föräldrar.

Darren: Vi bad inte bara utan vädjade om hjälp för att kunna ta oss igenom det här och komma på fötter igen.

Stacey: Det var förmodligen den mest intensiva bönen vi någonsin har bett tillsammans. Dagen därpå ringde min farmor och sa att hon skulle köpa en ny bil och ville ge oss sin gamla.

Darren: Vi blev helt förbluffade.

Stacey: Vi kände att det var ett direkt svar på vår bön.

Darren: Sedan hörde vi att en ny studio hade öppnats i Brisbane. Jag fick lite entreprenadarbete inom animering.

Stacey: Vi trodde inte att han skulle få animera i Brisbane!

Darren: Och min bror kom helt oväntat förbi med några babyleksaker.

Stacey: Vi fick så många saker till vår dotter av vänner och familj.

Sedan föddes Faith och – jag vet inte ens hur jag ska beskriva det – hon är det bästa som någonsin har hänt. Nu är hon drygt två år och vi har flyttat till Sydney. Darren arbetar fortfarande med filmanimering vilket vi inte trodde skulle hända. Vi har definitivt blivit välsignade. Vår tro har lett oss hit.

Darren: Vi kan definitivt se Guds hand i våra liv. Jag hoppas att lilla Faith absorberade lite av vår tro medan vi gick igenom våra prövningar. Hon är en sådan stråle av hopp och tro och glädje!

Stacey: Vi har lärt oss att oavsett vad vi går igenom är tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus det viktigaste vi kan ha.

När vi vänder oss till Jesus Kristus och har tro på honom känns det som om vi kan klara allt. Det ger verkligen frid och glädje att följa Jesus och göra det rätta. Evangeliet har allt. Det gör det möjligt för oss att känna glädje. Jag är verkligen lycklig och jag vet att det är för att jag har vänt mig till Herren, litat till evangeliet och haft tro.

Darren: Jag har lärt mig att Gud ger oss bud och lagar för att göra våra liv bättre eftersom han kan se allt i sin helhet. När vi inte kan se vad som ligger framför oss behöver vi lita på honom, hålla hans bud och gå till honom i bön. Han vägleder oss under våra prövningar och hjälper oss att förbättra våra liv.