2018
Fem saker som Läran och förbunden lär dig om att vara missionär
August 2018


5 saker som Läran och förbunden lär dig om att vara missionär

Bild
young men reading the scriptures

Om du förbereder dig för en mission eller bara vill veta hur du kan prata med dina vänner om din tro så finns det en manual som är så bra att den kan kallas ännu en missionärshandbok.

Det är Läran och förbunden. Där finns det nyligen uppenbarade och vackra lärosatser om eviga familjer, vad som händer när vi dör och hur Jesu Kristi kyrka ska vara organiserad. Men vi hittar också – på flera ställen – befallningar om att sprida evangeliet. Faktum är att med alla löften och uppmaningar som ges till missionärer kan man se boken inte bara som helig skrift utan också som en handbok om hur man sprider evangeliet.

Här är till exempel fem underbara sanningar som du kan lära dig om missionsarbete bara genom att läsa Läran och förbunden.

1. Du behöver inte bekymra dig över vart du kommer.

L&F 80:3: ”Gå därför ut och predika mitt evangelium, antingen norrut eller söderut, österut eller västerut, det har ingen betydelse, för ni kan inte gå fel.”

”Jag tror inte att uttrycket ’ni kan inte gå fel’, som det används av Herren i det här skriftstället, antyder att Herren inte bryr sig om var hans tjänare verkar. Faktum är att han bryr sig, mycket. … [Han] inspirerar, bistår och vägleder … sina bemyndigade tjänare. När missionärer strävar efter att vara alltmer värdiga och dugliga redskap i hans händer och göra sitt bästa för att trofast utföra sina plikter, då kan de med hans hjälp ’inte gå fel’ – var de än verkar.”1

– Äldste David A. Bednar

2. Om du ”samlar” på skrifterna så vet du vad du ska säga.

L&F 84:85: ”Samla ständigt livets ord i era sinnen, och det skall i samma stund bli givet er den del som skall tilldelas var och en.”

”När du bevarar skrifternas och de sista dagarnas profeters ord i ditt hjärta genom studier och tro, blir din önskan att berätta om evangeliet allt större. Du är lovad Andens hjälp när det gäller att veta vad du ska säga när du undervisar.”2

Predika mitt evangelium

3. Människor som söker efter evangeliet finns överallt.

L&F 123:12: ”Ty det finns ännu många på jorden … som är förblindade av människors utstuderade list varmed de ligger på lur för att bedra, och som endast hålls borta från sanningen för att de inte vet var de skall finna den.”

”Runt omkring er finns det varje dag vänner och grannar ’som endast hålls borta från sanningen för att de inte vet var de skall finna den’. Följ Andens vägledning och dela en tanke, en uppmaning, ett sms eller en tweet med dina vänner för att leda dem till det återställda evangeliets sanningar.”3

– Äldste David A. Bednar

4. Be väl för att undervisa väl.

L&F 42:14: ”Och Anden skall ges till er genom trons bön, och om ni inte får del av Anden skall ni inte undervisa.”

”Missionärerna [bör] gå ner på knä och vädja till Herren om att lossa deras tunga och tala genom dem till välsignelse för dem de undervisar. Om de gör detta, kommer ett nytt ljus in i deras liv. De får en större entusiasm för arbetet. De kommer verkligen att veta att de är Herrens tjänare och talar å hans vägnar. De får ett annat gensvar hos dem de undervisar.”4

– President Gordon B. Hinckley (1910–2008)

5. Den Helige Anden vittnar för dem du undervisar.

L&F 100:7–8: ”Dock ger jag er en befallning att vadhelst ni förkunnar i mitt namn skall ni förkunna med allvar i hjärtat, med ödmjukhetens anda i allt. Och jag ger er detta löfte att i den mån ni gör detta skall den Helige Anden utgjutas för att bära vittne om allt vad ni säger.”

”Den Helige Anden kan verka genom Kristi ljus. En lärare som undervisar om evangeliets sanningar sår inte ett främmande, eller ens något nytt frö hos en vuxen eller ett barn. I stället upprättar missionären eller läraren den kontakt med Kristi Ande som redan finns där. Och då låter evangeliet bekant för dem.”5

– President Boyd K. Packer (1924–2015)

Sätt upp ett mål

Det här är bara början. När du studerar Läran och förbunden i år, sätt då upp ett mål att lära dig så mycket du kan om missionsarbete. Gör sedan allt du kan för att börja praktisera en del av det du lär dig. Kom ihåg: ”Om ni har en önskan att tjäna Gud, är ni kallade till verket. Ty se, fältet har redan vitnat till skörd” (L&F 4:3–4).

Slutnoter

  1. David A. Bednar, ”Kallad till verket”, Liahona, maj 2017, s. 68.

  2. Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2005), s. 19.

  3. David A. Bednar, ”Kallad till verket”, s. 70.

  4. Se president Gordon B. Hinckley, ”Missionärsverksamhet”, Det första världsomfattande ledarutbildningsmötet, 11 januari 2003, s. 20.

  5. Boyd K. Packer, ”The Light of Christ: What Everyone Called to Preach the Gospel, Teach the Gospel, or Live the Gospel Should Know” (ett tal hållet under ett seminarium för nya missionspresidenter, 22 juni 2004), s. 2, kyrkans historiska bibliotek, Salt Lake City.