2020
Ta emot gåvan
December 2020


Ta emot gåvan

Att studera Guds ord, tjäna, omvända oss och besöka templet hjälper oss känna Guds kärlek den här julen.

Bild
illustraton of the tree of life

En novemberkväll kom jag hem och upptäckte att mina barn hade förvandlat sitt sovrum till ett jullandskap. Julgranar, glittrande girlander, ljusslingor och snöflingor i papper prydde hörn, sängramar, väggar och tak. En handgjord eldstad med vedträn, ljus och julstrumpor fullbordade bilden. Det fantastiska julscenariot värmde vårt hem och våra hjärtan.

Ett annat favoritjulscenario beskrivs av profeten Nephi. Nephis far Lehi berättade om en dröm där han såg ett vackert träd vars frukt fyllde hans själ med glädje (se 1 Ne. 8:12). Nephi ville också se trädet som hans far beskrev. Som svar på sin bön fick Nephi se en syn. Nephis återgivande av den upplevelsen är i mina ögon en vacker julberättelse. Han skrev:

”Och det hände sig att sedan jag hade sett trädet sa jag till Anden: ’Jag ser att du har visat mig det träd som är dyrbarare än allt annat.’

Och han sa till mig: ’Vad önskar du?’

Och jag sa till honom: ’Att få veta uttydningen därav.’ …

Och jag såg staden Nasaret, och i staden Nasaret såg jag en jungfru. …

Och han sa till mig: ’Se, jungfrun som du ser är Guds Sons mor i köttet.’…

Och jag såg och fick åter se jungfrun, och hon bar ett barn i sina armar.

Och ängeln sa till mig: ’Se Guds Lamm, ja, den evige Faderns Son!’” (1 Ne. 11:9–11, 13, 18, 20–21).

Jag tror att det är betydelsefullt att när Nephi bad om att få veta vad trädet betydde så fick han se den första julen. Anden frågade sedan om Nephi förstod vad trädet betydde. Nephi gav detta inspirerade svar:

”Ja, det är Guds kärlek som utgjuts i människobarnens hjärtan. Därför är den det mest begärliga av allt.”

Ängeln tillade: ”Ja, och det mest glädjande för själen” (1 Ne. 11:22–23).

Den här upplevelsen lärde Nephi att det våra själar mest önskar och gläds åt är att känna Guds kärlek genom hans Son, Jesus Kristus. Det är julens verkliga gåva. Många av oss kämpar dock med att känna Guds kärlek i våra liv, även under den här högtiden. Här följer fyra förslag på saker vi kan göra för att ta emot gåvan som är Guds kärlek den här julen.

1. Studera Guds ord

Påbörja eller förnya regelbundna studier av skrifterna och levande profeters ord. I sin syn såg Lehi ”en ledstång av järn” (1 Ne. 8:19) som ledde till trädet. De som upplevde Guds kärlek grep tag i ledstången, höll fast vid den och fortsatte framåt tills de tog del av trädets frukt (se 1 Ne. 8:30). Nephi lärde sig att ledstången representerade Guds ord (se 1 Ne. 11:25).

Vi kan bjuda in Herren i våra liv genom att studera hans ord. Vårt åtagande behöver inte vara överväldigande. När vänner frågar hur länge de bör studera skrifterna svarar jag ofta: ”Läs tills du känner Anden, sedan kanske du vill fortsätta.” Det är inte antalet minuter, verser eller kapitel du läser som spelar någon roll. Ännu viktigare är den upplevelse vi strävar efter att ha med Anden när vi studerar. Herren kommer att välsigna oss för varje liten ansträngning.

Studierna i Kom och följ mig för december omfattar Moronis bok och ett särskilt kapitel som heter ”Jul”. Finns det någon bättre möjlighet att fördjupa sig i skrifterna än att studera sakramentsbönerna och profeter som Moroni när de bär kraftfulla, personliga vittnesbörd om Jesus Kristus?

Vi kan också studera levande profeters ord genom att läsa konferensnummer av Liahona eller lyssna på deras tal i Evangeliebiblioteket. I likhet med ledstången i Lehis dröm kan våra förnyade studier av Kristi ord hjälpa oss uppleva Guds kärlek den här julen.

2. Tjäna

Den kanske mest älskade julen från min barndom var året då min familj tillsammans med mostrar och fastrar, far- och morbröder och kusiner donerade kläder, mat, leksaker, glasögon och hjälpmedel till en lokal behövande familj. Jag kommer aldrig att glömma hur jag var del av den stora gruppen som förde med sig julen till deras hem. Den känslan fortsatte långt efter att julen var över, och mammans och hennes fyra barns tacksamma uttryck kvarstår i mitt minne. Att tjäna den familjen lät Guds kärlek ”utgjutas” (se 1 Ne. 11:22) i mitt hjärta.

Vårt tjänande för andra behöver inte vara storslaget eller svårt. När jag tjänade som biskop fick jag veta att många i våra församlingar och samhällen dagligen kände sig ensamma, oroliga eller överväldigade. Ett telefonsamtal, ett omtänksamt sms, ett vänligt meddelande, något hembakat, en kvarterspromenad eller ett erbjudande om att hjälpa till med någons barn kan vara en himmelsk välsignelse och svar på någons bön.

Om vi frågar vår himmelske Fader: ”Finns det någon jag kan hjälpa i dag?” så kommer vi kanske att tänka på ett namn eller ansikte och den Helige Andens maningar hjälper oss förstå hur vi kan vara till välsignelse för den personen. När vi handlar enligt dessa maningar kommer vi att känna en del av Guds kärlek för dem och för oss.

Kyrkans ”Ett ljus för världen”-initiativ ger förslag på enkelt tjänande som kan hjälpa andra känna Guds kärlek. Om Anden manar dig att ta emot Guds kärlek i ditt liv genom tjänande den här julen, så kan Ett ljus för världen hjälpa dig komma igång (gå till KomTillKristus.org).

3. Omvänd dig

Den tredje uppmaningen är att ta emot Frälsarens gåva, omvändelse. Äldste Lynn G. Robbins i de sjuttio har sagt: ”Omvändelse är Guds ständigt tillgängliga gåva som tillåter och möjliggör för var och en av oss att gå från misslyckande till misslyckande utan att mista vår entusiasm. Omvändelse är inte hans reservplan om vi skulle råka misslyckas. Omvändelse är hans plan, eftersom han vet att vi kommer att göra det.”1

Det här livet är svårt. När vi strävar mot vårt mål som är evigt liv kommer vi att misslyckas och behöva Kristi försonings återlösande kraft. En av orsakerna till att Frälsaren villigt tog på sig att erfara straffet för våra synder var så att han skulle kunna erbjuda oss omvändelsens gåva. Han har redan betalat priset. Det som kvarstår är om vi väljer att ta emot hans inbjudan eller inte:

”Den som omvänder sig och kommer till mig som ett litet barn ska jag därför ta emot, för av sådana består Guds rike. Se, för sådana har jag lagt ner mitt liv och har tagit upp det igen. Omvänd er därför och kom till mig, ni jordens ändar, och bli frälsta” (3 Ne. 9:22).

Jag antar att alla bär på någon börda av synd, stor eller liten, som Anden har uppmanat oss att släppa. Våra biskopar och stavspresidenter kan hjälpa till. Frälsaren har en vänlig och förlåtande natur och han skänker liknande känslor till sina tjänare. De älskar oss och kan hjälpa oss bli helade genom Frälsarens försoning. Vi kan alla ta emot Frälsarens uppmaning att komma till honom och bli helade den här julen.

4. Besök Herrens hus

Några av de tillfällen då jag har känt Guds kärlek som starkast har varit i hans heliga tempel. Där beseglades jag och min hustru till varandra för tid och evighet. Jag har gått dit när jag har sökt vägledning för beslut och för att få frid när livet är stressigt. I templet känns himlen mer tillgänglig och uppenbarelse tycks flöda lättare.

Angående det melkisedekska prästadömets förrättningar, vilka omfattar templets förrättningar, har Herren sagt: ”Gudaktighetens kraft [är] uppenbar i dess förrättningar” (L&F 84:20).

När vi deltar i templets förrättningar lär vi känna Gud, och ett gudalikt livs frid och kraft manifesteras i våra liv.

President Thomas S. Monson (1927–2018) lovade: ”När vi är i templet kan vi uppleva en dimension av andlighet och en känsla av frid som övergår varje annan känsla som kan komma till människans hjärta.”2

Om det är ett tag sedan du kände frid, varför inte låta den här julen vara en början på en förnyad beslutsamhet att besöka templet när det öppnar igen? Om du inte har tagit emot din egen begåvning än kan din dina församlings- och grensledare hjälpa dig förbereda dig. Vi kan också känna Guds kärlek när vi hittar och skickar in namn på förfäder som får ta emot templets välsignelser.

Den verkliga gåvan

Guds ord, innerligt tjänande, omvändelse och att delta i templets förrättningar är alla möjligheter att ta emot julens verkliga gåva. Aposteln Johannes skrev: ”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son” (Joh. 3:16). Jag ber att var och en av oss ska kunna ledas av Anden den här julen så att vi kan välja det som hjälper oss uppleva Guds oerhörda kärleksgåva genom hans Son, Jesus Kristus.

Slutnoter

  1. Lynn G. Robbins, ”Sjuttio gånger sju”, Liahona, maj 2018, s. 22.

  2. Thomas S. Monson, ”Templets välsignelser”, Liahona, maj 2015, s. 92.