2020
Fullkomliga i Kristus
December 2020


Sista ordet

Fullkomliga i Kristus

Från ett tal under generalkonferensen i oktober 2018.

Andligt ljus och liv kommer när regelbunden religionsutövning för oss närmare vår himmelske Fader och vår Frälsare Jesus Kristus. Med daglig lydnad finner vi svar, tro och styrka att möta vardagens utmaningar och möjligheter med evangeliets tålamod, perspektiv och glädje.

Medan vi söker nya och heligare sätt att älska Gud och hjälpa oss själva och andra att förbereda oss för att möta honom, minns vi att fullkomlighet finns i Kristus, inte i oss själva eller i världslig perfektionism.

Guds uppmaningar är fulla av kärlek och möjligheter eftersom Jesus Kristus är ”vägen, sanningen och livet” (Joh. 14:6). Till dem som känner sig tyngda, säger han ”kom till mig”, och de som kommer till honom får löftet ”så ska jag ge er vila” (Matt. 11:28). ”Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom och … älska Gud av all er förmåga, allt ert sinne och all er styrka, då är hans nåd tillräcklig för er så att ni genom hans nåd kan bli fullkomliga i Kristus” (Moro. 10:32).

I orden ”genom hans nåd kan [ni] bli fullkomliga i Kristus” finns också trösten, friden och löftet att vi kan fortsätta framåt med tro och tillit till Herren även när saker och ting inte går som vi hoppas, förväntar oss eller kanske förtjänar, utan att vi själva gjort något fel, och även när vi gjort vårt bästa.

I olika tider och på olika sätt känner vi oss alla otillräckliga, ovissa, kanske ovärdiga. Ändå kan vi i våra ansträngningar att älska Gud och tjäna vår nästa känna Guds kärlek och den inspiration vi behöver för deras och vårt eget liv.

Med medkänsla uppmuntrar och lovar han oss att vi kan ”sträva framåt med ståndaktighet i Kristus, med fullkomligt klart hopp och kärlek till Gud och till alla människor” (2 Ne. 31:20). Kristi lära, vår Frälsares försoning och vår helhjärtade vandring längs hans förbundsstig kan hjälpa oss lära känna hans sanningar och göra oss fria (se Joh. 8:32).

Jag vittnar om att hans förbundsstig leder till den största gåvan som vår kärleksfulle himmelske Fader lovar oss: ”Ni ska få evigt liv” (2 Ne. 31:20).