2022
Min bedstefars drøm
Oktober 2022


»Min bedstefars drøm«, Liahona, okt. 2022.

Kom og følg mig

Daniel 1-6

Min bedstefars drøm

Det, min bedstefar så, hjalp ham til at forstå evangeliets kraft og sandhed.

Billede
mand skærer hø

Illustrationer: Sija Hong

Da Moroni viste sig for profeten Joseph Smith, citerede han vigtige skriftsteder og lærdomme fra Malakias og Esajas. Interessant nok citerede han også følgende profeti fra tredje kapitel af Joel:

»Det skal ske derefter: Jeg vil udgyde min ånd over alle mennesker. Jeres sønner og døtre skal profetere, jeres gamle skal have drømme, jeres unge skal se syner« (Joel 2:28; se også JS-H 1:41).

Drømme er en måde, hvorpå Herren åbenbarer sandhed til sine børn. De kan være en del af en guddommelig proces, som han bruger til at give større åndelig forståelse.

I Job læser vi:

»For Gud taler på én måde, og på to, men man opdager det ikke.

I en drøm, i et nattesyn, når mennesker er faldet i dyb søvn, når de ligger og sover,

da taler han til dem, advarer og skræmmer dem« (Job 33:14-16).

En familiearv

I en sådan drøm blev min bedstefars ører åbnet, og der blev givet, eller beseglet, instruktioner, som ændrede vores familie for evigt.

Brígido Becerra voksede op i Puebla i Mexico. Desværre voksede han op uden en far, og som 11-årig døde Brígidos mor i hans arme. Han var ladt alene tilbage til at leve sit liv så godt, han kunne. På det tidspunkt var der ingen sociale programmer eller muligheder for at hjælpe en forældreløs dreng som Brígido. Uden vejledning eller nogen til at tage sig af ham blev Brígido afhængig af alkohol. Den afhængighed påvirkede næsten alle livets aspekter negativt.

På et tidspunkt blev hans afhængighed så alvorlig, at han følte, at han ville miste sin hustru og sine børn. I desperation besluttede han sig for at bede. Han var ikke opvokset med nogen religion og bad derfor en bøn på sin egen måde. Han bønfaldt om hjælp til at overvinde sin afhængighed og søgte oprigtigt at finde en udvej af sine problemer.

Et svar på bøn

Nogen tid efter han havde ytret sin oprigtige bøn, besøgte søstermissionærer fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige hans hjem. De havde mødt hans hustru, Julia, og havde fortalt børnene om Primary i den lokale menighed. De søgte nu Brígidos tilladelse til, at børnene kunne komme.

Søstrene begyndte at undervise Brígido og hans familie om gengivelsen af Jesu Kristi evangelium. Dengang underviste missionærerne ved at bruge flannelstavler til at vise billeder, mens de underviste. I løbet af denne lektion viste de et billede af profeten Joseph Smith. Brígido genkendte straks manden på billedet. Han fortalte søstermissionærerne, at han kendte denne mand. De var forundrede over det, Brígido sagde. Han var fra Mexico, og Joseph Smith boede og døde i USA mange år, før Brígido overhovedet blev født. Brígido kunne ikke kende Joseph Smith.

Billede
mand i en stor slanges greb

Drømmen

Så fortalte min bedstefar missionærerne om sin drøm. Han fortalte dem, at han drømte, at han arbejdede på sin lille gård med at skære alfalfa med sin machete og samlede anden mad til at fodre sine kyllinger og grise. Mens han havde travlt med at arbejde, angreb en stor slange ham. Min bedstefar kæmpede så godt, han kunne, men den snoede sig omkring ham, åbnede munden og var lige ved at sluge ham hel.

I det farefulde øjeblik huggede en mand, der var klædt i hvidt og med sværd i hånden, slangens hoved af. Da den faldt død om ved Brígidos fødder, så han op for at se, hvem der havde reddet hans liv. Han genkendte ikke manden, men bemærkede, at han var klædt i hvidt. Så forklarede han, at manden på billedet, som søstrene fortalte, var manden i hans drøm. Brígido havde straks indset, at det var manden i hans drøm, manden, der reddede ham. Nu vidste han, at mandens navn var Joseph Smith.

Denne drøm blev en levende læringsoplevelse for min bedstefar. Han følte, at det var et direkte svar på hans bønner. Han sagde, at han følte, at slangen var et billede på hans afhængighed af alkohol. Og han forstod gennem profeten Joseph Smiths stærke lærdomme og læren i Jesu Kristi gengivne evangelium, at han ville være i stand til at overvinde sin afhængighed. Han vidste, at han ville finde lindring og modtage alle velsignelserne ved Jesu Kristi forsoning.

Billede
ægtemand og hustru

Ældste Becerras bedstefar, Brígido Becerra og hans hustru, blev fotograferet på deres eneste besøg i USA.

Foto brugt med tilladelse af forfatteren

En velsignelse i generationer

Kort tid efter min bedstefar Brígido Becerra havde delt denne oplevelse med søstermissionærerne, blev han døbt som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Han elskede Kristi evangelium. Han havde en særlig kærlighed til Mormons Bog og alle profeterne, især Joseph Smith.

Min bedstefars drøm førte ham til Kristi sande evangelium og reddede ham ikke blot fra et liv med afhængighed og sorg, men velsignede også generationer af trofaste medlemmer af Kirken. Da min bedstefar døde i en alder af 98, efterlod han omkring 120 efterkommere – børn, børnebørn, oldebørn og tipoldebørn. De er alle blevet påvirket af hans drøm og af hans arv af vidnesbyrd og trofasthed mod Kirken og Frelseren, Jesus Kristus.

Ligesom Daniel i Det Gamle Testamente forstod min bedstefar, at »der er en Gud i himlen, som kan åbenbare hemmeligheder« (Dan 2:28).

Hvorfor kommer drømme?

Nogle spørger måske, hvorfor nogle af os lejlighedsvis har drømme, der har et åndeligt formål. Ved en generalkonference har ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum fortalt om en oplevelse, der havde med drømme at gøre. Han talte om en inspireret præstedømmeleder, der blev tilskyndet til at lære navnene på alle de unge i sin stav. Kort tid efter at lederen havde lært alle deres navne, åbenbarede Herren sandhed gennem en drøm.

»En nat havde præstedømmelederen en drøm om en af disse unge mænd, som han kun kendte fra et billede,« sagde ældste Bednar. »I drømmen så han den unge mand iført hvid skjorte og med et missionærnavneskilt. Den unge mand underviste en familie med en kammerat ved sin side. Den unge mand havde en Mormons Bog i hånden, og det så ud, som om han bar vidnesbyrd om sandheden af den bog. Så vågnede præstedømmelederen fra sin drøm.

Ved et efterfølgende præstedømmemøde gik lederen hen til den unge mand, som han havde set i sin drøm og spurgte, om han måtte tale med ham et øjeblik. Efter en kort indledning kaldte lederen denne unge mand ved navn og sagde: ›Jeg er ikke en drømmer. Jeg har aldrig haft en drøm om nogen i staven, bortset fra dig. Jeg vil fortælle dig om min drøm, og så vil jeg bede dig om at hjælpe mig med at forstå, hvad den betyder.‹

Præstedømmelederen fortalte om drømmen og spurgte den unge mand om betydningen. Overvældet af sine følelser svarede den unge mand bare: ›Den betyder, at Gud ved, hvem jeg er.‹«1

Måske er det derfor, at min bedstefar modtog sit vidnesbyrd i en drøm. Det var en forsikring om, at Gud vidste, hvem han var, og hvilken arv han kunne efterlade sig. Hans drøm var et vidnesbyrd om sandfærdigheden af Jesu Kristi evangelium, og den fik stor indvirkning på mange af hans efterkommere for evigt.

Herren åbenbarer sine hemmeligheder for os. Den måde vi modtager personlig åbenbaring på, varierer, fordi vi alle er forskellige, og fordi Gud er en Gud, der kender hver eneste en. Det være sig i et syn, en tanke, en stemme i vores sind, en følelse eller en drøm, han taler i sandhed til jer og til mig.

Note

  1. David A. Bednar, »Herrens inderlige barmhjertighed«, Liahona, maj 2005, s. 100; fremhævelse tilføjet.