2022
30 enkle måder at indsamle Israel på
Oktober 2022


Kun digitalt

30 enkle måder at indsamle Israel på

I kan bidrage med at indsamle Israel på mange måder. Disse forslag kan hjælpe jer til at komme i gang, når I søger inspiration til, hvad vor himmelske Fader ønsker, at I gør.

Billede
en ung kvinde læser i skrifterne

Foto: Cody Bell

Præsident Nelson har i sin velkendte tale »Zions ungdom« erklæret: »Hver gang I gør noget, der hjælper nogen – på begge sider af sløret – til at tage et skridt mod at indgå pagter med Gud og modtage deres nødvendige dåbs- og tempelordinancer, bidrager I til Israels indsamling. Så enkelt er det.«1

Præsident Russell M. Nelson har desuden udtalt: »Herren fremskynder sit værk for at indsamle Israel. Den indsamling er det vigtigste, der sker på jorden i dag. Intet andet kan måle sig i storhed, intet andet kan sammenlignes i vigtighed, intet andet kan sammenlignes i storslåethed. Og vælger I det, hvis I vil, kan I blive en stor del af det. I kan blive en stor del af noget stort, noget storslået, noget majestætisk!«2

Heldigvis kræver det ikke altid store handlinger at være en del af denne storslåede sag – de enkle ting, vi gør hver dag, kan gøre en stor forskel. Forslagene herunder kan hjælpe jer til at tænke på, hvordan I kan bidrage til at indsamle Israel.3 Når I gennemgår dem og søger personlig åbenbaring for at få yderligere forslag, så bed om, at vor himmelske Fader vil velsigne jer, så I gennem Ånden kan vide, hvad I kan gøre for bedre at bidrage til at indsamle Israel på begge sider af sløret.

Efterlev evangeliet som en, der følger Jesus Kristus.

Præsident Spencer W. Kimball (1895-1985) sagde, at »meget af den store vækst, som kommer til Kirken i de sidste dage, kommer, fordi mange af verdens gode kvinder … bliver draget til Kirken i stort antal. Dette vil ske i det omfang, at kvinderne i Kirken afspejler retskaffenhed og klarhed i deres liv, og i det omfang kvinderne i Kirken ses som noget særskilt og anderledes – på gode måder – i forhold til kvinder af verden.«4 Mænd kan ligeledes være en stærk indflydelse på at drage andre til vor himmelske Fader og Jesus Kristus ved at følge Frelserens eksempel.

Når vi efterlever evangeliet, vil andre blive draget til vores lys, glæde, tro og fokus, og det kan inspirere dem til at ønske at lære mere om vor himmelske Fader, Jesus Kristus og evangeliske principper og ordinancer. Vi kan hjælpe andre til at komme til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, når vi:

  • Venligt forsvarer det, vi tror på, og hjælper andre til at forstå, hvorfor læren betyder noget for os.

  • Taler om, hvordan det velsigner os at læse Mormons Bog og anden hellig skrift, giver andre et eksemplar af Mormons Bog eller tilskynder dem til at downloade appen Mormons Bog.

  • Efterlever evangeliets standarder, deriblandt dem i Til styrke for de unge, uanset vores alder. Forbereder os på at tale om, hvorfor vi vælger at efterleve de standarder, vi gør, og hvordan det velsigner os.

  • Inviterer andre til sammen med os at deltage i efterlevelse af evangeliet – fra at tjene og efterleve evangeliske standarder – til at opleve den glæde, vi føler.

  • Deltager i Børn og unge og derefter taler med andre om, hvordan Kristus hjælper os til at vokse og udvikle os på alle områder af livet.

  • Nedskriver åndelige oplevelser i vores dagbog. Deler dem i dag, hvor det er passende og tilskyndet dertil, med vores familie og også bevarer dem, så fremtidige generationer kan finde styrke gennem vores trofaste oplevelser.

  • Studerer og stræber efter bedre at udvikle kristuslignende egenskaber. Forslagene i kapitel seks i Forkynd mit evangelium kan være en god begyndelse.

Hold kontakt til andre.

At hjælpe andre til at komme til Kristus begynder med, at man skaber kontakt til dem. Jo flere mennesker vi lærer at kende, jo flere mennesker kan vi hjælpe med at bringe til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Overvej, hvordan vi kan:

  • Præsentere os for mennesker, vi møder i vores lokalsamfund. Danne nye venskaber, så andre vil ønske at vide mere om vores liv og tro.

  • Blive »rede til forsvar over for enhver, der kræver [os] til regnskab for det håb, [vi] har« (1 Pet 3:15).

  • Lære sprog, så vi bedre kan hjælpe folk fra vores land eller andre lande. Læs om, hvordan præsident Nelson tog imod en opfordring til at lære kinesisk, og hvordan det hjalp ham til at tjene Kinas folk.

  • »Bed dagligt om, at alle Guds børn må modtage velsignelserne i Jesu Kristi evangelium.«5

  • Bed om, at alle folkeslag må blive åbnet for forkyndelsen af evangeliet.

  • Fortæl om oplevelser på de sociale medier eller personligt om, hvordan vor himmelske Fader og Jesus Kristus velsigner os, og hvordan vores tro på dem giver os styrke.

  • Tjen andre i Kristi navn og lad dem vide, at vi tjener dem for ham.

Forbered jer åndeligt.

For at hjælpe andre til at forberede sig til at indgå og holde hellige pagter med Gud må vi gøre det samme. Vi kan:

  • Bede hver dag om at vide, hvordan vi kan være redskaber i Herrens værk, og derefter handle på tilskyndelser, der kommer i løbet af dagen.

  • Studere skrifterne dagligt, deriblandt deltage i Kom og følg mig-studium. Jo mere vi ved om evangeliet, jo mere kan vi dele det med andre.

  • »Forvandle vores hjem til et tilflugtssted for tro,« sagde præsident Nelson, og »arbejde flittigt på at omforme [vores] hjem til et center for evangelisk læring.«6.

  • Studere mere om pagter i skrifterne og på temples.ChurchofJesusChrist.org. Være forberedt på at tale om, hvilke pagter vi indgår, og hvorfor vi indgår dem.

  • Studere evangeliske emner, som folk ofte har spørgsmål om, så vi kan vide, hvor vi skal slå op i skrifterne og studere de levende profeters ord gennem deres generalkonferencetaler, når der opstår spørgsmål.

Prioritere slægtshistorie og tempeltjeneste.

Vi kan udføre ordinancer i templerne, så de på den anden side af sløret, som vælger at acceptere vores tjeneste, kan modtage ordinancer, som de ikke selv kan modtage. Vi kan også hjælpe de nulevende til at se, hvordan tempelordinancer kan velsigne deres liv nu og give deres familie mulighed for at leve sammen for evigt. Overvej, hvordan vi kan:

  • Forberede flere slægtsnavne til templet gennem FamilySearch.org.

  • Hjælpe andre til at lære, hvordan man bruger FamilySearch.org og finde deres slægtsnavne.

  • Indtaste optegnelser på FamilySearch.org, så andre lettere kan finde digitale oplysninger om deres familiemedlemmer.

  • Tale om evige familier med andre. Lære dem om templet, de ordinancer, der udføres der, og hvordan familier – både levende og døde – kan blive beseglet for evigt.

  • Afsætte en fast tid til at komme i templet og holde den aftale.

  • Indbyde andre til at være sammen med os i vores tempeltjeneste.

Finde måder at tjene jeres familie på.

Vi lever alle et travlt liv, så det er ikke altid let at tage sig tid til at gøre det, der giver os mulighed for at bidrage til at indsamle Israel. Men når vi indarbejder disse enkle handlinger i vores daglige liv og oplevelser, vil vi opdage, at der er mere end tid nok til at gøre det, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus ved vil betyde mest for os og for de andre, som vi kan hjælpe med at komme dem nærmere. Overvej, hvordan man kan:

  • Evaluere vores tidsplan for at se, hvad vi bør holde op med eller begynde at gøre for at afse mere tid til at indsamle Israel.

  • Mindske skærmtiden hver dag for mere fuldt ud at deltage i Israels indsamling.

  • Være mere bevidst om vores formål med og muligheder for at være på de sociale medier – brug det som et redskab til at indsamle Israel.

  • Være bevidst om at komme i kontakt med andre ved aktiviteter, vi allerede deltager i.

  • »Stræb derfor ikke efter det, der er af denne verden, men stræb først efter at opbygge Guds rige og at grundfæste hans retfærdighed, så skal alt dette gives jer i tilgift« (JSO, Matt 6:38 i Guide til skrifterne).