2022
Tre principper, der hjalp mig til at vende tilbage til Kristus
Oktober 2022


Kun digitalt: Unge Voksne

Tre principper, der hjalp mig til at vende tilbage til Kristus

Tjeneste, næstekærlighed og tålmodighed er nøglerne til mange hjerter og sjæle, som synes uden for vores rækkevidde.

Billede
en far lægger sin hånd på sin søns skulder, mens de ser ud i det fjerne

Da jeg var 15, havde jeg en oplevelse i kirken, der gjorde mig ked af det. Jeg havde aldrig lyst til at komme tilbage efter den dag. Min tidlige tro og mit håb smuldrede i takt med, at jeg langsomt mistede mit fokus på min guddommelige identitet. Jeg følte en masse tvivl og kunne ikke finde noget svar.

Så jeg prøvede at finde mening uden for evangeliet. Jeg faldt længere væk, mens mange af mine kære så på med bekymring. Mine forældre prøvede at hjælpe på alle måder. Mange venner inkluderede mig i aktiviteterne. Men jeg havde ikke »udvirket en mægtig forandring i mit hjerte« (Alma 5:12). Men med tiden, når folk i mit liv delte kristuslignende kærlighed og udviste gode eksempler, lærte jeg betydningen af Guds plan for mig.

Hvis en af jeres kære kæmper med deres tro, kan I spekulere på, hvordan I kan hjælpe dem. I mit tilfælde handlede mine kære som Herrens tjenere. Det var deres kærlighed og hengivenhed, der førte mig tilbage til evangeliet.

Og I kan gøre det samme for dem, I elsker.

Her er tre principper, som mine kære praktiserede, der hjalp mig til at se vor himmelske Faders kærlighed til mig:

1. Tjeneste

»For jeg husker Guds ord, som lyder: På deres gerninger skal I kende dem, for hvis deres gerninger er gode, så er de også gode« (Moro 7:5).

Min biskop, en god ven og et godt eksempel for mig, inviterede mig til stadighed til at tjene med ham, selv da jeg ikke længere kom i kirke. Han var så vigtig for mig, at jeg ikke kunne afslå hans invitationer. Vi havde utallige vidunderlige oplevelser med at tjene dem, vi besøgte, og han tilbød altid at dele indsigt i evangeliet med dem, så jeg ikke ville føle mig utilpas.

Han tjente mig, mens han også inviterede mig til at tjene andre, og det gjorde en stor forskel for at komme tilbage til Kristus.

2. Næstekærlighed

»Og næstekærligheden er langmodig og er venlig og misunder ikke og er ikke opblæst, søger ikke sit eget, bliver ikke let ophidset … [Næstekærlighed] tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt« (Moro 7:45).

Min far er et stort eksempel for mig på næstekærlighed. Han har altid vist mig næstekærlighed, uanset hvad jeg tror på eller vælger. I en meget mørk tid i mit liv talte jeg med min far, og han mødte mig med »Kristi rene kærlighed« (Moro 7:47). Han lyttede til mine bekymringer uden at dømme og gav mig enkle og uvurderlige råd.

En af de stærkeste ting, I kan gøre for jeres kære, er at vise dem kristuslignende kærlighed, uanset hvad deres valg er.

3. Tålmodighed

»Og udholdenheden skal føre til fuldendt værk, for at I kan være fuldkomne og helstøbte og ikke stå tilbage i noget« (Jak 1:4).

Jeg vendte tilbage til Kirken efter ti års fravær, og min mor gik langt ud over det forventelige med kristuslignende tålmodighed. Hun skubbede mig aldrig eller blev frustreret over mig. Hun elskede mig, huskede på mit værd og vidste, at Ånden og vor himmelske Fader påvirkede mig.

Vi kan ikke fremskynde Herrens værk eller med tvang ignorere en anden persons handlefrihed. I stedet kan vi holde os tæt på Ånden for at vide, hvornår det er tid til at invitere eller tjene dem, vi elsker.

Når andre valgte at tjene, elske og være tålmodige med mig, blev jeg velsignet med muligheder og forhold, der ikke ville have været mulige uden deres hjælp. Det er Frelserens lys, især når det bliver vist igennem vores handlinger, der vejleder andre tilbage til glæden ved hans evangelium. Mit ydmyge vidnesbyrd er, at Gud elsker os alle, uanset hvor vi er i livet, eller hvad vi har gjort, men han kan velsigne os endnu mere, når vi kommer til ham. Jeg er så taknemmelig for evangeliet, og jeg vidner om, at det virkelig var gennem de kristuslignende eksempler hos andre i mit liv, at jeg var i stand til at vende tilbage.