2022
Hvordan kan jeg føle Ånden igen?
Oktober 2022


»Hvordan kan jeg føle Ånden igen?«, Liahona, okt. 2022.

Sidste Dages Helliges røster

Hvordan kan jeg føle Ånden igen?

Da koret sang »Jesus vil i herlighed«, begyndte den fæstning af mørke, der havde omringet mig, at smuldre.

Billede
Tabernacle Choir

Selv i mine mørkeste stunder har jeg altid følt fred i mine prøvelser gennem Helligånden. Men det ændrede sig, da jeg blev behandlet for kronisk smerte, der efterlod mig sengeliggende i to måneder.

Smerten blev mindre, da min behandling var forbi, men jeg begyndte at kæmpe med depression. På samme tid virkede det som om, jeg havde mistet min evne til at føle Ånden.

I et halvt år følte jeg mig forladt, og jeg længtes desperat efter at føle Ånden igen. Min helbredelsesproces var lang og smertefuld, hvilket virkede endnu mere skræmmende uden Ånden.

Jeg mødtes med min biskop, der forklarede, at depression sommetider maskerer Ånden, så vi ikke kan føle den. Hans råd trøstede mig, og en præstedømmevelsignelse fra min mand gav mig yderligere styrke, mens jeg håbede på at føle Helligånden igen.

Generalkonferencen havde altid været en kilde til åndelig styrke for mig, men under det indledende møde ved aprilkonferencen 2019 følte jeg ingenting. Det ændrede sig ved det næste møde, da et fælleskor fra Brigham Young University sang »Jesus vil i herlighed«.1

Teksten og billedsproget om Jesus Kristus som et lam gjorde mig blød om hjertet. Jeg indså, at en mur af vrede, depression og falske følelser af svigt havde maskeret min evne til at føle Ånden. En fæstning af mørke havde omringet mig, hvilket gjorde det umuligt for Ånden at komme ind til mit hjerte. Da koret sang andet vers, begyndte den fæstning at forvitre.

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum fulgte salmen med sin tale »Se, dér er Guds lam«.2 Med kraften i hans ord skyllede en kærlighed til Frelseren og vor himmelske Fader ind over mig.

Mange ting kan hindre os i at føle Ånden, men vi kan arbejde os gennem disse forhindringer med hjælp fra vor himmelske Fader og hans Søn. Jesus Kristus forstår min kamp til fuldkommenhed. »Pint og plaget blev han her«3 af kærlighed til os og sin Fader.

Vor himmelske Fader ved, hvad der vil trøste os, og han ved, hvornår hans velsignelser giver os den største åndelige udvikling.

Noter

  1. »Jesus vil i herlighed«, Salmer og sange, nr. 118.

  2. Jeffrey R. Holland, »Se, dér er Guds lam«, Liahona, maj 2019, s. 44-46.

  3. Salmer og sange, nr. 118.