2023
Vrede in Jezus Christus – recente posts van profeten en apostelen
Maart 2023


Digitaal thema-artikel

Vrede in Jezus Christus – recente posts van profeten en apostelen

Lees wat hedendaagse profeten op sociale media zeggen over de vrede die we dankzij Jezus Christus kunnen genieten.

Afbeelding
Christus geneest de schoonmoeder van Petrus

Illustratie, James Johnson

In de algemene oktoberconferentie van 2022 sprak president Russell M. Nelson over de macht van Jezus Christus om ons vrede, hoop en rust te bieden: ‘U kunt de spiritueel en emotioneel vermoeiende plagen van de wereld overwinnen, met inbegrip van arrogantie, hoogmoed, boosheid, onzedelijkheid, haat, hebzucht, jaloezie en angst. Ondanks de afleidingen en storende invloeden die ons omringen, kan ware rust, namelijk verlichting en vrede, uw deel zijn, ook al dreigen de problemen u boven het hoofd te groeien.’1

De leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen hebben in de algemene conferentie besproken hoe Jezus Christus ons vrede, troost en rust kan bieden. Ze hebben ook op sociale media boodschappen over deze onderwerpen gepost. Hieronder vindt u enkele voorbeelden:

Draag het licht van Jezus Christus uit

Afbeelding
President Russell M. Nelson

‘Omdat zovelen van ons met de moeilijkheden van het afgelopen jaar en meer worstelen, kan het moeilijk zijn om te weten waar we vrede kunnen vinden.

‘[…] Ik nodig u uit om het licht van de Heiland Jezus Christus aan de mensen om u heen uit te dragen. Zijn licht en zijn liefde zullen ons hart genezen […] wat onze moeilijkheden ook mogen zijn.’

President Russell M. Nelson, Facebook, 16 december 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Volg de leringen van Jezus Christus

Afbeelding
President Russell M. Nelson

‘We hebben allemaal met ingrijpende en onverwachte gebeurtenissen te maken gehad.

‘Te midden van al die onzekerheid is er maar één manier om vrede te vinden – de vrede die alle begrip te boven gaat. Die vrede vinden we door geloof in de Heer Jezus Christus.

‘Op deze Palmzondag spoor ik u aan om deze komende week heilig te maken door niet alleen de palmtakken indachtig te zijn waarmee men wuifde om Jezus in Jeruzalem te verwelkomen, maar ook zijn handpalmen.

‘Na alles wat Jezus Christus voor ons heeft gedaan, nodig ik u uit om deze week iets te doen om zijn leringen te volgen. U kunt oprechter bidden. U kunt iemand vergeven of een vriend in nood helpen. U kunt nu aan een nieuwe geestelijke zoektocht beginnen.’

President Russell M. Nelson, Facebook, 28 maart 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Streef naar eeuwige vreugde

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

‘We leven in moeilijke tijden: oorlogen en geruchten van oorlogen, aardbevingen, tornado’s, tsunami’s en de vooruitzichten op financiële rampen. Belangrijker nog, waarden en normen die duizenden jaren zijn nageleefd, worden nu afgewezen of opzij geschoven. Zelfzucht vervangt dienstbaarheid. Het kwade wordt goed genoemd en het goede wordt kwaad genoemd.

‘Hoewel het hart van de mensen bezwijkt, wil ik u een hart onder de riem steken. Er zijn altijd moeilijke tijden geweest. Wij, de voorgaande generaties, hebben zware moeilijkheden overleefd. Dat zal ook voor u gelden. Het antwoord op al die moeilijkheden is altijd hetzelfde geweest. We hebben een Heiland en Hij heeft ons geleerd wat we moeten doen.

‘“Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat u in Mij vrede zult hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen” (Johannes 16:33).

‘In het Boek van Mormon staat dat de kinderen van God zijn opdat zij vreugde zullen hebben (2 Nephi 2:25). Die grote waarheid is fundamenteel voor onze levensbeschouwing. De soort vreugde waarnaar in de Schriften wordt verwezen, is niet het geluk dat we ervaren in tijdelijke momenten van plezier. De vreugde waarvoor we geschapen zijn, is blijvend.

‘Ik geloof dat onze grootste vreugde wordt gevonden in het evangelie van Jezus Christus. Dat verklaart onze oorsprong als geest, de schepping van de wereld, ons doel in het sterfelijk leven en onze eeuwige bestemming.

‘Waardeer en versterk uw familiebanden. Koester en gebruik uw scheppende mogelijkheden in het eeuwig huwelijk. En stel uw vriendschappen en gelegenheden om te leren en te dienen op prijs, want die inspanningen kunnen ook tot eeuwige vreugde leiden.’

President Dallin H. Oaks, Facebook, 8 februari 2022, facebook.com/dallin.h.oaks.

Vertrouw op onze hemelse Vader en Jezus Christus

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

‘Ik wil een boodschap brengen aan de jonge mensen. Ik hou van jullie. Ik wil jullie helpen. In deze tijd hebben we allemaal liefde en de daarmee gepaard gaande zorg voor anderen nodig. Hoe gaan jij en je leeftijdgenoten om met de vele moeilijkheden waar jullie mee te maken hebben?

‘De persoonlijke gevaren en educatieve en economische gevolgen van COVID-19 baren iedereen zorgen. En zoals jullie weten, is de bezorgdheid over andere onderwerpen ook relatief groot onder jonge mensen.

‘Wat de oorzaak ook is van de toegenomen bezorgdheid en daaraan gerelateerde psychische problemen, onze eerste verdedigingslinie is altijd ons geloof in de Heer Jezus Christus. We vertrouwen op zijn beloften van vrede en op de reiniging die zijn verzoening mogelijk maakt. Ga niet mee in de angst en bezorgdheid die kenmerkend voor jullie generatie zijn. Vertrouw liever op de geruststellende verzekering van een liefdevolle hemelse Vader. Dit moet waar nodig samengaan met professionele hulpverlening.

‘Ik moedig je aan om te vertrouwen op de raad van zijn liefdevolle Zoon, een Heiland die ons heeft verzekerd: “Indien u voorbereid bent, zult u niet vrezen” (Leer en Verbonden 38:30).’

President Dallin H. Oaks, Facebook, 10 november 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Onderhoud de geboden

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

‘Zelfs in deze moeilijke tijd zijn de beginselen waarvan wij als leiders van de kerk hopen dat u die begrijpt, dezelfde grondbeginselen van geloof in Jezus Christus en gehoorzaamheid aan zijn evangelie waarin wij altijd hebben onderwezen.

‘Als wij gehoorzaam zijn aan de geboden, heeft de Heer ons beloofd: “Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden” (Johannes 14:27).

‘Vrede en verhoging zijn de beloofde gevolgen als we de geboden onderhouden en op de Heer vertrouwen.

‘De weg voorwaarts is duidelijk: “Vertrouw op de Heere met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet. Ken Hem in al je wegen, dan zal Híj je paden rechtmaken” (Spreuken 3:5–6).’

President Dallin H. Oaks, Facebook, 10 september 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Dien elkaar

Afbeelding
President M. Russell Ballard

‘We leven in een onzekere, ingewikkelde en verwarrende wereld. De eisen van het dagelijks leven putten ons soms uit. Ik geloof dat er één eenvoudig maar diepzinnig beginsel is waarmee we onszelf kunnen bevrijden uit dit verwarrende web van moeilijkheden om gemoedsrust en geluk te vinden: elkaar dienen.

‘Er zijn veel kleine en eenvoudige manieren en omstandigheden om anderen thuis, in de kerk en in de samenleving te dienen en lief te hebben.

‘Grote dingen worden door eenvoudige en kleine daden van vriendelijkheid en dienstbaarheid tot stand gebracht. Ze zullen uitmonden in een leven vol liefde voor onze hemelse Vader, toewijding aan het werk van Jezus Christus, en een gevoel van vreugde en vrede wanneer we elkaar de helpende hand bieden.’

President M. Russell Ballard, Facebook, 1 september 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Wend u tot de Heer voor verbondenheid

Afbeelding
President M. Russell Ballard

‘De opstanding van onze Heiland Jezus Christus geeft mij en allen die in zijn naam geloven eeuwige hoop, ondanks onze moeilijkheden in het leven. Net als op die eerste paasmorgen kunnen we opgewekt worden tot een nieuw leven in Christus, met nieuwe, geweldige mogelijkheden en nieuwe realiteiten, als we ons voor verbondenheid tot de Heer wenden.’

President M. Russell Ballard, Facebook, 17 april 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Bid vaak

Afbeelding
President M. Russell Ballard

‘Wanneer dingen in beroering zijn, zoals in deze tijd, wil de Heer dat we ons in gebed tot Hem wenden.

‘Ik denk vaak aan wie onder u lijden, zich zorgen maken, bang zijn of zich eenzaam voelen. Ik verzeker u dat de Heer u kent en dat Hij Zich bewust is van uw zorgen en angst. Hij houdt van u – innig, persoonlijk, onmetelijk en eeuwig. Bid alstublieft vaak en maak uw Vader in de hemel de gevoelens van uw hart kenbaar.

‘Elke avond bid ik de Heer om iedereen te zegenen die onder leed, pijn, eenzaamheid en verdriet gebukt gaat. Ik weet dat andere kerkleiders hetzelfde doen. Ons hart gaat uit naar u, zowel individueel als gezamenlijk, en onze gebeden worden ten behoeve van u naar God opgezonden.

‘Net zoals ik u in de algemene oktoberconferentie van 2020 opriep om te bidden, spoor ik u vandaag weer aan dat te doen. Hoe u ook bidt of tot wie u ook bidt, oefen uw geloof – welk geloof u ook aanhangt – en bid voor uw land en voor de leiders van uw land. Er is op dit moment niets belangrijker dan dat mensen in alle landen om goddelijke inspiratie en leiding bidden.’

President M. Russell Ballard, Facebook, 6 mei 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Streef ernaar om Hem te volgen

Afbeelding
President M. Russell Ballard

‘Bovenal ben ik dankbaar voor de Heer Jezus Christus en zijn voorbeeld voor mij. Als we ernaar streven Hem te volgen en zijn getrouwe discipelen te worden, kunnen we gemoedsrust, vreugde en geluk vinden, ondanks de wereldse zorgen waaronder we gebukt gaan.’

President M. Russell Ballard, Facebook, 27 november 2020, facebook.com/mrussell.ballard.

Vraag om zegeningen en leiding

Afbeelding
President M. Russell Ballard

‘Uit eigen ervaring ken ik de kracht van gebed. Onlangs was ik alleen in mijn werkkamer. Ik had net een medische behandeling aan mijn hand ondergaan. Mijn hand was bont en blauw, opgezwollen, en deed pijn. Ik zat aan mijn bureau, maar ik kon mij niet concentreren op belangrijke zaken, omdat ik veel pijn had.

‘Ik knielde in gebed en vroeg de Heer om hulp, zodat ik me kon concentreren en mijn werk kon doen. Ik stond op en ging terug naar de stapel papieren op mijn bureau. Bijna onmiddellijk werd het helder in mijn hoofd en kon ik de dringende zaken afhandelen.

‘De huidige chaotische wereldsituatie kan in het licht van de vele problemen en complicaties angstaanjagend zijn. Maar het is mijn stellige overtuiging dat we, als we bidden en onze hemelse Vader om de benodigde zegeningen en leiding vragen, zullen weten hoe we ons gezin, onze medemens, onze gemeenschap en zelfs ons land tot zegen kunnen zijn.’

President M. Russell Ballard, Facebook, 26 oktober 2020, facebook.com/mrussell.ballard.

Steun elkaar

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

‘Het leven kan moeilijk zijn […] maar als we elkaar steunen en op Jezus Christus vertrouwen, zal Hij ons door de beproevingen van het leven heen helpen.’

Ouderling Jeffrey R. Holland, Twitter, 14 september 2022, twitter.com/HollandJeffreyR.

Wend u tot Jezus Christus

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

‘Als we het leven van onze Heiland bestuderen, komen we dichter bij Hem. […] Ik moedig u aan de tijd te nemen om de Vredevorst te leren kennen – zijn geboorte, leven, boodschap en opstanding. Hoe meer we van Hem leren en zijn voorbeeld volgen, hoe meer gemoedsrust we in roerige tijden kunnen voelen.’

Ouderling Jeffrey R. Holland, Facebook, 20 december 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

‘Sinds de algemene conferentie ben ik blijven overdenken hoe we in deze sterfelijke wereld goddelijke troost kunnen vinden. We zien te veel strijd, boosheid, en onbeleefdheid om ons heen. Gelukkig heeft de huidige generatie niet in een Derde Wereldoorlog hoeven vechten, noch hebben we met een wereldwijde economische crisis te maken gekregen, zoals in 1929, met de Grote Depressie tot gevolg.

‘We hebben echter met een soort Derde Wereldoorlog te maken, die niet een strijd met onze vijanden is, maar die ons wel een “dienstplicht” oplegt om Gods kinderen op te roepen meer om elkaar te geven, en de wonden te helpen genezen die inherent zijn aan een wereld vol conflicten. De Grote Depressie die we nu meemaken, heeft niet zozeer te maken met externe verliezen op ons spaargeld, maar veeleer met het interne verlies van ons zelfvertrouwen, met overal om ons heen reële tekorten aan geloof en hoop en naastenliefde.

‘Maar de middelen die we nodig hebben om een zonnige toekomst te scheppen en een economie van echte goedheid in de samenleving op te zetten, zijn overvloedig in het evangelie van Jezus Christus aanwezig. Dus hoe vinden we in een “door stormweer voortgedrevene, ongetrooste” wereld, zoals Jehova voorzegde, datgene wat Hij ‘het verbond van […] vrede’ noemde? We vinden het door ons tot Hem te wenden, die heeft gezegd dat Hij Zich over ons zal ontfermen en onze kinderen “met eeuwige goedertierenheid” vrede zal schenken (zie Jesaja 54:8, 10–11, 13).’

Ouderling Jeffrey R. Holland, Facebook, 10 augustus 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Sticht op persoonlijke wijze vrede

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

‘In weerwil van beangstigende profetieën en verontrustende Schriftuurplaatsen, waarin wordt verklaard dat de vrede in het algemeen van de aarde zal worden weggenomen, heeft onze eigen geliefde Russell M. Nelson verklaard dat die niet bij ons persoonlijk hoeft te worden weggenomen!

‘Laten we […] dus proberen op persoonlijke wijze vrede te stichten, door de genade en genezende balsem van de verzoening van de Heer Jezus Christus bij ons en onze familie en bij anderen aan te brengen.

‘Er zijn velen in ons midden die met problemen kampen – lichamelijk of emotioneel, sociaal of financieel, of met een tiental andere problemen. We zijn echter niet sterk genoeg om veel van die problemen zelf op te lossen, want de vrede waaraan we behoefte hebben, is “niet zoals de wereld die geeft” (Johannes 14:27). Nee, voor de echt moeilijke problemen hebben we, zoals in de Schriften staat, “de machten van de hemel” nodig (Leer en Verbonden 121:36).

‘In weerwil van verraad en pijn, mishandeling en wreedheid, die Hij tegelijk met alle zonden van de hele mensheid meedroeg, keek de Zoon van de levende God het lange pad van de sterfelijkheid af, zag ons dit weekend en zei: “Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden” (Johannes 14:27).’

Ouderling Jeffrey R. Holland, Facebook, 3 april 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Vertrouw volledig op Jezus Christus

Afbeelding
Ouderling Dieter F. Uchtdorf

‘Mijn hart treurt over de pijnlijke eenzaamheid en uitputtende angsten die u misschien te verduren hebt. Maar dankzij het offer van onze geliefde Verlosser heeft de dood geen prikkel, het graf geen overwinning, wordt wat verkeerd is rechtgezet en heeft Satan geen blijvende macht.

‘“Overnacht ’s avonds het geween, ’s morgens is er gejuich” (Psalmen 30:6).

‘De volmaakte, diepe en eeuwige liefde van Christus geeft ons het vertrouwen om onze angsten te doorstaan. Dankzij zijn heerlijke opstanding kunnen we ons volledige vertrouwen in Hem stellen, zelfs in de moeilijkste tijden.

‘“God is ons een toevlucht en kracht” (Psalmen 46:2).

‘“Geef het op en weet dat ik God ben” (Psalmen 46:11).’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 17 april 2022, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Leer de Heer kennen

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘Sommigen van u geloven misschien dat Jezus Christus de Zoon van God is en dat Hij een oneindig en eeuwig zoenoffer heeft gebracht. Maar u gelooft misschien ook dat zijn verzoening voor alle anderen werkt, maar niet voor u. U oefent geloof in de Heiland, maar gelooft misschien niet dat al zijn beloofde zegeningen u ter beschikking staan of in uw leven werkzaam kunnen zijn. Ik moedig u aan om niet alleen iets over de Heer te leren, maar Hem te leren kennen.

‘De Heiland heeft ons aangespoord om te worden zoals Hij is. We leren de Heer kennen wanneer we er door de kracht van zijn verzoening naar streven te worden zoals Hij is. We leren de Heer kennen wanneer we Hem dienen en in zijn koninkrijk werkzaam zijn. We leren de Heer nog beter kennen wanneer we niet alleen in Hem geloven maar Hem en zijn zekere beloften geloven.

‘Hem geloven – zijn macht en beloften als waar aannemen – biedt ons perspectief, gemoedsrust en vreugde. Zijn verzoening is individueel en persoonlijk. En de verzoening geldt voor ons allen.’

Ouderling David A. Bednar, Facebook, 14 maart 2021, facebook.com/davida.bednar.

Volg het licht en voorbeeld van de Heiland

Afbeelding
Ouderling Quentin L. Cook

‘Op deze prachtige paasdag gedenken we en verheugen we ons in alles wat de Heiland voor ons heeft gedaan. Als plaatsvervangende verzoening heeft Hij zijn leven gegeven, de dood overwonnen en de verlossing van de hele mensheid mogelijk gemaakt. Ik beloof u dat u meer vreugde, geluk en vrede zult hebben als u zijn licht en voorbeeld volgt.’

Ouderling Quentin L. Cook, Facebook, 17 april 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Heb vertrouwen in Jezus Christus

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

‘Onlangs hadden Rosana en ik de eer om met de studenten aan de BYU–Idaho te spreken. We bespraken de zorgen die veel jonge mensen hebben geuit over hoe je de toekomst met vertrouwen en gemoedsrust tegemoet kunt zien nu de omstandigheden in de wereld niet echt veelbelovend lijken.

‘Ik verzeker u dat ons vertrouwen in onze Heiland Jezus Christus ons zal sterken om voorwaarts te gaan, ondanks de moeilijkheden die we doormaken.

‘Tot Hem komen bindt ons niet vast en beperkt onze vrijheid niet! Het geeft ons juist reden tot onwrikbare hoop en vormt een stevig anker voor onze ziel, wat ons de blijvende innerlijke vrede geeft die we nodig hebben om in deze tijd te leven en rust in Hem te vinden.

‘Als we ons niet afkeren van het licht dat we van de Heiland ontvangen, zullen we geen hol gevoel van leegte hebben, maar een volheid diep in onze ziel ervaren.

‘Dankzij de Heiland Jezus Christus en zijn genezende zoenoffer zijn we in staat om pal te staan, zelfs wanneer we met beproevingen geconfronteerd worden. De genezende kracht van de Heiland vervult onze ziel met vrede, licht, begrip, vreugde en liefde.’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 20 mei 2021, facebook.com/soares.u.