2023
Toen mijn wereld donker was, wendde ik me tot Christus
Maart 2023


‘Toen mijn wereld donker was, wendde ik me tot Christus’, Liahona, maart 2023.

Jongvolwassenen

Toen mijn wereld donker was, wendde ik me tot Christus

Toen er zoveel donkere dingen om me heen gebeurden, wist ik niet zeker wat het betekende om een fundament in Christus te hebben.

Afbeelding
vrouw kijkt naar een licht

Foto, Getty Images, geënsceneerd

In een recente conferentietoespraak sprak president Henry B. Eyring, tweede raadgever in het Eerste Presidium, over de zware tijden in de wereld: ‘De apostel Paulus schreef aan Timotheüs: “En weet dit dat in de laatste dagen zware tijden zullen aanbreken” (2 Timotheüs 3:1). […]

‘Daarom wordt het alleen maar moeilijker, en niet makkelijker, om de verbonden na te komen die we moeten sluiten om het evangelie van Jezus Christus na te leven.’1

Toen ik die woorden hoorde, sloeg de schrik mij om het hart. Ik had thuis in Venezuela al met moeilijkheden te maken. Vragen als ‘Hoe kan ik optimistisch blijven als de wereld zo donker is?’ en ‘Hoe kan ik in zo’n duister heden naar een stralende toekomst uitkijken?’ speelden toen door mijn hoofd.

Maar president Eyring bood de oplossing. Hij citeerde Helaman 5:12, waarin wordt gesproken over het bouwen van ons fundament ‘op de rots van onze Verlosser, die Christus is’.

Ik heb altijd geloofd dat deze Schrifttekst waar was, maar mijn fundament op de Heiland bouwen leek veel makkelijker gezegd dan gedaan. Toch heb ik, nu ik dichter tot Christus ben gekomen, gezien dat alle dingen voor ons welzijn samenwerken indien ons geloof in Hem vast is (zie Leer en Verbonden 90:24).

Ik voelde me verlaten

Een paar maanden geleden kreeg ik verschrikkelijk nieuws van mijn familie. Mijn wereld leek in te storten. Ik voelde me verlamd, verward en zo angstig dat ik zelfs ziek werd!

Ik begreep niet waarom we met zulke moeilijkheden te maken kregen terwijl ik mijn best deed om getrouw te zijn. Ik vroeg me af of ik iets verkeerds had gedaan. De toekomst zag er somber uit en ik voelde me door mijn hemelse Vader en Jezus Christus verlaten.

Ik besprak mijn zorgen met een goede vriend. Hij zei iets wat ik nooit zal vergeten: ‘Ik denk dat deze situatie een goede gelegenheid is om over je persoonlijke relatie met de Heer na te denken. Wat er ook gebeurt, het is aan jou om je voor hulp tot Hem te wenden. Als je dat doet, zal Hij je de liefde en verlichting geven die je nu nodig hebt.’

Die woorden veranderden mijn perspectief. Ik was boos, gekwetst en verward door mijn omstandigheden, maar ik had een keuze. Wat we ook doormaken, welke angsten we ook hebben of welke moeilijkheden ook op ons pad komen, Jezus Christus staat altijd vlak naast ons. We hebben de keuze om ons in moeilijke tijden met geloof tot Hem te wenden en ons niet van Hem af te keren.

Zo verstevigen we ons fundament van geloof in Hem en weerstaan we de moeilijkheden in de wereld. Door voor Hem te kiezen.

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Als u dus in dit vuur van de smelter terechtkomt, wees dan niet boos op God, maar nader tot God. Roep de Vader in de naam van de Zoon aan. Wandel met Hen in de Geest, dag aan dag. Sta toe dat ze hun verbondenheid met u in de loop van de tijd kenbaar maken. Leer Hen echt beter kennen en leer uzelf echt kennen.’2

Christus wachtte tot ik me tot Hem wendde voor hulp. Dat betekende niet dat Hij al mijn problemen meteen weg zou laten gaan of alles in mijn leven en familie zou oplossen, maar Hij hielp me om beter te worden, vreugde te vinden en gelouterd te worden.

En na verloop van tijd, toen ik de Heiland door gebed, Schriftstudie en geloof zocht, hielp Hij me om mijn familieleden te vergeven en weer vreugde in mijn leven te brengen, ook al zijn sommige problemen nog steeds niet opgelost.

Belofte van veiligheid

Deze laatste dagen zijn zeker zwaar. We horen van oorlogen en geruchten van oorlogen, pandemieën, natuurrampen – en ik weet zeker dat er nog moeilijkere tijden in het verschiet liggen. Maar bouwen op de rots van Jezus Christus en op Hem vertrouwen, zal ons altijd gemoedsrust en vreugde geven, waar we ook mee te maken hebben. President Eyring heeft bovendien gezegd: ‘Voor diegenen onder ons die zich zorgen maken over zichzelf en hun dierbaren, schuilt er hoop in de belofte van de Heer over een toevluchtsoord voor de naderende stormen.’3

Wat een mooie en krachtige belofte. En ik heb die belofte in mijn leven in vervulling zien gaan. Ik weet dat dit het herstelde evangelie van Jezus Christus is en dat Hij de bron van elke zegen is. Hij is het licht, Hij is onze Heiland, en wij zijn zijn schapen. Laten we voor Hem kiezen en voor geloof kiezen.

De auteur woont in Zulia (Venezuela).