Kirjat ja oppiaiheet
Luku 10: Pyhät kirjoitukset


Luku 10

Pyhät kirjoitukset

Kuva
A Chinese woman sitting at a table with scriptures open in front of her. She is using a highlighter to mark them.

Pyhät kirjoitukset ovat käytössämme tänä aikana

  • Mistä siunauksista nautimme tänä aikana siksi, että pyhät kirjoitukset ovat niin helposti saatavilla?

Kun Herran palvelijat puhuvat tai kirjoittavat Pyhän Hengen vaikutuksen alaisina, heidän sanoistaan tulee pyhiä kirjoituksia (ks. OL 68:4). Alusta asti Herra on käskenyt profeettojaan pitämään aikakirjaa Hänen ilmoituksistaan ja Hänen kanssakäymisestään lastensa kanssa. Hän on sanonut: ”Sillä minä käsken kaikkia ihmisiä, sekä idässä että lännessä ja pohjoisessa ja etelässä ja meren saarilla, että heidän tulee kirjoittaa ne sanat, jotka minä heille puhun; sillä niistä kirjoista, jotka kirjoitetaan, minä tuomitsen maailman, jokaisen ihmisen tekojensa mukaan, sen mukaisesti, mitä on kirjoitettu” (2. Nefi 29:11).

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko pitää pyhinä kirjoituksina neljää kirjaa: Raamattua, Mormonin kirjaa, Oppia ja liittoja ja Kallisarvoista helmeä. Myös elävien profeettojemme innoitetut sanat hyväksytään pyhiksi kirjoituksiksi.

Raamattu

Raamattu on kokoelma pyhiä kirjoituksia, jotka sisältävät Jumalan ilmoituksia ihmiselle. Nämä kirjoitukset kattavat monta vuosisataa, Aadamin ajoista aina siihen aikaan asti, jolloin Jeesuksen Kristuksen apostolit elivät. Niitä ovat kirjoittaneet monet profeetat, jotka elivät maailman historian eri aikoina.

Raamattu on jaettu kahteen osaan: Vanhaan testamenttiin ja Uuteen testamenttiin. Monet Vanhan testamentin profetiat ennustavat Vapahtajan ja Lunastajan tulemisesta. Uusi testamentti kertoo Vapahtajan ja Lunastajan, Jeesuksen Kristuksen, elämästä. Se kertoo myös Hänen kirkkonsa perustamisesta tuona aikana. ”Me uskomme, että Raamattu on Jumalan sanaa, sikäli kuin se on oikein käännetty” (UK 8).

Herra on laajentanut ymmärtämystämme joistakin raamatunkohdista profeetta Joseph Smithin avulla. Herra innoitti profeetta Josephia palauttamaan Raamatun tekstiin totuuksia, jotka olivat kadonneet tai joita oli muutettu sen jälkeen kun alkuperäiset sanat oli kirjoitettu. Näitä innoitettuja oikaisuja kutsutaan Joseph Smithin raamatunkäännökseksi. Kolmoissidoksessa olevassa Pyhien kirjoitusten oppaassa on valittuja kohtia Joseph Smithin raamatunkäännöksestä sivuilla 215–237 sekä monissa alaviitteissä.

Mormonin kirja

Mormonin kirja on eräiden Amerikan mantereella noin 2000 eKr. ja 400 jKr. välisenä aikana eläneiden kansojen pyhä aikakirja. Se sisältää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden (ks. OL 20:9; 42:12; 135:3). Mormonin kirja kertoo Jeesuksen Kristuksen käynnistä Amerikan mantereella asuneiden ihmisten luona pian ylösnousemuksensa jälkeen.

Joseph Smith käänsi Mormonin kirjan englannin kielelle Jumalan lahjan ja voiman avulla. Hän on sanonut, että se on ”virheettömin kaikista kirjoista maan päällä ja uskontomme lakikivi ja että ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa noudattamalla sen opetuksia kuin minkään muun kirjan avulla” (Mormonin kirjan johdanto).

Presidentti Ezra Taft Benson on auttanut meitä ymmärtämään, kuinka Mormonin kirja on uskontomme lakikivi. Hän on sanonut:

”Mormonin kirja on kolmella tavalla uskontomme lakikivi. Se on lakikivi todistuksessa Kristuksesta. Se on oppimme lakikivi. Se on todistuksemme lakikivi.

Mormonin kirja on lakikivi todistuksessamme Jeesuksesta Kristuksesta, joka itse on kulmakivenä kaikessa, mitä me teemme. Se todistaa Hänestä selkeästi ja voimallisesti. – –

[Se] avartaa ymmärrystämme pelastuksen opeista. – – Mormonin kirja – – on kirjoitettu meidän aikaamme varten. – – [Siinä on] malli siitä, kuinka valmistautua toiseen tulemiseen. – –

Mormonin kirja [opettaa] meille totuutta [ja todistaa Jeesuksesta] Kristuksesta – –. Siinä on muutakin. Tässä kirjassa on voimaa, joka alkaa virrata elämäänne heti, kun alatte tutkia sitä vakavasti. Saatte enemmän voimaa vastustaa kiusauksia. Saatte voimaa välttää petosta. Saatte voimaa pysyä kapealla ja kaidalla polulla. Pyhien kirjoitusten on sanottu olevan ’elämän sanoja’ – – ja jos missä niin Mormonin kirjassa se pitää paikkansa. – – ’Jokaisen myöhempien aikojen pyhän on otettava tämän kirjan tutkiminen elämäntehtäväkseen.’” (”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Valkeus, tammikuu 1987, s. 3, 4, 5.)

Oppi ja liitot

Oppi ja liitot on kokoelma uuden ajan ilmoituksia. Opin ja liittojen ensimmäisessä luvussa Herra ilmoittaa, että kirja on julkaistu maan asukkaille, jotta heitä valmistettaisiin Hänen tulemiseensa:

”Ja nyt, Herran ääni kuuluu maan ääriin, jotta kaikki, jotka tahtovat kuulla, voivat kuulla:

Valmistautukaa, valmistautukaa siihen, mikä on tuleva, sillä Herra on lähellä” (OL 1:11–12).

Tämä kirja sisältää ilmoituksia, jotka koskevat näinä viimeisinä päivinä palautettua Jeesuksen Kristuksen kirkkoa. Useissa kirjan luvuissa selitetään kirkon organisaatiota ja määritellään pappeuden virkoja ja niiden tehtäviä. Toiset luvut, kuten luvut 76 ja 88, sisältävät suurenmoisia totuuksia, jotka olivat kadoksissa maailmalta satojen vuosien ajan. Muutamat taasen, kuten luvut 29 ja 93, valottavat Raamatun opetuksia. Lisäksi jotkin luvut, kuten luku 133, sisältävät profetioita tulevista tapahtumista. Jumala on käskenyt meidän tutkia tässä kirjassa olevia ilmoituksiaan: ”Tutkikaa näitä käskyjä, sillä ne ovat todet ja luotettavat, ja kaikki niissä olevat profetiat ja lupaukset täyttyvät” (OL 1:37).

Kallisarvoinen helmi

Kallisarvoinen helmi sisältää Mooseksen kirjan, Abrahamin kirjan sekä joitakin Joseph Smithin innoitettuja kirjoituksia. Mooseksen kirjassa on selonteko joistakin Mooseksen näyistä ja kirjoituksista, jotka ilmoitettiin profeetta Joseph Smithille. Se selkeyttää oppeja ja opetuksia, jotka olivat kadonneet Raamatusta, ja antaa lisää tietoa maan luomisesta.

Profeetta Joseph Smith käänsi Abrahamin kirjan papyruskääröstä, joka oli löydetty egyptiläisestä hautakammiosta. Tämä kirja sisältää arvokasta tietoa luomisesta, evankeliumista, Jumalan luonteesta ja pappeudesta.

Joseph Smithin kirjoitukset sisältävät osan Joseph Smithin innoitetusta raamatunkäännöksestä, otteita hänen kirjoittamastaan kirkon historiasta History of the Church sekä uskonkappaleet.

  • Mitkä näiden pyhien kirjoitusten kertomuksista ovat innoittaneet sinua? Mitkä näiden pyhien kirjojen kertomuksista ovat auttaneet sinua?

Elävien profeettojemme sanat

Näiden neljän pyhän kirjan lisäksi elävien profeettojemme innoitetuista sanoista tulee meille pyhiä kirjoituksia. Me saamme heidän sanansa konferenssien, Liahona- tai Ensign-lehden ja paikallisten pappeusjohtajien saamien ohjeiden välityksellä. ”Me uskomme kaiken, mitä Jumala on ilmoittanut, kaiken, mitä hän nykyään ilmoittaa, ja me uskomme, että hän ilmoittaa vielä monia suuria ja tärkeitä Jumalan valtakuntaa koskevia asioita” (UK 9).

  • Mistä me voimme saada käsiimme elävien profeettojen sanoja?

Pyhien kirjoitusten tutkiminen

  • Mitä siunauksia voimme saada, kun tutkimme pyhiä kirjoituksia?

Meidän jokaisen tulee tutkia pyhiä kirjoituksia päivittäin. Meidän tulee puhua näistä totuuksista lapsillemme. Meidän tulee lukea pyhiä kirjoja lastemme kanssa, niin että he oppivat rakastamaan niitä ja käyttämään niihin sisältyviä totuuksia.

Jos haluamme välttyä tämän maailman pahuudelta, meidän täytyy ravita mieltämme pyhissä kirjoituksissa olevalla totuudella ja vanhurskaudella. Pääsemme lähemmäksi Jumalaa ja toisiamme, kun luemme ja pohdiskelemme pyhiä kirjoituksia yhdessä.

Kun luemme ja pohdiskelemme pyhiä kirjoituksia sekä rukoilemme niiden johdosta pyytäen Jumalalta ymmärrystä, Pyhä Henki todistaa meille niiden totuudesta. Saamme jokainen itse tietää, että nämä asiat ovat tosia. Meitä ei eksytetä (ks. JS–M. 37). Voimme saada saman tunteen, jonka Nefi ilmaisi sanoessaan: ”Minun sieluni iloitsee siitä, mikä on Herran, ja minun sydämeni pohdiskelee alati sitä, mitä olen nähnyt ja kuullut” (2. Nefi 4:16).

  • Kuinka voimme pitää sitoumuksemme tutkia pyhiä kirjoituksia joka päivä? Voit halutessasi varata tietyn ajan ja paikan jokapäiväiseen pyhien kirjoitusten tutkimiseen.

Muita pyhien kirjoitusten kohtia