Kirjat ja oppiaiheet
Luku 46: Viimeinen tuomio


Luku 46

Viimeinen tuomio

Kuva
Resurrected Christ with arms outstretched stands above a throng of people of all races and times, some prone, some standing. The people on the right side of Christ are in the attitude of worship. The people on the left side of Christ are in anguish. Scenes of ruin are in the foreground and background. The Washington D.C. temple is pictured in the upper left corner.

Jumalan tuomiot

  • Missä tilanteissa kelvollisuuttamme arvioidaan ennen viimeistä tuomiota? Kuinka kaikki nämä arvioinnit liittyvät toisiinsa?

Pyhissä kirjoituksissa meille kerrotaan usein, että tulee päivä, jolloin seisomme tuomittavina Jumalan edessä. Meidän täytyy ymmärtää, millä tavoin tuomitseminen tapahtuu, jotta olisimme paremmin valmistautuneita tähän tärkeään tapahtumaan.

Pyhät kirjoitukset opettavat, että meidät kaikki tuomitaan tekojemme mukaan: ”Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.” (Ilm. 20:12; ks. myös OL 76:111; 1. Nefi 15:32; Abr. 3:25–28.) Meidät tuomitaan myös sydämemme halun mukaan (ks. OL 137:9; ks. myös Alma 41:3).

Täällä maan päällä arvioidaan usein meidän kelvollisuuttamme saada tilaisuuksia Jumalan valtakunnassa. Kun meidät kastetaan, meidät katsotaan kelvollisiksi saamaan tämä toimitus. Kun meidät kutsutaan palvelemaan kirkossa tai puhutellaan pappeudessa edistymistä tai temppelisuositusta varten, meidän kelvollisuuttamme arvioidaan.

Alma opetti, että kun kuolemme, meidän henkemme määrätään onnen tai kurjuuden tilaan (ks. Alma 40:11–15). Se on osittainen tuomio.

Sanojamme, tekojamme ja ajatuksiamme käytetään tuomitsemaan meidät

  • Kuvittele, että sinut tuomitaan kaikista ajatuksistasi, sanoistasi ja teoistasi.

Profeetta Alma on todistanut: ”Meidän sanamme tuomitsevat meidät, niin, kaikki meidän tekomme tuomitsevat meidät; – – ja meidän ajatuksemmekin tuomitsevat meidät” (Alma 12:14).

Herra on sanonut: ”Jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. Sanojesi perusteella sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi.” (Matt. 12:36–37.)

Usko Jeesukseen Kristukseen auttaa meitä valmistautumaan viimeiseen tuomioon. Kun olemme Hänen uskollisia opetuslapsiaan ja teemme parannuksen kaikista synneistämme, voimme saada syntimme anteeksi ja tulla puhtaiksi ja pyhiksi niin että voimme elää Jumalan edessä. Kun teemme parannuksen synneistämme ja luovumme jokaisesta epäpuhtaasta ajatuksesta ja teosta, Pyhä Henki muuttaa sydämemme, niin ettei meillä enää ole edes halua tehdä syntiä (ks. Moosia 5:2). Sitten kun meidät tuomitaan, meidät havaitaan valmiiksi pääsemään Jumalan eteen.

  • Mieti, mitä voit tehdä parantaaksesi ajatuksiasi, sanojasi ja tekojasi.

Meidät tuomitaan aikakirjojen mukaan

  • Minkä aikakirjojen mukaan meidät tuomitaan? Kuka meidät tuomitsee?

Profeetta Joseph Smith on sanonut, että kuolleet tuomitaan maan päällä pidettyjen aikakirjojen mukaan. Meidät tuomitaan myös sen ”elämän kirjan” mukaan, jota pidetään taivaassa (ks. OL 128:6–8).

”Jokaisen teistä – – on tultava ’Israelin Pyhän tuomioistuimen eteen – – ja sitten tulee tuomio – – Jumalan pyhän tuomion mukaisesti’ (2. Nefi 9:15). Ja Johanneksen näyn mukaan: ’Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan’ (Ilm. 20:12). ’Kirjat’, joihin tässä viitataan, tarkoittavat – – kirjoja [teidän teoistanne], joita pidetään maan päällä. – – elämän kirja, on kirja, jota pidetään taivaassa.’ (OL 128:7.)” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Harold B. Lee, 2001, s. 226–227.)

On vielä eräs aikakirja, jota käytetään meitä tuomittaessa. Apostoli Paavali on opettanut, että ihminen itse on aikakirja elämästään (ks. Room. 2:15). Ruumiiseemme ja mieleemme on talletettuna täydellinen historia kaikesta siitä, mitä olemme tehneet. Presidentti John Taylor opetti tätä totuutta: ”[Ihminen] kertoo tarinansa itse ja todistaa itseään vastaan. – – Se aikakirja, jonka ihminen itse on kirjoittanut oman mielensä tauluihin, se aikakirja, joka ei voi valehdella, tullaan sinä päivänä aukaisemaan Jumalan ja enkelien edessä ja niiden edessä, jotka istuvat tuomareina.” (Deseret News, 8. maaliskuuta 1865, s. 179.)

Apostoli Johannes opetti, että ”Isä itse ei tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle” (Joh. 5:22). Poika puolestaan kutsuu muita avukseen tuomitsemisessa. Ne kaksitoista, jotka olivat Hänen seurassaan Hänen palvelutyönsä aikana, tulevat tuomitsemaan Israelin kaksitoista heimoa (ks. Matt. 19:28; Luuk. 22:30). Kaksitoista nefiläistä opetuslasta tulevat tuomitsemaan nefiläiset ja lamanilaiset (ks. 1. Nefi 12:9–10; Morm. 3:18–19).

Paikan periminen kirkkauden valtakunnassa

  • Kuinka uskollisuutemme eläessämme maan päällä vaikuttaa elämäämme iankaikkisuuksissa?

Viimeisellä tuomiolla meidät määrätään siihen valtakuntaan, johon olemme valmistautuneet. Pyhissä kirjoituksissa opetetaan kolmesta kirkkauden valtakunnasta – selestisestä valtakunnasta, terrestrisestä valtakunnasta ja telestisestä valtakunnasta (ks. OL 88:20–32).

Opin ja liittojen luvussa 76 Herra kuvaili tapoja, joilla voimme päättää elää kuolevaisen elämämme aikana. Hän selitti, että valintamme määräävät, mihin valtakuntaan olemme valmiit. Tästä ilmoituksesta saamme tietää, että kirkon jäsenetkin perivät eri valtakuntia, koska he eivät ole yhtä uskollisia ja vahvoja kuuliaisuudessaan Kristukselle.

Seuraavassa on kuvailtu niitä elämäntapoja, joita voimme valita, ja niitä valtakuntia, jotka valintojemme perusteella saamme.

Selestinen

”He ovat niitä, jotka ottivat vastaan todistuksen Jeesuksesta ja uskoivat hänen nimeensä ja jotka kastettiin – – jotta kun he pitävät käskyt, heidät pestäisiin ja puhdistettaisiin kaikista synneistään ja he saisivat Pyhän Hengen.” He ovat niitä, jotka voittavat maailman uskollaan. He ovat vanhurskaita ja uskollisia, niin että Pyhä Henki voi sinetöidä heidän siunauksensa heidän päälleen. (Ks. OL 76:51–53.) Niiden, jotka perivät selestisen valtakunnan korkeimman asteen ja joista tulee jumalia, täytyy olla myös vihittyjä avioliittoon iankaikkisuudeksi temppelissä (ks. OL 131:1–4). Kaikki, jotka perivät selestisen valtakunnan, tulevat elämään taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kanssa ikuisesti (ks. OL 76:62).

Temppeleissä tekemämme työn ansiosta kaikki ihmiset, jotka ovat eläneet maan päällä, voivat saada saman tilaisuuden ottaa vastaan evankeliumin täyteys ja pelastuksen toimitukset, niin että he voivat periä paikan selestisen kirkkauden korkeimmassa asteessa.

Terrestrinen

Näitä ovat ne, jotka hylkäsivät evankeliumin maan päällä mutta myöhemmin ottivat sen vastaan henkimaailmassa. Näitä ovat maan kunnialliset ihmiset, jotka ihmisten viekkaus sokaisi Jeesuksen Kristuksen evankeliumilta. Näitä ovat myös ne, jotka ottivat vastaan evankeliumin ja Jeesuksen todistuksen mutta eivät sen jälkeen olleet rohkeita. Heidän luonaan käy Jeesus Kristus mutta ei taivaallinen Isämme. (Ks. OL 76:73–79.)

Telestinen

Nämä ihmiset eivät ottaneet vastaan evankeliumia eivätkä Jeesuksen todistusta maan päällä eivätkä henkimaailmassa. He tulevat kärsimään omien syntiensä vuoksi helvetissä tuhatvuotisen valtakunnan loppuun asti, jolloin he nousevat ylös kuolleista. ”Nämä ovat niitä, jotka ovat valehtelijoita ja noitia ja avionrikkojia ja irstailijoita, ja niitä, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä.” Näitä ihmisiä on yhtä paljon kuin tähtiä taivaalla ja hiekkajyväsiä meren rannalla. Heidän luonaan käy Pyhä Henki mutta ei Isä eikä Poika. (Ks. OL 76:81–88, 103–106, 109.)

Ulkoinen pimeys

Näitä ovat ne, jotka saivat todistuksen Jeesuksesta Pyhältä Hengeltä ja tunsivat Herran voiman mutta sallivat Saatanan voittaa itsensä. He kielsivät totuuden ja uhmasivat Herran voimaa. Heille ei ole anteeksiantoa, sillä he kielsivät Pyhän Hengen saatuaan sen. He eivät saa mitään kirkkauden valtakuntaa. He tulevat elämään iankaikkisessa pimeydessä, vaivassa ja ahdistuksessa Saatanan ja hänen enkeliensä kanssa ikuisesti. (Ks. OL 76:28–35, 44–48.)

  • Mitä ominaisuuksia kohdan OL 76:50–53, 62–70 mukaan on ihmisellä, joka voittaa maailman uskollaan ja on uskollinen todistuksessaan Jeesuksesta?

Meidän tulee valmistautua nyt tuomiolle

  • Mitä meidän täytyy tehdä ollaksemme valmiita viimeiselle tuomiolle?

Itse asiassa jokainen päivä on tuomiopäivä. Me puhumme, ajattelemme ja toimimme selestisen, terrestrisen tai telestisen lain mukaan. Meidän uskomme Jeesukseen Kristukseen, jota päivittäiset tekomme osoittavat, määräävät sen, minkä valtakunnan tulemme perimään.

Meillä on Jeesuksen Kristuksen palautettu evankeliumi täyteydessään. Evankeliumi on selestisen valtakunnan laki. Kaikki edistymisellemme välttämättömät pappeuden toimitukset on ilmoitettu. Olemme astuneet kasteen vesiin ja tehneet liiton, että elämme Kristuksen elämän kaltaista elämää. Jos olemme uskollisia ja pidämme tekemämme liitot, Herra on sanonut meille, mikä tuomiomme tulee olemaan. Hän sanoo meille: ”Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.” (Matt. 25:34.)

Muita pyhien kirjoitusten kohtia