Kirjat ja oppiaiheet
Luku 15: Herran liittokansa


Luku 15

Herran liittokansa

Kuva
The Old Testament prophet Abraham kneeling in prayer. Abraham is holding a staff in one hand and is looking toward the heavens as he prays. Sarah, the wife of Abraham, is depicted watching and with a look of humor on her face, from a tent portrayed in the background. Abraham and Sarah are depicted as elderly people.

Liittojen luonne

  • Mikä on liitto? Miksi myöhempien aikojen pyhiä kutsutaan liittokansaksi?

Alusta asti Herra on tehnyt liittoja maan päällä olevien lastensa kanssa. Kun Hänen kansansa tekee liittoja (tai lupauksia) Hänen kanssaan, se tietää, mitä Hän siltä odottaa ja mitä siunauksia se voi odottaa Häneltä. Hänen kansansa pystyy tekemään paremmin Hänen työtään maan päällä. Ihmisryhmää, joka tekee liittoja Herran kanssa ja jonka kanssa Herra tekee liittoja, kutsutaan Herran liittokansaksi. Kirkon jäsenet kuuluvat Herran liittokansaan.

Evankeliumissa liitto tarkoittaa pyhää sopimusta tai molemminpuolista lupausta Jumalan ja ihmisen tai ihmisryhmän välillä. Kun tehdään liitto, Jumala lupaa jonkin siunauksen kuuliaisuudesta tiettyjä käskyjä kohtaan. Hän määrää liittojensa ehdot, ja Hän ilmoittaa nämä ehdot profeetoilleen. Jos päätämme olla kuuliaisia liiton ehdoille, saamme luvatut siunaukset. Jos päätämme olla noudattamatta liiton ehtoja, Hän pidättää siunaukset, ja joissakin tapauksissa annetaan myös rangaistus.

Kun esimerkiksi liitymme kirkkoon, teemme monia liittoja Jumalan kanssa (ks. luku 20 tässä kirjassa). Kasteessa teemme Vapahtajan kanssa liiton, että otamme Hänen nimensä päällemme. Hän lupaa, että ”kaikki, jotka tekevät parannuksen ja ottavat kasteen minun nimeeni, joka on Jeesus Kristus, ja kestävät loppuun asti, pelastuvat” (OL 18:22). Teemme Herran kanssa liiton nauttiessamme sakramentin (ks. luku 23 tässä kirjassa). Me lupaamme ottaa päällemme Hänen nimensä, muistaa Hänet ja noudattaa Hänen käskyjään. Meille luvataan, että Pyhä Henki on oleva kanssamme. (Ks. OL 20:77–79.) Kun me saamme temppelitoimituksia, me teemme muita pyhiä liittoja ja uskollisesta kuuliaisuudesta meille luvataan korotus (ks. OL 132; ks. myös tämän kirjan luku 47).

Jumala on tehnyt myös tiettyjen ihmisten tai ihmisryhmien kanssa erityisiä liittoja. Hän teki erityisiä liittoja Aadamin, Henokin, Nooan, israelilaisten ja Lehin kanssa (ks. Moos. 6:31–36, 52; 1. Moos. 9:9–17; 2. Moos. 19:5–6; 2. Nefi 1). Hän teki Abrahamin ja hänen jälkeläistensä kanssa erityisen liiton, joka on siunauksena kirkon jäsenille ja kaikille maan kansoille tänäkin aikana.

  • Mieti niitä liittoja, joita olet tehnyt Jumalan kanssa, ja niitä siunauksia, joita Hän on luvannut sinulle näiden liittojen pitämisestä.

Jumalan liitto Abrahamin ja hänen jälkeläistensä kanssa

  • Mikä on Abrahamin liitto?

Abraham, eräs Vanhan testamentin profeetta, oli hyvin vanhurskas mies (ks. tässä luvussa olevaa kuvaa). Hän kieltäytyi palvelemasta isänsä epäjumalia. Hän piti kaikki Herran käskyt. Abrahamin vanhurskauden tähden Herra teki hänen ja hänen jälkeläistensä kanssa liiton.

Herra lupasi Abrahamille, että tällä olisi lukematon määrä jälkeläisiä. Hän lupasi, että he kaikki olisivat oikeutettuja ottamaan vastaan evankeliumin, pappeuden siunaukset ja kaikki korotukseen kuuluvat toimitukset. Pappeuden voimalla nämä jälkeläiset veisivät evankeliumin kaikille kansoille. Heidän kauttaan kaikki maan sukukunnat tulisivat siunatuiksi (ks. Abr. 2:11). Lisäksi Jumala lupasi, että jos he olisivat vanhurskaita, Hän pitäisi voimassa liittonsa kaikkien Abrahamin lasten sukupolvien kanssa (ks. 1. Moos. 17:4–8).

  • Kuinka Abrahamin liittoon kuuluvat käskyt ja lupaukset soveltuvat meihin? (Pohdi, kuinka tämä kysymys soveltuu käytäntöön eri tilanteissa, kuten kotona, työssä, yhteisössä tai lähetyssaarnaajana.)

Kirkon jäsenet ovat liittokansaa

  • Mitä siunauksia ja velvollisuuksia Jumalan liittokansalla on tänä aikana?

Abrahamin biologiset jälkeläiset eivät ole ainoa kansa, jota Jumala kutsuu liittokansakseen. Puhuessaan Abrahamille Jumala sanoi: ”Kaikkia, jotka ottavat vastaan tämän evankeliumin, kutsutaan sinun nimesi mukaan, ja heidät luetaan sinun jälkeläisiisi, ja he nousevat ja siunaavat sinua isänänsä” (Abr. 2:10). Siten Abrahamin kanssa tehty liitto koskee kahta ihmisryhmää: 1) Abrahamin vanhurskaita biologisia jälkeläisiä ja 2) hänen sukuunsa lapseksi otettuja, jotka ovat ottaneet vastaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ja elävät sen mukaan (ks. 2. Nefi 30:2).

Kun meidät kastetaan kirkon jäseniksi, meistä tulee sen liiton alaisia, jonka Herra teki Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa (ks. Gal. 3:26–29). Jos olemme kuuliaisia, perimme tuon liiton siunaukset. Meillä on oikeus saada apua ja opastusta Pyhältä Hengeltä. Kelvollisilla miehillä on oikeus saada pappeus. Perheet voivat saada pappeuden siunaukset. Voimme saavuttaa iankaikkisen elämän selestisessä valtakunnassa. Ei ole olemassa suurempia siunauksia kuin ne.

Niiden siunausten lisäksi, joita saamme Herran liittokansana, meillä on myös suuria velvollisuuksia. Herra lupasi Abrahamille, että tämän jälkeläiset veisivät evankeliumin kaikkialle maailmaan. Olemme täyttämässä tätä tehtävää kirkon kokoaikaisella lähetystyöohjelmalla sekä jäsenten tekemällä lähetystyöllä. Tämä mahdollisuus saarnata evankeliumia koko maailmalle kuuluu vain Herran kirkolle ja Hänen liittokansalleen.

Herran liittokansana meidän tulisi pitää Hänen käskynsä. Herra on sanonut: ”Minä, Herra, olen sidottu, kun te teette, mitä minä sanon; mutta kun te ette tee, mitä minä sanon, teillä ei ole mitään lupausta” (OL 82:10). Jos hylkäämme liittomme sen jälkeen kun olemme ottaneet vastaan evankeliumin, liitto mitätöityy ja olemme tuomittuja Jumalan edessä (ks. OL 132:4). Hän on sanonut: ”Pidättäytykää synnistä, etteivät ankarat tuomiot kohtaisi teitä. Sillä siltä, jolle paljon on annettu, paljon vaaditaan; ja se, joka tekee syntiä suurempaa valoa vastaan, saa suuremman tuomion.” (OL 82:2–3.)

Uusi ja ikuinen liitto

  • Mitä me lupaamme tehdä, kun otamme vastaan evankeliumin? Mitä siunauksia taivaallinen Isä antaa meille, kun pidämme nämä lupaukset?

Evankeliumin täyteyttä kutsutaan uudeksi ja ikuiseksi liitoksi. Se sisältää liitot, jotka tehdään kasteessa, sakramenttia nautittaessa, temppelissä ja kaikissa muissa yhteyksissä. Herra kutsuu sitä ikuiseksi, koska se on iankaikkisen Jumalan asettama ja koska liitto ei koskaan tule muuttumaan. Hän antoi tämän saman liiton Aadamille, Henokille, Nooalle, Abrahamille ja muille profeetoille. Siinä mielessä se ei ole uusi. Mutta Herra sanoo sitä uudeksi, koska aina kun evankeliumi palautetaan sen jälkeen kun se on otettu pois maan päältä, se on uusi sille kansalle, joka sen saa (ks. Jer. 31:31–34; Hes. 37:26).

Kun otamme vastaan uuden ja ikuisen liiton, me lupaamme tehdä parannuksen, mennä kasteelle, ottaa vastaan Pyhän Hengen, ottaa vastaan temppeliendaumenttimme, ottaa vastaan avioliiton liiton temppelissä sekä seurata Kristusta ja olla kuuliaisia Hänelle elämämme loppuun asti. Kun pidämme liittomme, taivaallinen Isämme lupaa meille, että tulemme saamaan korotuksen selestisessä valtakunnassa (ks. OL 132:20–24; ks. myös luku 47 tässä kirjassa).

Kuolevaisten on vaikea ymmärtää tuon lupauksen suuruutta. Ne käskyt, jotka Hän antaa, ovat meidän hyväksemme, ja kun olemme uskollisia, voimme päästä ikuisesti osallisiksi taivaan ja maan siunauksista ja ihanuuksista. Voimme elää Hänen kasvojensa edessä ja päästä osallisiksi Hänen rakkaudestaan, laupeudestaan, voimastaan, suuruudestaan, tiedostaan, viisaudestaan, kirkkaudestaan ja vallastaan.

  • Miten Herran liittokansaan kuuluminen liittyy siihen, miten pukeudumme, käyttäydymme ja pidämme Jumalan käskyt?

Muita pyhien kirjoitusten kohtia ja lähteitä

  • 1. Piet. 2:9–10 (Jumalan oma kansa)

  • OL 54:4–6 (liittojen pitämisen ja rikkomisen seuraukset)

  • OL 132:7 (liitot tehdään asianmukaisella valtuudella)

  • OL 133:57–60 (liittojen tarkoitus)

  • OL 35:24 (lupauksia kuuliaisuudesta liitoille)

  • Hepr. 8:6 (Jeesus Kristus on suuremman liiton välittäjä)

  • Pyhien kirjoitusten opas, ”Liitto”, s. 104–105