Kirkens præsidenters lærdomme
Kapitel 12: Skrifternes rigdomme


Kapitel 12

Skrifternes rigdomme

Når vi gransker skrifterne ved den samme Ånd, som de blev givet ved, får vi større forståelse af Guds vilje.

Fra Wilford Woodruffs liv

Den 1. marts 1845 modtog ældste Wilford Woodruff, som på daværende tidspunkt præsiderede over De Britiske Øer, et brev fra en ven i USA. Brevet var vedlagt en afskrift af et andet brev, hvori en mand beskrev sine planer om at lade Lære og Pagter trykke i England og selv sikre sig ophavsretten dér. Mandens tiltag ville have forhindret Kirken i at trykke bogen i England. Ældste Woodruff skrev følgende i sin dagbog: »Hvilket frækt forslag, at en frafalden eller flere frafaldne skulle påtage sig at trykke Kirkens værker og berøve den for indtægterne ved salget. Jeg betragter det som ikke mindre end Guds barmhjertighed, at jeg er blevet bekendt med dette. Jeg brugte dagen på at undersøge loven for at se, hvad jeg kunne finde ud af med hensyn til at sikre ophavsretten.«1 Han ansatte en bogtrykker til at sætte og trykke 3000 eksemplarer af bogen.2 Da han havde sat sig ind i de britiske love om ophavsret, sikrede han sig ophavsretten i sit eget navn den 7. juni 1845, »to dage efter, at man havde fået de sidste ark fra trykkeren.«3 På denne måde bevarede han Kirkens juridiske ret til at trykke bogen i England.

Dette var ikke første gang, at Wilford Woodruff gjorde en indsats for at udbrede skrifterne blandt de sidste dages hellige. Endnu før Lære og Pagter overhovedet var blevet trykt, skrev han mange af åbenbaringerne af i hånden og tog dem med på sine missionsrejser. Mens han var på sin første mission i England fra 1840 til april 1841, arbejdede han sammen med præsident Brigham Young og andre om at udgive den første udgave af Mormons Bog uden for USA. Han hjalp senere profeten Joseph Smith i Nauvoo i Illinois med at sætte Kirkens tidsskrift, Times and Seasons. I tidsrummet mellem den 1. marts 1842 og den 16. januar 1843 blev følgende tekster – mange år før de blev udgivet i Den Kostelige Perle – trykt i Times and Seasons: Abrahams Bog, Joseph Smith – Historie; Wentworth-brevet, som indeholdt Trosartiklerne, samt en del af Mose’ Bog.

Efter at præsident Woodruff havde været med til at udbrede skrifterne blandt de hellige, formanede han dem til at »lægge sig dem på sinde.«4Han sagde: »Vi bør efterleve vores religion. Vi bør selv praktisere det, vi prædiker. Vi bør tage livets ord til hjerte. Vi bør granske de hellige skrifter. Vi bør stræbe efter at forstå den tid, vi lever i. Sådan ser jeg på vores situation i dag. Jeg betragter ikke åbenbaringerne i disse bøger vedrørende tidernes fyldes uddeling som noget, der skal forgå uden at blive opfyldt.«5

Wilford Woodruffs lærdomme

Vi må granske sandhederne i skrifterne, lægge os dem på sinde og praktisere dem i vores tilværelse.

Læs Bibelen, Mormons Bog, Lære og Pagter og de optegnelser, som Herren har givet os, og læg jer disse åbenbaringer på sinde og se, hvad Herren har lovet os. Da lægger vi os noget på sinde, som er værdifuldt.6

Der er vores pligt … som sidste dages hellige at grunde over, fundere over og læse Guds ord og prøve at fatte vores forhold, vores stilling og vores ansvar for Herren.7

Verden er langt fra Herren. Vi er selv for langt fra Herren som et folk. Vi bør søge et tættere forhold til Herren og anstrenge os for at få Helligånden, sådan at vi, når vi læser Guds åbenbaringer, kan læse dem ved den samme Ånd, som de blev givet ved. Først da kan vi forstå, hvad de [betød], da de blev givet til menneskenes børn.8

Djævelen er på spil på jorden, og han vil om muligt knuse enhver. Gransk de skrifter, som vi har fået direkte, såvel som dem, der findes i Bibelen, og lær at forstå Guds tanker og vilje, hvilket vi kan ved at læse dem, når Helligåndens lys skinner i os, og således forberede os til det, som vil ske i livet.9

Disse principper [som forklares i skrifterne] er sande. Vi bør granske dem, lægge os dem på sinde og efterleve dem.10

Profeterne, apostlene og patriarkerne har efterladt sig deres inspirerede skrifter på tryk til vores brug og gavn, og vi skal stå til regnskab for, hvordan vi udøver vores handlefrihed og behandler Guds ord, som vi har fået.11

Bibelen og Mormons Bog bliver ét og rummer evangeliets fylde.

Jeg skammer mig ikke over at bekende, at jeg selv tror fuldt og fast på, at Bibelen såvel som enhver anden åbenbaring fra Gud, skal opfyldes bogstaveligt … Jeg tror på, at hellige mænd fra fordums tid skrev og talte, som de blev drevet dertil af Helligånden, og at de mente, hvad de sagde, og at de sagde, hvad de mente, og … »at ingen selvbestaltet kan tyde nogen profeti i Skriften« (2 Pet 1:20–21).12

Jeg vidner om, at Gud den Almægtige lod Joseph Smith fremstå som profet i den sidste uddeling og i tidernes fylde, og at han frembragte Mormons Bog og oversatte den ved Guds gave og kraft til gavn for verden i de sidste dage. Jeg ved, at Mormons Bog er en sand og guddommeligt inspireret optegnelse.13

Vi har Bibelen, Judas træstykke, som rummer Guds lov, som han gav den ved Moses og ved de gamle profeter og patriarker. Den er gået videre til os gennem de mange tusind år, som er gået. Mens mange biblioteker, som fx biblioteket i Alexandria … er gået tabt, er Bibelen blevet bevaret for os, og vi kan læse den. Den rummer Guds lov, som blev givet de gamle. Men der er ikke blevet ændret i denne lov, for så vidt evangeliet angår, fra dengang til nu. Bibelen – Det Gamle og Det Nye Testamente – rummer den lov, hvorved vi kan blive ophøjet og komme tilbage til Gud og bo hos ham for evigt. Den fortæller os, hvordan vi må handle for at tage del i den første opstandelse, så vi kan opstå iklædt herlighed, udødelighed og evigt liv. Den rummer også historien, ikke kun historien om jøderne, men også historien om, hvad der skal ske. Vi har også Mormons Bog – Josefs træstykke i Efraims hænder – som blev skrevet af apostle og profeter på [det amerikanske] kontinent. Den rummer blandt andet det, som Jesus Kristus forkyndte, da han efter sin opstandelse viste sig i sit udødelige og herlige legeme og forkyndte evangeliet her. Disse åbenbaringer rummer mange principper. De viser os det sidste afsluttende skue, tilstanden i det store Babylon og de straffedomme, som skal fuldbyrdes i de sidste dage, før Menneskesønnen kommer.14

Ezekiel siger, at i de sidste dage skal Josefs træstykke i Efraims hænder lægges sammen med Judas træstykke for øjnene af folkeslagene i Herrens hænder i en særlig hensigt – nemlig at indsamle Israels hus i de sidste dage (se Ez 37:15–28). Disse to optegnelser skulle også anvendes med henblik på at forkynde det evige evangelium i dets fylde for både jøde og ikke-jøde, og de skal afsige dom over den generation, som lever på jorden, når de kommer frem.15

Her er Bibelen, jødernes optegnelse, givet ved Herrens inspiration ved Moses og de gamle patriarker og profeter. Er det svindel, som de vantro siger? Er det menneskeværk? Nej, intet menneske, som har haft livsånde i sig, har kunnet forfatte en sådan bog uden inspiration fra den Almægtige. Sådan er det også med Mormons Bog: Ingen mennesker under himlen, om de var nok så opfindsomme, kunne forfatte og fremlægge en bog som Mormons Bog for verden. Principperne i den er guddommelige. De kommer fra Gud. De kunne aldrig stamme fra en bedragers eller en romanforfatters hjerne. Hvorfor? Fordi de løfter og profetier, som den rummer, er ved at gå i opfyldelse for øjnene af hele jorden.16

Rummer Mormons Bog et anderledes evangelium end det, som Bibelen rummer? Nej, det gør den ikke. Den beretter om et folk, som fordum boede på [det amerikanske] kontinent. Den fortæller, hvor de kom fra, og hvordan de kom hertil. Den fortæller om Guds måde at handle med dem på, og om Kristi kirkes oprettelse blandt dem. De fik besøg af Jesus efter hans opstandelse. Derfor sagde han: »Jeg har også andre får, som ikke hører til denne fold; også dem skal jeg lede, og de skal høre min røst, og der skal blive én hjord, én hyrde« (Joh 10:16) … Begge bøger indeholder det samme evangelium. Der har aldrig været mere end ét evangelium, og der skal aldrig åbenbares noget andet for menneskeslægten.17

Lære og Pagter er vores testamente i de sidste dage.

Vi har også bogen Lære og Pagter, som I har i jeres hjem og kan læse. Denne samling åbenbaringer blev givet gennem profeten Joseph Smith ved hjælp af Urim og Tummim og på anden vis. Denne bog rummer nogle af de herligste og ypperligste åbenbaringer, som Gud nogen sinde har givet menneskene. Den viser os, hvad der ligger forude, hvad der venter denne nation og jordens nationer, og hvad jordens indbyggere står overfor. Disse åbenbaringer er tydelige, de er skarpe, de er mægtige, og de er Guds åbenbaringer, og de skal gå i opfyldelse, uanset om menneskene tror på dem eller ej.18

Jeg har her i min hånd Lære og Pagter, som indeholder åbenbaringer, der blev givet gennem profeten Joseph Smith, mens han levede i kødet. Læs disse åbenbaringer, så vil I se, at de fra ende til anden sammenføjer alle uddelinger, som Gud har haft på jorden.19

Jeg mener, at Lære og Pagter, vores testamente, rummer en samling af de mest højtidelige, de mest guddommelige erklæringer, som nogen sinde er fremsat for menneskeslægten. Jeg vil nøjes med at pege på »Synet« [i afsnit 76], som er en åbenbaring, der rummer mere lys, mere sandhed og større principper end nogen anden åbenbaring, som findes i nogen bog, vi nogen sinde har læst. Den fremstiller tydeligt vores nuværende stade, hvor vi kommer fra, hvorfor vi er her, og hvor vi skal hen. Gennem denne åbenbaring kan enhver erfare, hvad hans lod og del skal blive, for alle mennesker ved, hvilke love de holder, og de love, som menneskene holder her, afgør deres stilling siden hen. De bliver beskyttet af disse love og modtager de velsignelser, som tilhører dem.20

Lære og Pagter [er] en samling åbenbaringer, som Herren gav Joseph Smith. Denne bog rummer nogle af de herligste åbenbaringer om lære, om principper, om ledelse, om Guds rige og de forskellige herligheder og om meget andet, som vedrører de evige verdener.21

Den Kostelige Perle rummer herlige sandheder, som blev åbenbaret for profeten Joseph Smith.

Bemærk: Det meste af Wilford Woodruffs liv var Den Kostelige Perle ikke et af Kirkens standardværker. I begyndelsen blev den trykt i uddrag i nogle af Kirkens tidsskrifter, hvorfor dens lærdomme havde fundet stor udbredelse blandt de hellige. Den 10. oktober 1880 foreslog Det Første Præsidentskab, at Den Kostelige Perle blev et af Kirkens standardværker, og dette støttede medlemmerne ved en generalkonference.

I de følgende dagbogsuddrag bærer ældste Woodruff vidnesbyrd om Abrahams Bog, som profeten Joseph Smith oversatte ved Guds kraft, og som senere blev medtaget i Den Kostelige Perle.

Herren velsigner Joseph med evne til at åbenbare Guds riges hemmeligheder, til at oversætte … ældgamle optegnelser og hieroglyffer, lige så gamle som Abraham eller Adam, som giver os en brænden i hjertet, når vi ser deres herlige sandheder åbne sig for os. Seeren Joseph har givet os noget af Abrahams Bog, som blev skrevet ved hans [Abrahams] egen hånd, men som har været skjult for menneskene de sidste fire tusinde år. De er nu er kommet frem i lyset ved Guds barmhjertighed.22

Sandhederne i Abrahams Bog er i sandhed opbyggende, store og herlige og blandt de rige skatte, som er blevet åbenbaret for os i de sidste dage.23

Profetierne i skrifterne kan være med til at forberede os til begivenhederne i de sidste dage.

Søskende, lad os læse Guds åbenbaringer for os selv, og når vi læser dem, lad os da tro på dem og forsøge at leve på en sådan måde, at vi kan være rede til enhver uddeling, som Herren måtte have til os, og sådan at vi kan anerkende hans hånd, ligesom Job gjorde, og ikke finde fejl hos ham på grund af hans gavmildhed over for os. Hvis vi ikke forstår dem nu, bliver vi i stand til det inden længe.24

»Hvem er jeg, siger Herren, som giver befaling og ikke bliver adlydt? Hvem er jeg, siger Herren, som har lovet og ikke holdt det?« (se L&P 58:30–32) … Vi har gang på gang og år efter år sagt, at vi lever i en meget ejendommelig tid, generation og uddeling, og det er sandt. Tiden går og fører sine begivenheder med sig og opfylder Guds åbenbaringer, især for os. Vi lever på en mørk tid, hvor vantro og hedenskab findes over hele jorden … Det overrasker de sidste dages hellige at se den grad af mørke og vantro, som hersker over hele jorden. Derfor tror jeg, at det kræver, at vi som sidste dages hellige praktiserer vores religion med større trofasthed, og at vi er mere trofaste over for Guds forskellige åbenbaringer, som findes i Bibelen, Mormons Bog og Lære og Pagter.

År efter år ser vi for vore øjne tegn i himlen og på jorden og opfyldelsen af profeti, men hvor meget øger vi som et folk vores tro på Gud? Øger vi vores tro i samme forhold som vantroen øges i verden? Jeg er måske ikke dommer, men det forekommer mig, at vi ikke har forstået situationens alvor. Det arbejde, som vi er engageret i, samt Bibelen, Mormons Bog og Lære og Pagter er lige så sande i dag, som de var for 20, 30 eller 40 år siden … Jeg mener, at dette værk er lige så sandt nu som dengang, og ligeledes er de ord, som jeg citerede: »Hvem er jeg, siger Herren, som giver befaling og ikke bliver adlydt? Hvem er jeg, siger Herren, som lover og ikke holder det?« Jeg tror, at Herren opfylder det, han har sagt. Jeg tror, at han opfylder sine løfter til de sidste dages hellige og til verden, til Zion og Babylon, og hvis han gør det, er der noget nært forestående, noget, som vi sidste dages hellige må gøre.25

Jeg vil sige følgende til de sidste dages hellige: Udøv tro på Gud, og udøv tro på hans åbenbaringer, og læs dem, og grund over dem, og bed oprigtigt om, at I må få den rette forståelse af alt, hvad Gud har åbenbaret, så I kan få større lys og kundskab om Gud og se, hvor vigtigt det er at efterleve jeres religion og leve retskaffent for ham.26

Forslag til studium og samtale

Tænk over disse forslag, mens du studerer kapitlet eller forbereder dig til at undervise. Du kan finde yderligere hjælp på side v-ix.

  • Hvad tror du, det vil sige, at man skal læse skrifterne ved »den samme Ånd, som de blev givet ved«? (Side 113).

  • Gennemgå det sidste afsnit på side 113. Hvordan yder skrifterne beskyttelse mod Djævelens anslag?

  • I det første afsnit på side 114 råder præsident Woodruff os til at gøre tre ting med skrifterne. Hvorfor er disse handlinger vigtige?

  • Hvorfor er det vigtigt at studere både Bibelen og Mormons Bog? (Se side 114-115; se også 1 Nephi 13:40; 2 Nephi 3:12).

  • Hvilket indtryk gør præsident Woodruffs vidnesbyrd om Lære og Pagter på dig? (Se side 116). På hvilke måder er Lære og Pagter »vores testamente«?

  • Wilford Woodruff sagde, at sandhederne i Abrahams Bog er »rige skatte« (side 122, øverst, andet afsnit). Hvilke skatte har du fundet i Den Kostelige Perle?

  • Hvordan bidrager skrifterne til at forberede os »til det, som skal ske i livet«? (Se side 114 og 118-119).

  • Hvad har du gjort for at gøre dit skriftstudium meningsfyldt? Hvilke skriftsteder har været særligt nyttige for dig? Hvordan har disse skriftsteder hjulpet dig?

  • Hvordan kan forældre, bedsteforældre og lærere hjælpe børn og unge med at studere skrifterne og anvende dem i deres tilværelse?

Relevante skriftsteder: 1 Tim 4:13–16; 2 Tim 3:16; 1 Nephi 15:24; Helaman 3:29–30; Moroni 10:3–5

Noter

  1. Wilford Woodruffs dagbog, 1. marts 1845, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges arkiv.

  2. Wilford Woodruffs dagbog, 7. juni 1845.

  3. History of the Church, 7:426; se også Wilford Woodruffs dagbog, 7. juni 1845.

  4. Millennial Star, 21. november 1887, s. 742.

  5. Deseret News: Semi-Weekly, 6. juli 1880, s. 1.

  6. Deseret Weekly, 17. august 1889, s. 226.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 7. september 1880, s. 1.

  8. Deseret News: Semi-Weekly, 6. juli 1880, s. 1.

  9. Contributor, August 1895, 639.

  10. Millennial Star, 21. november 1887, s. 742.

  11. Deseret Weekly, 21. september 1889, s. 394.

  12. Deseret News: Semi-Weekly, 26. marts 1878, s. 1.

  13. »Mormonism Brought Prominently before the Public«, Millennial Star, 5. august 1897, s. 493.

  14. Deseret Weekly, 19. apr. 1890, s. 560.

  15. Deseret News: Semi-Weekly, 2. maj 1876, s. 4.

  16. Deseret News: Semi-Weekly, 20. maj 1873, s. 1.

  17. Deseret News: Semi-Weekly, 16. august 1881, s. 1.

  18. Deseret Weekly, 19. apr. 1890, s. 560.

  19. Millennial Star, 10. november 1896, s. 741.

  20. Deseret News: Semi-Weekly, 26. juli 1881, s. 1.

  21. »The Keys of the Kingdom«, Millennial Star, 2. september 1889, 548.

  22. Wilford Woodruffs dagbog, 19. februar 1842.

  23. Wilford Woodruffs dagbog, 19. marts 1842.

  24. Deseret News: Semi-Weekly, 20. juli 1875, s. 1.

  25. Deseret News: Semi-Weekly, 2. maj 1876, s. 4.

  26. Deseret News: Semi-Weekly, 30. juli 1878, s. 1.

Billede
woman studying scriptures

»Vi bør tage livets ord til hjerte. Vi bør granske skrifterne for guddommelig sandhed.«

Billede
Wilford Woodruff’s signature in the Book of Commandments

Befalingernes Bog, den første samling af åbenbaringer, som blev givet til Joseph Smith. Dette eksemplar indeholder Wilford Woodruffs underskrift.