Generalkonferenser
Inledande budskap
Generalkonferensen i april 2020


Inledande budskap

Vi ska söka, på alla sätt vi kan, efter att höra Jesus Kristus som talar till oss genom den Helige Andens kraft och hjälp.

Mina älskade bröder och systrar, när vi välkomnar er till denna historiska generalkonferens i april 2020 i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga står jag, av orsaker ni känner till, inför en tom åhörarsal!

Jag anade inte, när jag lovade er under generalkonferensen i oktober 2019 att den här aprilkonferensen skulle bli ”minnesvärd” och ”oförglömlig”, att jag skulle tala till en synlig publik på mindre än tio personer, vilket skulle göra den här konferensen så minnesvärd och oförglömlig för mig! Men vetskapen om att ni deltar via elektronisk överföring, och körens vackra framförande av ”It Is Well with My Soul”, ger stor tröst till min själ.

Som ni vet har närvaron vid den här generalkonferensen strikt begränsats som en del av våra ansträngningar att vara goda globala medborgare och göra allt vi kan för att begränsa spridningen av covid-19. Detta virus har haft stor inverkan runtom i världen. Det har också förändrat våra möten, vår missionsverksamhet och vår tempeltjänst under en tid.

Dagens restriktioner gäller ett elakartat virus, men livets personliga prövningar sträcker sig långt bortom denna pandemi. Framtida prövningar kan vara följden av en olycka, en naturkatastrof eller en oväntad personlig sorg.

Hur kan vi uthärda sådana prövningar? Herren har sagt till oss att ”om ni är redo skall ni inte frukta”.1 Naturligtvis kan vi lagra egna förråd av mat, vatten och besparingar. Men lika viktigt är vårt behov att fylla våra personliga andliga förrådshus med tro, sanning och vittnesbörd.

Vår främsta strävan i livet är att förbereda oss för att möta vår Skapare. Vi gör det genom att dagligen sträva efter att bli mer som vår Frälsare Jesus Kristus.2 Och det gör vi när vi dagligen omvänder oss och tar emot hans renande, helande och stärkande kraft. Då kan vi känna bestående frid och glädje, också under oroliga tider. Det är just därför Herren har vädjat till oss att stå på heliga platser och inte låta oss rubbas.3

I år firar vi 200-årsminnet av en av de viktigaste händelserna i världshistorien – nämligen när Gud Fadern och hans älskade Son Jesus Kristus uppenbarade sig för Joseph Smith. Under denna förunderliga syn pekade Gud Fadern på Jesus Kristus och sa: ”Denne är min älskade Son. Hör honom!”4

Den uppmaningen som gavs till Joseph gäller var och en av oss. Vi ska söka, på alla sätt vi kan, efter att höra Jesus Kristus som talar till oss genom den Helige Andens kraft och hjälp.

Syftet med denna och alla generalkonferenser är att hjälpa oss att höra honom. Vi har bett, och uppmanar er att be, om att Herrens Ande ska vara med oss i sådant rikt mått att ni kan höra de budskap som Frälsaren har just för er – budskap som ger frid till era själar. Budskap som helar era förkrossade hjärtan. Budskap som upplyser era sinnen. Budskap som hjälper er förstå vad ni ska göra när ni fortsätter framåt genom tider av tumult och prövningar.

Vi ber att den här konferensen ska vara minnesvärd och oförglömlig på grund av de budskap ni får höra, de unika tillkännagivanden som ska göras och de upplevelser som ni ombeds delta i.

Till exempel ska vi i slutet av söndagens förmiddagsmöte ha en världsomfattande högtidlig församling där jag leder er i det heliga hosiannaropet. Vi ber att detta ska bli en andlig höjdpunkt för er när vi globalt och unisont uttrycker vår djupa tacksamhet för Gud Fadern och hans älskade Son genom att prisa dem på detta unika sätt.

För detta heliga tillfälle använder vi rena vita näsdukar. Om ni inte har någon kan ni helt enkelt vinka med handen. I slutet av hosiannaropet sjunger alla tillsammans med kören ”Den himmelska elden”5.

Mina kära bröder och systrar, den här konferensen blir magnifik. Det här året blir extraordinärt i det att vi fokuserar intensivt på Frälsaren och hans återställda evangelium. Den viktigaste bestående effekten av den här historiska konferensen är när våra hjärtan förändras och vi påbörjar en livslång strävan efter att höra honom.

Välkomna till generalkonferensen i april 2020! Jag vet att Gud vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus är uppmärksamma på oss. De är med oss i allt som händer under dessa två härliga dagar när vi strävar efter att komma närmare dem och hedra dem. I Jesu Kristi heliga namn, amen.