Generalkonferenser
Profetiors uppfyllelse
Generalkonferensen i april 2020


Profetiors uppfyllelse

De profetior som har uppfyllts genom återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet är många.

Mina kära bröder och systrar, det är en ära att få tala vid den här historiska generalkonferensen som firar minnet av Joseph Smiths första syn av Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus, i vad som utan tvekan är en helig lund. Den synen var en storslagen början på evangeliets återställelse och allt det som hände därefter, från Mormons bok till återkomsten av prästadömets myndighet och nycklar, bildandet av Herrens sanna kyrka, Guds tempel och profeter och apostlar som leder verket i dessa sista dagar.

I en gudomlig avsikt profeterade Guds profeter fordom, när den Helige Anden manade dem därtill, om återställelsen och om det som skulle ske i vår tid, den sista tidsutdelningen och tidernas fullbordan. Verket självt sporrade de forntida siarnas själar.1 Genom tidens släktled förutsa, drömde, föreställde sig och profeterade de om framtiden för Guds rike på jorden, något som Jesaja kallade ”ett underbart och förunderligt verk”2.

De profetior som har uppfyllts genom återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet, däribland Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, är många. Men i dag ska jag bara belysa några av mina favoriter. Dessa blev jag undervisad om av mina kära primärlärare och när jag satt i min änglalika mors knä.

Bild
Daniel i lejongropen

Daniel, som avvärjde lejon med hjälp av sin tro på Herren Jesus Kristus och genom ingripandet från Guds tjänande änglar, var en av dem som såg vår tid i en syn. När Daniel tolkade en dröm åt Babels kung Nebukadnessar profeterade han att Herrens kyrka skulle resa sig i de sista dagarna som en liten sten som ”revs loss från berget, men inte av människohänder”3. ”Inte av människohänder” betyder att Herrens kyrka genom gudomligt ingripande ska öka i storlek tills den uppfyller hela jorden för att ”aldrig i evighet … gå under … [utan] bestå för evigt”4.

Bild
Daniel tyder kungens dröm

Det vittnar starkt om att Daniels ord uppfylls när medlemmar i kyrkan över hela världen tittar och lyssnar på konferensen i dag.

Den hängivne aposteln Petrus beskrev ”tider … då allt … återupprättas … från urminnes tid”5. Aposteln Paulus skrev att Gud när tiden var inne skulle ”sammanfatta allt … i Kristus”6, ”där hörnstenen är Kristus Jesus själv”7. Jag upplevde de profetiorna så tydligt när jag deltog i invigningen av Roms tempel. Alla profeterna och apostlarna var där och bar vittnesbörd om Jesus Kristus, världens Återlösare, precis som Petrus och Paulus hade gjort. Kyrkan är ett levande exempel på den återupprättelsen, bröder och systrar, och våra medlemmar vittnar om de gudomliga uppenbarelserna från en svunnen tid.

Bild
Profeten och apostlarna vid Roms tempel i Italien

Josef i Egypten profeterade följande om de sista dagarna: ”En siare skall Herren Gud uppresa som skall vara en utvald siare för min livsfrukt.”8 ”Ty han skall utföra [Herrens] verk.”9 Joseph Smith, återställelsens profet, var den siaren.

Johannes Uppenbararen profeterade om att en av den Allsmäktiges änglar skulle föra samman viktiga delar av återställelsen med följande ord: ”Och jag såg en annan ängel flyga uppe på himlen. Han hade ett evigt evangelium att förkunna för jordens invånare, för alla folk och stammar och språk och länder.”10 Moroni var den ängeln. Han såg vår tid som det står nedtecknat i Mormons bok. Under upprepade besök förberedde han Joseph Smith för dennes uppgift, som bland annat innebar att översätta Mormons bok: Ännu ett Jesu Kristi testamente.

Bild
Moroni visar sig för Joseph Smith

Andra profeter förutsa vår tid. Malaki talade om att Elia skulle ”vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder”11. Elia har kommit, vilket har resulterat i att vi i dag har 168 tempel över hela jordens yta. Varje tempel betjänar värdiga medlemmar som ingår heliga förbund och tar emot heliga förrättningar för sig själva och för sina avlidna förfäder. Detta heliga arbete som Malaki beskrev har ”en central roll i Skaparens plan för sina barns eviga bestämmelse”12.

Vi lever i den tiden som det har profeterats om. Vi är det folk som har fått i uppdrag att förbereda för Jesu Kristi andra ankomst. Vi ska samla Guds barn, de som vill höra och omfamna det eviga evangeliets sanningar, förbund och löften. President Nelson kallar det ”den största utmaningen, det största uppdraget och det största verket på jorden i dag”13. Om det underverket vittnar jag.

Bild
Invigningen av Durbans tempel i Sydafrika

På uppdrag av president Russell M. Nelson invigde jag i februari i år Durbans tempel i Sydafrika. Det var en dag jag ska minnas i resten av mitt liv. Jag var med medlemmar som har kommit till evangeliet på det sätt som Jeremia profeterade om för länge sedan: ”En från varje stad och två från varje släkt”.14 Jesu Kristi lära förenar oss alla – över hela världen – som söner och döttrar till Gud, som bröder och systrar i evangeliet. Oavsett hur vi ser ut eller klär oss är vi ett folk med en Fader i himlen, vars plan från begynnelsen var och är att hans familj ska återförenas genom att ingå och hålla heliga tempelförbund.

För en liten samling prästadömsbärare i en skolbyggnad i Kirtland, Ohio 1834 profeterade profeten Joseph: ”Det är bara en liten grupp prästadömsbärare här i kväll, men denna kyrka kommer att uppfylla Nord- och Sydamerika – den kommer att uppfylla jorden.”15

De senaste åren har jag rest över hela världen för att träffa kyrkans medlemmar. Mina bröder i de tolvs kvorum har haft liknande uppdrag. Men vem kan hålla jämna steg med vår käre profet president Nelsons schema, vars resor under hans första två år som president för kyrkan har tagit honom till de heliga i 32 länder och territorier i USA16 för att vittna om den levande Kristus.

Jag minns när jag fick min missionskallelse som ung man. Jag ville tjäna i Tyskland som min far, bror och svåger hade gjort. Utan att vänta på att någon skulle komma hem skyndade jag mig till brevlådan och öppnade kallelsen. Jag läste att jag hade kallats till Östra Förenta staternas mission med huvudkontor i New York. Jag var besviken, så jag gick in och öppnade mina skrifter för att få tröst. Jag började läsa i Läran och förbunden: ”Se och ge akt, jag har många människor på denna plats i områdena runtomkring, och en vid dörr skall öppnas i områdena runtomkring i denna östra del av landet.”17 Den profetian, som gavs till profeten Joseph Smith 1833, blev en uppenbarelse för mig. Jag visste då att jag hade kallats till precis den mission som Herren ville att jag skulle tjäna i. Jag undervisade om återställelsen och dess dramatiska inledning då vår Fader i himlen talade till Joseph Smith och sa: ”Denne är min älskade Son. Hör honom!”18

Av stor vikt för hela kyrkan är Jesajas profetia, som uttalades över 700 år före Jesu Kristi födelse: ”Det ska ske i den yttersta tiden att berget med HERRENS hus ska stå fast grundat och vara högst bland bergen. … Alla [folk] ska strömma dit.”19

I dag föreställer jag mig miljontals av våra medlemmar och vänner som på elektronisk väg har anslutit sig till det här mötet via tv, internet och på annat sätt. Vi sitter ner som om vi var tillsammans ”högst bland bergen”20. Det var Brigham Young som uttalade de profetiska orden: ”Det här är rätt plats.”21 De heliga, varav några var mina pionjärförfäder, arbetade på att upprätta Sion i Klippiga bergen ”genom hans vilja och behag som befaller över jordens folk”22.

Bild
Salt Lake-templet under Olympiaden 2002

Jag står i dag på den heliga marken som har dragit till sig miljontals besökare. År 2002 var Salt Lake City värd för de olympiska spelen. The Tabernacle Choir sjöng på invigningsceremonierna och kyrkan bjöd på många konserter och program för gäster och deltagare från många, många nationer. Jag kommer alltid att minnas synen av templet i bakgrunden på kvällsnyheterna som sändes över hela världen.

Bild
Ledare för kyrkan och för NAACP

Genom åren har presidenter från USA, kungar, domare, premiärministrar, ambassadörer och representanter från många länder kommit till Salt Lake City och träffat våra ledare. President Nelson har varit värd för ledare från National Association for the Advancement of Colored People, en amerikansk organisation för lika rättigheter utan rasdiskriminering. Jag minns hur jag stod sida vid sida med dessa vänner och ledare när president Nelson tillsammans med dem manade till större respekt och etnisk samhörighet i världen.23

Många fler har kommit till Temple Square och rådgjort med kyrkans ledare. Förra året till exempel, för att bara nämna några få, välkomnade vi FN:s 68:e konferens om civilsamhället, en global sammankomst och den första i sitt slag utanför New York. Vi har träffat Vietnams kommitté för religiösa angelägenheter och ambassadörer från Kuba, Filippinerna, Argentina, Rumänien, Sudan, Qatar och Saudiarabien. Vi har också tagit emot generalsekreteraren för Muslimska världsförbundet.

Det jag beskriver är en uppfyllelse av Jesajas profetia att folk i de sista dagarna ska strömma till ”berget med HERRENS hus”24. Det stora Salt Lake-templet står i centrum för dess majestät och härlighet.

Bild
Spira på Salt Lake-templet

Det är inte landskapet som har lockat folk, även om det ligger vackert här. Det är uttrycket av en gudstjänst som är ren som syns i andan, tillväxten, godheten och generositeten hos Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och dess folk; att vi älskar så som Gud älskar; att vi är hängivna ett högre ändamål, det som Joseph Smith kallade ”Kristi sak”25.

Vi vet inte när Frälsaren kommer tillbaka, men det här vet vi. Vi måste vara förberedda i hjärta och sinne, värdiga att ta emot honom och hedrade att få vara en del av allt det som förutsades för så länge sedan.

Jag vittnar om att president Russell M. Nelson är Herrens profet på jorden, och vid hans sida står apostlar kallade av Gud, understödda som profeter, siare och uppenbarare. Och, mina kära bröder och systrar, återställelsen fortsätter.

Jag vill nu avsluta med Joseph Smiths profetia, ord som jag vittnar om är sanna: ”Ingen gudlös hand kan hindra verket från att framåtskrida. Förföljelser må rasa, pöbelhopar må samlas, arméer må förena sig, förtalet må nedsvärta, men Guds sanning ska gå fram kraftfullt, ädelt och oförskräckt, tills den genomträngt varje kontinent, förkunnats i varje trakt, täckt varje land och ljudit i varje öra, tills Guds avsikter har utförts och den store Jehova säger att verket är fullbordat.”26 Jag vittnar om att dessa profetior genom Joseph Smith håller på att uppfyllas.

Jag lovar att när ni följer de inspirerade råden från vår käre profet president Russell M. Nelson, hans rådgivare, apostlarna och andra ledare i kyrkan, och när ni hörsammar de forntida profeter som förutsa vår tid, fylls ni djupt i hjärta och själ av återställelsens anda och verk. Jag lovar att ni får se Guds hand i era liv, höra hans maningar och känna hans kärlek. I Jesu Kristi namn och med tacksamhet för återställelsen av hans evangelium och hans kyrka, som är bevis på hans ojämförliga kärlek, amen.