Generalkonferenser
Öppna himlarna för att få hjälp
Generalkonferensen i april 2020


Öppna himlarna för att få hjälp

Låt oss sätta vår tro på Jesus Kristus i handling!

Vilket unikt och underbart möte det här har varit! Tack, kära Laudy och Enzo. Ni representerade kyrkans fantastiska unga kvinnor och unga män så väldigt väl.

Mina kära bröder och systrar, vi har hört mycket i dag om kyrkans återställelse – samma kyrka som vår Frälsare Jesus Kristus grundade under sin jordiska verksamhet. Denna återställelse började för 200 år sedan nu i vår, då Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus visade sig för den unge Joseph Smith.

Tio år efter denna enastående syn kallades profeten Joseph Smith och fem andra att vara de första medlemmarna i Herrens återställda kyrka.

Från denna lilla grupp som samlades den 6 april 1830 har en global organisation med över 16 miljoner medlemmar vuxit fram. Det goda denna kyrka åstadkommer världen över för att lindra mänskligt lidande och upplyfta mänskligheten är vida känt. Men dess främsta syfte är att hjälpa män, kvinnor och barn att följa Herren Jesus Kristus, lyda hans bud och göra sig värdiga den största av alla välsignelser: evigt liv tillsammans med Gud och dem de älskar.1

När vi nu firar minnet av den händelse som inleddes 1820 är det viktigt att komma ihåg att även om vi vördar Joseph Smith som en Guds profet är detta inte Joseph Smiths kyrka, och inte heller Mormons kyrka. Det här är Jesu Kristi kyrka. Han fastställde precis vad hans kyrka skulle kallas: ”Ty så skall min kyrka kallas i de sista dagarna, ja, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.”2

Jag har tidigare talat om en välbehövlig kursändring i hur vi benämner kyrkan.3 Sedan dess har mycket gjorts för att åstadkomma denna ändring. Jag känner stor tacksamhet till president M. Russell Ballard och hela de tolv apostlarnas kvorum som har gjort så mycket för att leda dessa ansträngningar samt de ansträngningar som gäller ett annat initiativ jag ska kungöra i kväll.

Kyrkans ledare och avdelningar, relaterade enheter och miljontals medlemmar – och andra – använder nu kyrkans rätta namn. Kyrkans officiella stilguide har anpassats. Kyrkans huvudsakliga webbplats heter nu JesuKristiKyrka.org. E-postadresser, domännamn och kanaler på sociala medier har uppdaterats. Vår älskade kör heter nu ”The Tabernacle Choir at Temple Square”.

Vi har gjort dessa extraordinära ansträngningar för att när vi utelämnar Herrens namn från hans kyrka tar vi oavsiktligt bort honom som det centrala i vår gudsdyrkan och i våra liv. När vi tar på oss Frälsarens namn vid dopet förpliktar vi oss att bära vittne, genom våra ord, tankar och handlingar, om att Jesus är Kristus.4

Jag har tidigare lovat er att om vi ”gör vårt bästa för att återställa det rätta namnet på Herrens kyrka” skulle han ”utgjuta sin kraft och välsignelser över de sista dagarnas heligas huvuden, på ett sätt som vi aldrig tidigare har sett”5. Jag förnyar detta löfte i dag.

För att hjälpa oss minnas honom och för att identifiera Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som Herrens kyrka har vi glädjen att presentera en symbol som ska beteckna Jesu Kristi centrala plats i hans kyrka.

Den här symbolen innefattar kyrkans namn inom en hörnsten. Jesus Kristus är hörnstenen.6

Bild
Hörnsten med kyrkans namnlogotyp

I mitten av symbolen finns en representation av Thorvaldsens marmorstaty Kristus. Den avbildar den uppståndne, levande Herren som sträcker sig ut för att omfamna alla som kommer till honom.

Jesus Kristus står symboliskt under ett valv. Valvet påminner oss om när den uppståndne Frälsaren kom ut ur graven den tredje dagen efter sin korsfästelse.

Bild
Kyrkans nya symbol

Den här symbolen bör kännas bekant för många, eftersom vi länge har kopplat det återställda evangeliet till den levande, uppståndne Kristus.

Symbolen kommer nu att användas som visuellt kännetecken för officiell litteratur, nyheter och evenemang i kyrkan.7 Den kommer att påminna alla om att detta är Frälsarens kyrka och att allt vi gör, som medlemmar i hans kyrka, kretsar runt Jesus Kristus och hans evangelium.

Mina kära bröder och systrar, det är palmsöndagen i morgon, som äldste Gong så vältaligt har undervisat om. Då går vi in i den särskilda vecka som kulminerar i påsken. Som Jesu Kristi efterföljare som lever i en tid då covid-19-pandemin har satt hela världen i oordning, låt oss inte bara tala om Kristus eller predika om Kristus eller använda en symbol som representerar Kristus.

Låt oss sätta vår tro på Jesus Kristus i handling!

Som ni vet åtlyder kyrkans medlemmar fastelagen en dag varje månad.

Läran om fasta är urtida. Den följdes av bibliska hjältar från de allra första dagarna. Mose, David, Esra, Nehemja, Ester, Jesaja, Daniel, Joel och många andra fastade och predikade om fasta.8 Genom Jesajas skrifter sa Herren: ”Detta är den fasta jag vill ha: Lossa orättfärdiga bojor, lös okets band, släpp de förtryckta fria, bryt sönder alla ok!”9

Aposteln Paulus uppmanade de heliga i Korint att ägna sig åt fasta och bön.10 Frälsaren själv förkunnade att vissa saker inte försvinner utom genom bön och fasta.11

Jag sa nyligen i en video på sociala medier: ”Som läkare och kirurg känner jag stor beundran för sjukvårdspersonal, forskare och alla som arbetar dygnet runt för att begränsa spridningen av covid-19.”12

Som president för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och en Jesu Kristi apostel vet jag att Gud ”har all makt, all visdom och all insikt. Han förstår allting och han är en barmhärtig varelse, ja till frälsning för dem som omvänder sig och tror på hans namn.”13

Så under tider av djup bedrövelse, som när sjukdomar når pandemiska proportioner, är det mest naturligt för oss att vädja till vår himmelske Fader och hans Son – den store läkaren – att visa sin förunderliga makt att välsigna jordens befolkning.

I mitt videobudskap bad jag alla att fasta tillsammans söndagen den 29 mars 2020. Många av er har sett videon och varit med i fastan. Några kanske inte har det. Nu behöver vi fortfarande hjälp från himlen.

Så i kväll, mina kära bröder och systrar, i Mosiahs söners anda, de som hängav sig åt mycket fasta och bön14, och som en del av vår generalkonferens i april 2020 ber jag om ytterligare en världsomspännande fasta. För alla de vars hälsa tillåter det: låt oss fasta, be och förena vår tro igen. Låt oss vädja i bön om lättnad från denna globala pandemi.

Jag inbjuder alla, även dem som inte tillhör vår tro, att fasta och be på långfredagen, den 10 april, om att den här pandemin må komma under kontroll, vårdpersonal skyddas, ekonomin stärkas och livet normaliseras.

Hur fastar vi? Två måltider eller 24 timmar är brukligt. Men du bör besluta vad som innebär ett offer för dig, och minnas det stora offer som Frälsaren gjorde för din skull. Låt oss förenas i vädjan om helande över hela världen.

Långfredagen vore ju den perfekta dagen för vår himmelske Fader och hans Son att höra oss!

Kära bröder och systrar, jag vill uttrycka min djupa kärlek till er och mitt vittnesbörd om gudomligheten i det verk vi är engagerade i. Detta är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Han är dess överhuvud och vägleder allt vi gör. Jag vet att han besvarar sitt folks vädjanden. Jag vittnar om detta i Jesu Kristi heliga namn, amen.