Generalkonferenser
Kom och känn dig hemma
Generalkonferensen i april 2020


Kom och känn dig hemma

Vi inbjuder alla Guds barn över hela världen att förena sig med oss i detta stora arbete.

Mina kära bröder och systrar, mina kära vänner, varje vecka tillber medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga världen över vår älskade himmelske Fader, universums Gud och Kung, och hans älskade Son Jesus Kristus. Vi begrundar Jesus Kristus liv och lärdomar – som den enda syndfria själ som någonsin levt, Guds obefläckade Lamm. Så ofta vi kan tar vi del av sakramentet till minne av hans offer och tillkännager att han är centrum i våra liv.

Vi älskar honom och vi ärar honom. Tack vare sin djupa och eviga kärlek led och dog Jesus Kristus för dig och mig. Han öppnade dödens portar, krossade de barriärer som åtskilde vänner och nära och kära1 och gav hopp till de som var utan hopp, helande till den sjuke och befrielse för den fångne.2

Honom tillägnar vi våra hjärtan, våra liv och vår dagliga tillbedjan. Därför ”talar [vi] om Kristus, vi gläds i Kristus [och] vi predikar om Kristus … så att våra barn skall kunna veta till vilken källa de kan se för att få förlåtelse för sina synder”.3

Utöva lärjungeskap

Men att vara en Jesu Kristi lärjunge innebär mycket mer än att bara tala och predika om Kristus. Frälsaren själv återställde sin kyrka för att hjälpa oss in på vägen till att bli mer som han. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är utformad för att ge tillfällen att utöva lärjungeskapets grunder. Genom att delta i kyrkan lär vi oss känna igen och handla efter den Helige Andens maningar. Vi utvecklar villigheten att räcka ut handen i medkänsla och godhet till andra.

Det är ett arbete för hela livet och det kräver övning.

Framstående idrottsmän lägger hundratals timmar på att träna på sin idrotts grunder. Sköterskor, datafolk, kärnkraftsingenjörer och till och med jag som aspirerande kock i Harriets kök bygger förmåga och skicklighet enbart genom att envist utöva vår specialitet.

Som flygkapten tränade jag ofta piloter med en flygsimulator – en invecklad maskin som simulerar upplevelsen att flyga. Simulatorn hjälper inte bara piloterna lära sig flygningens grunder. Den låter dem också uppleva och reagera på oväntade händelser som de kan stöta på när de har befälet över ett riktigt flygplan.

Samma principer gäller lärjungar till Jesus Kristus.

Att aktivt arbeta i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och med dess olika uppdrag hjälper oss bli mer redo för livets föränderliga omständigheter, vilka och hur allvarsamma de än må vara. Som medlemmar i kyrkan uppmanas vi att låta oss omslutas av Guds ord genom hans profeter, forntida och nutida. Genom uppriktig och ödmjuk bön till vår himmelske Fader lär vi oss känna igen den Helige Andens röst. Vi tar emot kallelser att tjäna, undervisa, planera, stödja och administrera. De här möjligheterna låter oss växa till ande, sinne och karaktär.

De hjälper oss bli redo att ingå och hålla heliga förbund. som välsignar oss i det här livet och i det kommande livet.

Kom, och förena dig med oss!

Vi inbjuder alla Guds barn över hela världen att förena sig med oss i detta stora arbete. Kom och se! Också under denna svåra tid med covid-19: möt oss online. Träffa våra missionärer online. Ta reda på för egen del vad den här kyrkan handlar om! När den här besvärliga tiden är förbi, möt oss i våra hem och i våra gudstjänstlokaler!

Vi inbjuder er att komma och hjälpa till! Kom och tjäna med oss: hjälp Guds barn, gå i Frälsarens fotspår och gör den här världen till en bättre plats.

Kom och känn dig hemma! Då gör du oss starkare. Och du själv blir bättre, snällare och gladare också. Din tro fördjupas och blir motståndskraftigare – och kan bättre stå emot livets turbulens och oväntade prövningar.

Och hur börjar vi? Det finns många sätt.

Vi inbjuder dig att läsa Mormons bok. Om du inte har en, kan du läsa den på JesuKristiKyrka.org4 eller ladda ner Mormons bok-appen. Mormons bok är ännu ett vittne om Jesus Kristus och är ett komplement till Gamla och Nya testamentet. Vi älskar alla de här heliga skrifterna och lär av dem.

Vi inbjuder dig att ägna någon tid på KomtillKristus.org för att få veta vad kyrkas medlemmar lär och tror.

Inbjud missionärerna att besöka dig online eller enskilt i ditt hem där det är möjligt – de har ett budskap om hopp och helande. De här missionärerna är våra dyrbara söner och döttrar som verkar på många platser runtom i världen och lägger ner egen tid och egna pengar.

I Jesu Kristi kyrka finner du en familj med människor som inte är så olika dig. Du hittar människor som behöver din hjälp och som vill hjälpa dig i din strävan att bli ditt bästa jag – den person som Gud har skapat dig till att bli.

Frälsarens famn är öppen för alla

Du kanske tänker: ”Jag har begått misstag i mitt liv. Jag tror inte jag någonsin kan känna mig hemma i Jesu Kristi kyrka. Gud kan inte vara intresserad av någon som jag.”

Trots att Jesus Kristus är ”kungarnas Kung”5, Messias, ”den levande Gudens Son”6 bryr han sig verkligen om vart och ett av Guds barn. Han bryr sig oavsett en persons ställning – hur fattig eller rik, ofullkomlig eller duglig någon är. Under sitt jordeliv betjänade Frälsaren alla: den lycklige och välbeställde, den nedbrutne och vilsegångne och dem som var utan hopp. Ofta var människorna han betjänade utan hög ställning, skönhet eller rikedom. Ofta hade de han lyfte upp föga att erbjuda i gengäld utom tacksamhet, ett ödmjukt hjärta och en önskan att tro.

Om Jesus tillbringade sitt jordeliv med att betjäna ”dessa [sina] minsta bröder”7, skulle han inte älska dem i dag? Finns det inte plats i hans kyrka för alla Guds barn? Också för dem som känner sig ovärdiga, bortglömda eller ensamma?

Det finns ingen nivå av fullkomlighet som måste uppnås för att bli värdig Guds nåd. Dina böner behöver inte vara högljudda, vältaliga eller grammatiskt korrekta för att nå himlen.

Nej, Gud favoriserar ingen8 – det som världen värdesätter betyder inget för honom. Han känner ditt hjärta och han älskar dig oavsett titel, ekonomisk ställning och antal följare på Instagram.

När vi vänder hjärtat mot vår himmelske Fader och närmar oss honom känner vi hur han närmar sig oss.9

Vi är hans älskade barn.

Också de som förkastar honom.

Också de som, liksom envisa oregerliga barn, blir arga på Gud och hans kyrka. De packar sina väskor och stormar ut genom dörren och förkunnar att de tänker ge sig av och aldrig komma tillbaka.

När ett barn rymmer hemifrån kanske han eller hon inte ser de bekymrade föräldrarna titta ut genom fönstret. Med ömma hjärtan ser de sin son eller dotter gå – och hoppas att deras dyrbara barn ska lära något av denna hjärtslitande upplevelse och kanske se livet med nya ögon – och till sist återvända hem.

Så är det med vår kärleksfulle himmelske Fader. Han väntar på att vi ska komma hem.

Din Frälsare inväntar med tårfyllda ögon kärleksfullt och förstående din återkomst. Även om du känner dig långt borta från Gud, ser han dig. Han har medlidande med dig och skyndar fram för att omfamna dig.10

Kom och känn dig hemma.

Gud låter oss lära av våra misstag

Vi är pilgrimer på jordelivets väg i det stora sökandet efter mening och slutgiltig sanning. Ofta ser vi inget utom vägen framför oss – vi ser inte vart krökarna i vägen leder. Vår kärleksfulle himmelske Fader har inte gett oss alla svar. Han förväntar sig att vi ska fundera ut mycket på egen hand. Han förväntar sig att vi ska tro – även när det är svårt att göra det.

Han förväntar sig att vi ska räta på axlarna och visa en smula beslutsamhet – lite ryggrad – och ta ännu ett steg framåt.

Det är så vi lär och tillväxer.

Skulle du ärligt talat vilja ha allt förklarat i detalj? Skulle du ärligt talat vilja ha varje fråga besvarad? Varje mål kartlagt?

Jag tror de flesta av oss mycket snabbt skulle tröttna på sådan himmelsk detaljstyrning. Vi får livets viktigaste lärdomar genom erfarenhet. Vi lär av våra misstag. Genom att omvända oss och själva inse att ogudaktighet aldrig har inneburit lycka.11

Jesus Kristus, Guds Son, dog för att våra misstag inte skulle fördöma oss och för evigt hindra vår utveckling. Tack vare honom kan vi omvända oss, och våra misstag kan bli trappsteg mot större härlighet.

Du behöver inte gå den här vägen ensam. Vår himmelske Fader har inte lämnat oss att vandra i mörker.

Våren 1820 visade Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus sig därför för en ung man, Joseph Smith.

Tänk på det ett ögonblick! Universums Gud visade sig för människan!

Det här var den första av många gånger som Joseph såg Gud och andra himmelska varelser. Många av de ord dessa gudomliga varelser talade till honom finns nedtecknade i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas heliga skrifter. De är lätt tillgängliga. Vem som helst kan läsa dem och på egen hand få de budskap som Gud har till oss i vår tid.

Vi uppmanar dig att själv studera dem.

Joseph Smith var ganska ung när han fick de här uppenbarelserna. De flesta av dem kom innan han var 30 år gammal.12 Han hade ingen erfarenhet, och för en del människor verkade han troligen inte kvalificerad till att vara Herrens profet.

Men Herren kallade honom ändå – enligt det mönster som vi finner i de heliga skrifterna.

Gud väntade inte tills han fann en fullkomlig person som kunde återställa hans evangelium.

Om han hade gjort det, skulle han fortfarande vänta.

Joseph var ungefär som du och jag. Fastän Joseph gjorde misstag använde Gud honom till att utföra sina stora avsikter.

President Thomas S. Monson upprepade ofta dessa ord: ”Den Herren kallar, den dugliggör Herren.”13

Aposteln Paulus sa till de heliga i Korint: ”Bröder [och systrar], se på er egen kallelse. Inte många av er var visa på världens sätt, inte många var mäktiga, inte många förnäma.”14

Gud använder de svaga och enkla för att utföra sitt verk. Den sanningen står som vittnesbörd om att det är Guds makt och inte människors som utför hans verk på jorden.15

Hör honom, följ honom

När Gud visade sig för Joseph Smith pekade han på sin Son Jesus Kristus och sa: ”Hör honom!”16

Joseph ägnade resten av sitt liv åt att höra honom och följa honom.

Liksom för Joseph börjar vårt lärjungeskap med vårt beslut att höra och följa Frälsaren Jesus Kristus.

Om du önskar följa honom, uppbåda då din tro och ta på dig hans kors.

Du kommer att finna att du hör hemma i hans kyrka – en plats med värme och välkomnande där du kan ta del i den härliga strävan mot lärjungeskap och glädje.

Det är min förhoppning att vi nu, under tvåhundraårsjubileet av den första synen, när vi begrundar och lär mer om Jesu Kristi kyrkas återställelse, ska inse att det inte bara är en historisk händelse. Du och jag spelar en avgörande roll i denna stora, fortlöpande händelse.

Vilken är då din och min del?

Den är att lära mer om Jesus Kristus. Att studera hans ord. Att höra honom och att följa honom genom att aktivt delta i det här stora arbetet. Jag inbjuder dig att komma och känna dig hemma!

Du behöver inte vara fullkomlig. Du behöver bara ha en önskan att utveckla din tro och komma närmare honom varje dag.

Vår del är att älska och tjäna Gud, och att älska och tjäna Guds barn.

När vi gör det omsluter Gud oss med sin kärlek, glädje och säkra ledning genom livet, även under de svåraste omständigheter, till och med bortom detta livet.

Det vittnar jag om och ger er min välsignelse med innerlig tacksamhet och kärlek till var och en av er i Jesu Kristi heliga namn, vår Mästare – i Jesu Kristi namn, amen.