Generalkonferenser
Hur prästadömet är till välsignelse för ungdomar
Generalkonferensen i april 2020


Hur prästadömet är till välsignelse för ungdomar

Genom prästadömet kan vi bli upplyfta. Prästadömet för in ljus i vår värld.

Jag är tacksam över att vara här. När jag fick veta att jag skulle få tillfälle att tala till er i dag blev jag väldigt glad, men kände mig samtidigt väldigt ödmjuk. Jag har tänkt mycket på vad jag skulle kunna berätta, och jag hoppas att Anden talar till er direkt genom mitt budskap.

I Mormons bok ger Lehi var och en av sina söner en välsignelse innan han går bort, och det hjälper dem se sina styrkor och sin eviga potential. Jag är yngst av åtta barn och det senaste året har jag för första gången varit det enda barnet som bor hemma. Att inte ha mina syskon i närheten och att inte alltid ha någon att prata med har varit svårt för mig. Det har funnits kvällar när jag har känt mig väldigt ensam. Jag är tacksam för mina föräldrar som har gjort sitt bästa för att hjälpa mig. Ett exempel på det är när min pappa erbjöd sig att ge mig en prästadömsvälsignelse till tröst under en särskilt svår tid. Efter välsignelsen förändrades saker inte genast, men jag kunde känna frid och kärlek från min himmelske Fader och från min pappa. Jag känner mig välsignad att ha en värdig pappa som kan ge prästadömsvälsignelser när jag behöver dem och som hjälper mig se mina styrkor och min eviga potential, som Lehi gjorde när han välsignade sina barn.

Oavsett dina omständigheter kan du alltid få tillgång till prästadömsvälsignelser. Genom familjemedlemmar, vänner, stödbröder, prästadömsledare och en himmelsk Fader som aldrig sviker dig kan du få prästadömets välsignelser. Äldste Neil L. Andersen har sagt: ”Prästadömets välsignelser är oändligt mycket större än den som ombeds överlämna gåvan. … Om vi är värdiga berikar prästadömets förrättningar våra liv.”1

Tveka inte att be om en välsignelse när du behöver extra vägledning. Det är i våra svåraste stunder som vi behöver Andens hjälp som mest. Ingen är fullkomlig, och vi upplever alla svårigheter. Vissa av oss kanske lider av ångest, depression, beroende eller känslor av otillräcklighet. Prästadömsvälsignelser kan hjälpa oss övervinna dessa svårigheter och få frid när vi går framåt mot framtiden. Jag hoppas att vi försöker leva så att vi är värdiga dessa välsignelser.

Ett annat sätt prästadömet välsignar oss på är genom patriarkaliska välsignelser. Jag har lärt mig vända mig till min patriarkaliska välsignelse när jag är ledsen eller ensam. Min välsignelse hjälper mig se min potential och den plan Gud har för mig. Den tröstar mig och hjälper mig se bortom mitt jordiska perspektiv. Den påminner mig om mina gåvor och välsignelserna jag får om jag lever värdigt. Den hjälper mig också att minnas och känna frid över att Gud ger mig svar och öppnar dörrar för mig precis det ögonblick jag behöver det som mest.

Vår patriarkaliska välsignelse förbereder oss för att bo hos vår himmelske Fader igen. Jag vet att patriarkaliska välsignelser kommer från Gud och hjälper oss vända svaghet till styrka. De är inte spådomar – de här välsignelserna säger det vi behöver höra. De är som en Liahona för var och en av oss. När vi sätter Gud främst och har tro på honom leder han oss genom vår vildmark.

Precis som Gud välsignade Joseph Smith med prästadömet så att evangeliet kunde återställas kan vi få evangeliets välsignelser i våra liv genom prästadömet. Varje vecka får vi privilegiet och möjligheten att ta sakramentet. Genom den här prästadömsförrättningen kan vi alltid ha Anden hos oss, vilket kan rena oss. Om du känner behovet av att avlägsna något ur livet, ta kontakt med en ledare du litar på som kan hjälpa dig in på rätt väg. Våra ledare kan hjälpa oss få tillgång till Jesu Kristi försonings fulla kraft.

Tack vare prästadömet kan vi också få tempelförrättningarnas välsignelser. Så länge jag har kunnat besöka templet har jag satt som mål och prioriterat att gå dit regelbundet. Genom att ta mig tid och göra de uppoffringar som behövs för att vara närmare min himmelske Fader i hans heliga hus har jag blivit välsignad med att få uppenbarelse och maningar som verkligen har hjälpt mig i livet.

Genom prästadömet kan vi bli upplyfta. Prästadömet för in ljus i vår värld. Äldste Robert D. Hales sa: ”Utan prästadömets kraft ’skulle hela jorden bli fullständigt ödelagd’ (se L&F 2:1–3). Det skulle inte finnas något ljus eller något hopp – bara mörker.”2

Gud hejar på oss. Han vill att vi ska återvända till honom. Han känner oss personligen. Han känner dig. Han älskar oss. Han är alltid medveten om oss och välsignar oss även när vi inte tror vi förtjänar det. Han vet vad vi behöver och när vi behöver det.

”Be och ni ska få. Sök och ni ska finna. Bulta och dörren ska öppnas för er.

För var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas” (Matt. 7:7–8).

Om du inte redan har ett vittnesbörd om prästadömet uppmanar jag dig att be och fråga för att själv känna dess kraft, och sedan läsa skrifterna för att höra Guds ord. Jag vet att om vi anstränger oss för att uppleva Guds prästadömes kraft i våra liv blir vi välsignade. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Neil L. Andersen, ”Prästadömets kraft”, Liahona, nov. 2013, s. 92.

  2. Robert D. Hales, ”Välsignelser genom prästadömet”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 33.