2003
Välsignelse
Maj 2003


Välsignelse

Jag kommer med en vädjan att vi var och en ska eftersträva att leva närmare Herren och att kommunicera med honom oftare och med större tro.

Jaha, mina kära bröder och systrar, nu är det bara arbetet kvar. Hur tacksamma borde vi inte alla känna oss för denna underbara konferens. Vi har kommit tillsammans i frid utan några som helst oroligheter. Vi har funderat en hel del över Herrens underbara välsignelser. Vår uppskattning för de enastående välsignelser som vi har genom evangeliet har i hög grad stärkts. När vi har lyssnat till dessa talares vittnesbörd har våra egna vittnesbörd om sanningen tänts på nytt till en klar och brinnande låga. Jag hoppas att alla som deltagit i denna stora konferens har fått en önskan att göra gott, att var och en är en bättre man eller kvinna som en följd av våra gemensamma upplevelser under de senaste två dagarna. Jag talar för mig själv när jag säger att jag känner mig närmare Herren. Jag hoppas att ni har upplevt detta. Jag har fått en starkare önskan att lyda hans bud, att rätta mig efter hans lärdomar och att samtala med honom i bön och därigenom bevara förhållandet till honom som är min Fader och min Gud.

När vi nu avslutar denna stora sammankomst av sista dagars heliga, kommer jag med en vädjan om att vi var och en ska eftersträva att leva närmare Herren och att kommunicera med honom oftare och med större tro.

Fäder och mödrar, be för era barn. Be om skydd för dem mot världens ondska. Be att de må tillväxa i tro och kunskap. Be om ledning för dem att leva liv som är nyttiga och goda. Ni män, be för era hustrur. Uttryck er tacksamhet till Herren för dem och vädja till honom på deras vägnar. Ni hustrur, be för era män. Många av dem vandrar en mycket besvärlig väg med otaliga problem och svåra omständigheter. Vädja till den Allsmäktige att de ska bli vägledda, välsignade, beskyddade och inspirerade i sina rättfärdiga ansträngningar.

Be för fred på jorden, att den Allsmäktige som styr universum ska sträcka ut sin hand och låta sin Ande utgjutas över folken så att nationerna inte ska strida mot varandra. Be för vädret. Vi har översvämningar i ett område och torka i ett annat. Det är min övertygelse att om tillräckligt många böner uppstiger till himlen om att landet ska få regn, så kommer Herren att besvara dessa böner för de rättfärdigas skull.

År 1969 befann jag mig i Sydamerika. Jag flög från Argentina till Santiago i Chile. Anderna var torra. Där fanns ingen snö. Gräset var förbränt. Chile befann sig mitt i en förödande torrperiod.

Människorna vädjade om hjälp i form av nederbörd.

Vi invigde två nya byggnader under detta besök. Under vart och ett av dessa invigningsmöten vädjade vi till Herren om regn över landet. Jag har hört många som var på dessa möten vittna om att himlarna öppnades och regnet föll i så riklig mängd att människorna bad Herren att det skulle sluta regna.

Be om visdom och insikt när ni vandrar livets svåra stigar. Om ni är fast beslutna att göra dåraktiga och okloka saker, så tror jag inte att Herren hindrar er. Men om ni söker hans visdom och följer råden i de maningar som kommer till er, är jag övertygad om att ni blir välsignade.

Låt oss vara ett bedjande folk. Låt oss fostra våra barn ”i Herrens tukt och förmaning” (Enos 1:1). Må himlens välsignelser välförtjänt vila över er. Som det står i Femte Moseboken: ”Och nu Israel, vad begär Herren, din Gud, av dig annat än att du fruktar Herren, din Gud, att du vandrar på alla hans vägar, att du älskar honom och att du tjänar Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och av hela din själ” (5 Mos 10:12).

Var förvissade om, mina kära bröder och systrar, att ”Han som vakar över Israel varken slumrar eller sover” (Felix Mendelssohn, Elijah).

Att himlens välsignelser ska vila över er ber jag ödmjukt och uttrycker min kärlek till var och en av er. Tack för er stora godhet mot mig och för er stora trofasthet och energi i att föra den Allsmäktiges verk framåt, i Herrens Jesu Kristi namn, amen